[ad_1]
En verksamhet blir effektiv endast om alla dess deltagare förstår i vilken riktning företaget ska utvecklas.
Anställda måste arbeta tillsammans och produktivt, förenade av ett gemensamt mål. Det är vad företagsvärderingar är till för – de fungerar som en riktlinje som alla anställda i organisationen strävar efter.
Detta gäller alla branscher. Om du öppnar en restaurang kommer ditt främsta företagsvärde att vara kundnöjdhet. Du kan producera och sälja medicinska produkter och dina kärnvärden kommer att vara att se till att använda de bästa medicinska lösningarna för att förbättra människors liv.
Säg att du öppnar ett biluthyrningsföretag, och erbjuder olika uthyrningsalternativ som att hyra en Bentley i Dubai för att i slutändan lämna kunderna så nöjda med sina hyrda fordon som möjligt kommer att vara din prioritet.
Vad är företagens värderingar?
Ett företags värderingar är en lista över regler, moral och affärsprinciper som alla anställda följer.
De fungerar som en grund för affärsutveckling, attraherar potentiella kunder, partners och kvalificerade specialister.
Företagsvärderingar avgör till stor del företagsrepresentanternas beteende och hur de arbetar och kommunicerar med kunder, ledning, entreprenörer, leverantörer och investerare. Det är också viktigt att förmedla dem till varje anställd och se till att alla anställda accepterar dem och är redo att använda dem i sitt arbete.
Detta kan göras vid företagsutbildning, vid ett personligt samtal, eller erbjuda att bekanta sig med dokumentet första arbetsdagen.
Skillnader mellan företagets huvuduppdrag
Den senare termen syftar på affärsfilosofi, det är långsiktig strategisk planering och meningen med tillvaron i allmänhet.
Organisationens uppdrag svarar på frågan ”Vad behövs vi till?”. Det bygger på företagets konkurrensfördelar, som hjälper det attrahera kunder och erövra marknaden. Baserat på uppdraget bildar de strategiska mål, sätter den allmänna vektorn för affärsutveckling och sätter prioriteringar.
Men mission och värderingar är nära sammankopplade. Den största skillnaden mellan dem ligger i frågorna de besvarar:
uppdrag: ”Vad kan vi ge till samhället?”
värden: ”Hur är vårt företag bättre än andra?”.
Vad är fördelen med företagsvärden för företaget?
När varje medarbetare känner till och förstår de grundläggande principerna som företagets arbete bygger på är det lättare för dem att arbeta i team och stötta kollegor.
Det finns fyra skäl att använda företagets värderingar:
- De visar hur företaget skiljer sig från andra företag och vilka är dess främsta fördelar.
- Företagsvärderingar visar medarbetarna exakt hur de ska utföra sina arbetsuppgifter. Människors motivation bör baseras på dem.
- Värderingar utgör grunden för att skapa ett rykte och en bild av företaget. Symboler, logotyper och företagsidentitet utvecklas enligt organisationens fördelar och principer.
- Corporate branding hjälper till att skapa den rätta bilden i ögonen på kunder, partners och investerare. Det behövs alltså värderingar för företagsfrämjande och utveckling.
2 typer av företagsvärden
Det finns två kategorier: grundläggande och högre.
Grundläggande värden
De hjälper till att upprätthålla effektiviteten i organisationen och öka produktiviteten för dess avdelningar och anställda på en genomgående hög nivå.
Det kan vara självorganisering, ständigt självlärande och disciplin eller förmågan att sätta och uppnå mål och ständigt effektivisera sitt arbete är förutsättningar för affärsutveckling.
Det är detta kriterium som ska användas när man utvärderar aktiviteterna, motiverar och uppmuntrar anställda.
Högre värden
De leder till genombrott i näringslivet: skapandet av innovativa produkter, erövringen av den inhemska marknaden och ingåendet av kontrakt med utländska kunder. De högsta värdena inkluderar:
- Proaktivitet är viljan att erbjuda en ny lösning tidigare än andra.
- Viljan till innovation och idégenerering är en viktig förutsättning för att erövra marknaden.
- Kundorientering är förmågan att välja en prioriterad grupp av kunder och fokusera på deras önskemål.
- Socialitet är en aktiv position i samhället.
- Konkurrenskraft – överlägsenhet gentemot rivaler.
Hur involverar man anställda i företagskulturen?
- Dela med dem den unika historien om företagets skapelseresa.
- Skapa ett internt företagsspråk som speglar dess värderingar och mål.
- Utveckla ett system för att belöna anställda som på ett ansvarsfullt sätt följer företagets principer.
Slutgiltiga tankar
Ovanstående vägledning om företagsvärderingar och deras implementering kommer förhoppningsvis att hjälpa även mycket små företag att skapa en företagskultur som kommer att leda till en välmående och framgångsrik etablering i framtiden.
Författarprofil
VD – ClickDo™ & SeekaHost™ | Började som SEO-konsult och hjälpte över 400 brittiska företagsägare att växa sin verksamhet med marknadsföring på nätet och Google-annonsering. Mer information om Fernando Raymond kan ses på hans blogg.
[ad_2]
Source link