
[ad_1]
DoorDash, plattformen för matbeställning och matleverans, ska börja straffa McDonalds restauranger för långsam service och beställningsmisstag, enligt en rapport från Wall Street Journal.
DoorDash pressar McDonald’s att få rätt beställningar
I ett försök att säkerställa att kunderna vet när deras beställningar kommer att levereras och att de får sina beställningar i tid kommer DoorDash att börja straffa matställen genom att höja sina provisionssatser. Detta kan innebära att provisionssatserna hoppar så högt som 20 % per order från och med nästa år.
Dessutom kommer McDonald’s-restauranger som når en viss tröskel för kundåterbetalningar att behöva betala för dessa återbetalningar själva. Matställen som följer leveranstidsreglerna kommer att debiteras så lågt som 11,6 % i provisionsavgifter.
Enligt den nya åtgärden kommer högre priser att slå in när förare måste vänta mer än fyra minuter efter att ha anlänt för att hämta en beställning. Enligt DoorDashs policy anses leverans som försenad när den tid det tar att resa till handlaren och/eller till kunden överstiger den beräknade tiden, med hänsyn till faktorer utanför levererarens kontroll inklusive väntetid hos handlaren.
Med sikte på snabbare leveranser
Den senaste åtgärden kommer efter DoorDashs försök att förbättra effektiviteten minska förlusterna och ge kunderna snabba tillförlitliga leveranser. I december förra året meddelade DoorDash att de introducerar DashMart, en snabb matleveranstjänst som lovar att leverera matvaror inom 10-15 minuter med start i New York. Med över 2 000 artiklar erbjuder DashMart ett brett sortiment av färska och frysta dagligvaror, snacks, hushållsartiklar och lokala produkter för att uppfylla kundernas sista minuten shoppingbehov.
Kostnader och inverkan av försenad matleverans
Kundernas matvanor har förändrats de senaste åren tack vare en hektisk livsstil och eran efter covid-19. Fler människor väljer att äta i och förlitar sig därmed på matleveranser. Restauranger och matställen svarar genom att samarbeta med leveranstjänster som DoorDash, GrubHub och Ubereats för att möta den växande efterfrågan. Men att få felaktiga beställningar och sena leveranser underblåser kundernas missnöje och hotar att förlora affärer.
Som restaurangägare måste du ha koll på din leveransverksamhet lika mycket som din verksamhet på plats. Några saker att tänka på för att höja ditt leveransspel kan vara:
Gör din meny tillgänglig online: Genom att erbjuda din meny online hjälper du till att automatisera och påskynda beställningsprocessen. Kunderna kommer att veta exakt vad de ska få och kostnaden för måltiderna i förväg. Du måste också optimera dina menyalternativ för leverans genom att välja objekt som du känner kommer att resa bra utan några missöden.
?Att investera i kvalitetsförpackningar säkerställer att maten reser bra: ingen gillar att få en matleverans som är fuktig och droppande. Bekämpa lusten att skära ner genom att använda undermåliga leveranspaket och riskera att skada ditt varumärke och din verksamhet.
Be om ursäkt och kompensera när du har fel: Det finns inget som en uppriktig ursäkt och att kompensera kunder när du har fel. Åtminstone kommer dina kunder att uppskatta att du står för dina fel och är villig att gottgöra.
Bild: Depositphotos.com
[ad_2]
Source link