[ad_1]
Distansarbete hade till en början vissa utmaningar, inklusive hur man bäst kommunicerar effektivt med arbetare, övervakar arbetare, säkerställer lagarbete och uppnår produktivitetsmål. Med tiden har dessa utmaningar klarats av tack vare modern teknik i form av verktyg som medarbetarappar utformade för att göra arbetet enklare.
En medarbetarapp är ett digitalt verktyg eller plattform som gör det möjligt för arbetare att komma åt arbetsrelaterade uppgifter och kommunicera med andra teammedlemmar. Appen kan nås via en stationär dator eller mobil enhet.
Att använda medarbetarappar ger också anställda ett digitalt utrymme där de öppet kan kommunicera, främja relationer på arbetsplatsen och samarbeta effektivt. Vanligtvis måste anställda ladda ner en app när de går med i företaget.
Anledningar till att en medarbetarapp är avgörande för avlägsna team
Anställda appar är avgörande av följande skäl som inkluderar mobilitet, personlig kommunikation och kostnadseffektivitet. Låt oss titta på varför anställdas appar behövs av företag idag mer i detalj, med början med mobilitet.
1. Rörlighet
De flesta arbetare sitter inte på ett ställe, och deras arbetsuppgifter kan kräva att de är på resande fot. Det skulle vara svårt för dem att få kontakt med kollegor och skicka arbetsrelaterade uppdateringar när de är på språng. Med en medarbetarapp kan de dock bekvämt utföra sina uppgifter var som helst så länge som en internetanslutning är tillgänglig.
2. Effektiviserad kommunikation
Medarbetarappar förbättrar den interna kommunikationen inom organisationer och företag. Teammedlemsappar har information samlad på ett ställe som alla anställda kan komma åt. Ledningen kan kommunicera med anställda på en gång med hjälp av medarbetarappen.
Med en dedikerad app är chefer säkra på att varje anställd kan ta emot memon, meddelanden och andra påminnelser. Möten kan också enkelt sammankallas eftersom anställda redan är samlade i en app.
3. Personlig kommunikation
Även om anställdas appar är kända för att effektivt sprida företags- eller gruppmeddelanden, är de flesta perfekt kapabla till individuell och personlig kommunikation. Apparna gör det enkelt att kommunicera med arbetare i linje med deras ålder, plats, arbetsuppgifter och intressen.
Att använda medarbetarappar gör det möjligt för företag att engagera sig med arbetare som kan förbises men som fortfarande är avgörande för att påskynda verksamhetens tillväxt. Appar kan också utrustas med översättningsteknik som gör det möjligt för företagsledningen att kommunicera med arbetare på deras modersmål.
4. Samarbete
Att använda teammedlemsappar uppmuntrar korslärande eftersom anställda kan lära av varandra var de än är. Ledningen kan bygga sitt företags kultur med hjälp av medarbetarappar som möjliggör öppen och regelbunden kommunikation med anställda. Detta leder till en transparent arbetsmiljö och ökad produktivitet.
5. Resursförråd
Att använda teammedlemsappar som har funktioner för att ge arbetarna tillgång till resurser och utbildningsmaterial hjälper dem att bli bättre proffs. Detta gör att anställda blir säkra på sin insats i företaget och ökar prestanda och produktivitet.
6. Kostnadseffektiv
Att använda teammedlemsappar minskar driftskostnaderna eftersom det inte finns något behov av att ständigt skriva ut kopior och leverera dem till andra kontor och avdelningar. De extra medlen kan sedan kanaliseras till olika delar av verksamheten.
Funktioner och funktioner för medarbetarappar
En teammedlemsapp bör ha funktioner och funktioner som gör den effektiv för chefer och anställda. Dessa är:
- Förmågan att ta emot viktig företagsinformation i tid
- Användarvänlig design med funktioner för sociala medier som kommentarer, gilla-markeringar, följer och emojis
- Gör det möjligt för medarbetaren att komma åt, skapa, hantera, lagra och publicera digitalt material och dokument
- Tillåt arbetare att göra analysrapporter och tester för att spåra användningsmönster, räckvidd för meddelanden, användningsfrekvens och engagemangsnivåer
- Kapacitet att dela olika format av nyheter och annan information som text, ljud, video och bilder
- Medlen för att utföra olika funktioner, inklusive erkännande av anställda för att fira arbetare som har nått mål
- Tillåter fram och tillbaka konversationer i realtid för att införliva andra avgörande verktyg i arbetsmiljön
- Kan hjälpa fler arbetare att komma åt plattformen, inklusive de som inte är insatta i det digitala rummet
- Ha projektledningsfunktioner för att förenkla arbetsflödet, godkänna förfrågningar och tilldela uppgifter
Typer av anställdsappar
Olika typer av arbetsplatsappar finns tillgängliga, som kategoriseras olika beroende på deras funktioner, deras fokusområden, organisationsstorleken de kan rymma och så vidare. Nedan listas de vanligaste typerna.
