[ad_1]
Digital marknadsföring har öppnat massor av nya möjligheter för stora och små företag. Och ändå har det också medfört vissa risker, inklusive en ökad och alltid överhängande risk för en rykteskris.
I takt med att konsumenternas förväntningar växer och avbokningskulturen blir starkare, blir oddsen för alla varumärken att bli offentligt ogillade och kritiserade bara starkare.
Du kan stärka ditt varumärkes rykte genom att hantera ditt varumärkes fotavtryck.
Vad är ett digitalt fotavtryck?
Enkelt uttryckt är digitalt fotavtryck allt ditt företag gör online. Detta kan inkludera offentliga kommentarer, inlägg, uppdateringar och till och med gilla-markeringar eller kommentarer.
Digitalt fotavtryck kan komma från dina affärsenheter eller från ditt företags officiella representanter.
När det kommer till digitalt fotavtryck räknas varje liten sak. Föreställ dig att ditt företags representant gillar ett kontroversiellt politiskt inlägg och ditt varumärke ropas ut. Det finns inget enkelt sätt att undvika politiska kontroverser i dessa fall.
Att hålla ett öga på ditt digitala fotavtryck är det enda sättet att undvika situationer som denna.
Hur utvärderar du ditt företags fotavtryck?
Beroende på hur aktiva du och dina anställda är online kanske det inte är en lätt uppgift att utvärdera ditt befintliga företags fotavtryck. Men detta måste fortfarande göras.
- Börja med dina varumärkessökningar.
- Vad kan dina potentiella kunder hitta när de söker efter ditt företag online?
- Sök efter ditt varumärke på Google och granska minst tre första sidor med resultat.
- Leta efter saker som sticker ut, som avancerade utdrag och videokaruseller. Se upp för alla negativa känslor som kan dra till sig sökares uppmärksamhet.
Om ditt varumärke söks mycket, håll ett öga på de förslag som Google tillhandahåller för ditt namn. Dessa kan distrahera och förändra dina kunders köpresor, så du måste se till att ditt företags sentiment är positivt i varje uppsättning av dessa märkesvaror SERP:
- Quora: Vad är varumärkets känslor där? Vilka frågor ställs om ditt varumärke? Vilket sammanhang nämner ditt varumärke?
- Twitter: Även om du övervakar ditt varumärke på Twitter, kanske du fortfarande saknar några otaggade omnämnanden
Be dina offentliga representanter (de personer som brukar tala på ditt företags vägnar) att göra samma snabba granskningar av vilken typ av fotavtryck de lämnar online.
Det är också en bra idé att köra ditt varumärke genom Text Optimizer för att identifiera vad ditt varumärke är associerat med:
Hur hanterar du ditt varumärkes fotavtryck?
Ju tidigare du börjar hantera ditt varumärkes fotavtryck, desto lättare kommer ditt föregående steg att bli.
Steg 1: Konfigurera ditt varumärkes kommunikationsriktlinjer
Ditt varumärkes kommunikationspolicy är ett dokument som beskriver vad dina anställda bör och inte bör säga för ditt varumärkes räkning.
Även små varumärken bör sätta upp en kommunikationspolicy för att deras lilla team ska kunna navigera onlinekommunikation säkert.
Ett varumärkes kommunikationspolicy bör inkludera:
- Riktlinjer för hur man skriver e-postmeddelanden till kunder (även saker som en ordentlig introduktion kan göra stor skillnad när det kommer till företagsmail)
- Ämnen att undvika i offentlig kommunikation (dvs på din webbplats och sociala mediekanaler). Dessa inkluderar kontroversiell humor, politik, etc.
- Ditt företags information som kan offentliggöras (t.ex. kan bilder bakom kulisserna publiceras på Instagram) och vilka uppgifter som ska förbli privata (t.ex. ditt företags inkomster)
Om ditt varumärke arbetar med frilansare eller affiliates bör du skapa liknande riktlinjer för dem att använda också.
Det är också en bra idé att uppmuntra dina anställda att lägga till en offentlig ansvarsfriskrivning till sina sociala medieprofiler som säger att deras uppdateringar av sociala medier är deras egna och inte görs på uppdrag av företaget de annars representerar under deras arbetsdagar.
Steg 2: Ställ in ditt varumärkesövervakning
Du kanske redan har den inställningen men de flesta övervakningsrutiner för sociala medier tenderar att missa vissa varumärkesomnämnanden, som vanliga felstavningar, otaggade omnämnanden, varumärken stavat som separata ord, produktnamn etc.
Awarios booleska sökfunktion hjälper dig att fånga alla dessa inom en övervakningsuppgift:
Steg 3: Skapa fler varumärkestillgångar för att bättre kontrollera ditt onlinesentiment
Slutligen, baserat på dina resultat när du granskar ditt fotavtryck, skapa fler tillgångar som kommer att kunna rangordnas för de sökfrågor som innehåller ditt namn. Dessa inkluderar videor, infografik, sociala mediekanaler, etc.
För de flesta populära och viktiga frågor, som de som utforskar ditt företags recensioner, överväg att skapa tillgångar utanför webbplatsen så att du kan kontrollera fler av dessa resultat. Namify hjälper dig att hitta och registrera domännamn som du kan använda för att vara värd för ditt innehåll utanför webbplatsen med inriktning på varumärkessökning.
Du kan använda dessa minisajter för att kurera dina kunders feedback eller ta upp dina kunders frågor. Varumärkesdrivna webbplatser är ganska lätta att rangordna för varumärkessökning eftersom konkurrensen normalt är mycket låg för dessa frågor. Allt som krävs är att skapa optimerat innehåll och länka till dessa tillgångar från sidfoten på din webbplats.
Slutsats
Att få saker under kontroll kommer att göra ditt varumärke säkrare. Men det låter dig också upptäcka problem att fixa och kundcentrerade taktiker att inkludera i din marknadsföringsstrategi.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link