Kommunikationsappar
Det primära syftet med kommunikationsappar, t.ex. Skype, Zoom eller Google Teams, är att möjliggöra delning av interna meddelanden mellan ett företag och dess anställda och hur de ska använda den informationen. Det låter också arbetare chatta med varandra och ansluta genom skärmdelning och videosamtal. Detta hjälper distansarbetare att känna sig som en del av teamet även när de är borta från kontoret.
Informationsappar
Dessa appar gör det möjligt för företaget att skicka nödvarningar till arbetarna och dela viktig företagsinformation. De är perfekta för anteckningar, påminnelser och allmänna meddelanden.
HR-appar
HR-appar hjälper till med olika uppgifter, inklusive att ta in nya medarbetare, utbilda dem, förbättra engagemanget och hantera flera talanger. Onboarding kan till exempel göras samtidigt för team på kontoret och på distans. Plattformar som tillåter företag att screena och anställa anställda kan också betraktas som HR-appar.
Feedback-appar
Feedbackappar är användbara för att skapa och analysera undersökningar som ges till arbetare. Företagets ledning kan spåra förändringar i arbetarnas svar så att det är lätt att avgöra när det finns några problem. Dessa undersökningar hjälper också till att samla in all data som kan behövas vid en given tidpunkt och dela nya idéer med arbetarna.
Operationsappar
Denna app ger arbetarna de resurser de behöver för att utföra sina uppgifter. Den har verktyg för att leverera tjänster, byta skift och integrera externa enheter.
Appar för igenkänning
Å ena sidan används den här appen av företagsledningen för att erkänna och applådera arbetare för att de gör sitt jobb bra. Å andra sidan kan arbetare också använda den för att gratulera, heja och uppmana varandra. Den här appen fungerar bra, särskilt för distansarbetare som inte kan kallas till chefens eller arbetsledarens kontor för att gratuleras för ett väl utfört jobb.
Vissa appar är utvecklade för att vara en kombination av båda typerna. Till exempel har kommunikationsappar också en funktion som gör dem till informationsappar.
Tips om hur du väljer rätt medarbetarapp
Ett företags ledning kan välja flera typer av medarbetarappar som passar deras typ av verksamhet. Det är nödvändigt att notera följande:
Tänk på priset på appen enligt budgeten för ditt företag
Bestäm om appen ska vara frivillig eller obligatorisk att använda. Beslutet om detta bör styras av ditt företags mål och mål.
Utvärdera företagets kommunikationsstatus, bedöm alla frågor och bestäm vilket område som ska förbättras.
Undersök kritiskt om programvaran du väljer kan hantera fler än 100 arbetare utan att fungera fel. Se till att det också är användarvänligt.
Se till att produktrecensioner och supportteamet för både klient och utvecklare får betyg över fyra stjärnor.
Vanliga nackdelar med att använda medarbetarappar
Anställda appar har också sin del av nackdelar, inklusive:
1. Dåliga sökmöjligheter
De flesta anställdas appar kan lagra konversationshistorik, men att hämta dem kan vara problematiskt. Ett sökfält är vanligtvis tillgängligt, och de senaste kan hittas snabbt, men användare kan tycka att det är svårt att hämta konversationer från ett år sedan.
2. Avancerade systemkrav
Vissa appar kräver avancerade systemkrav för att fungera effektivt. Detta kan vara en utmaning för vissa distansanställda som inte har de senaste prylarna eller utrustningen som kan bära appen. Kompatibilitetsproblem mellan appen och den anställdes enhet kan också uppstå. I sådana fall kan företaget ådra sig extra kostnader för att förse anställda med rätt utrustning som gör att de kan komma åt appen.
3. Utbildning och onboarding
Eftersom arbetare har olika inlärningsförmåga måste chefer och arbetsledare ha tålamod när de tar arbetare genom virtuell utbildning och onboarding. Appen som används kan vara svår för nybörjare. Den kanske inte har några funktioner för att spara historik så att en arbetare kan gå tillbaka till vad de gjorde ifall de skulle fastna under utbildningen och introduktionsprocessen.
4. Ytterligare kostnader
En anställd app kan kosta mer än den förväntade budgeten på grund av komplexiteten med att installera och komma åt den. Detta kan innebära att vissa arbetare har tillgång till appen medan andra inte har det eftersom företaget måste använda mer pengar för att ha appen igång för alla anställda.
Som nämnts tidigare kanske vissa anställda inte har rätt utrustning för att komma åt appen. Därför kan företaget behöva ytterligare utgifter för att tillhandahålla rätt prylar eller utrustning.
Slutsats
Teammedlemsappar är bland de senaste tekniska verktygen eller plattformarna för att transformera företag. Att dela information med alla anställda och engagera sig med varandra, trots att de befinner sig på olika platser, är en game changer för de flesta företag.
Företagsledare kan se till att deras anställda är glada, känner sig uppskattade och produceras genom effektiva medarbetarappar.
Å andra sidan tillåter appen anställda att bekvämt komma åt och slutföra sina uppgifter var som helst – från hemmet, ett kafé eller en arbetsplats. Det hjälper dem också att odla en god relation med sina teamledare och medarbetare.
[ad_2]
Source link