[ad_1]
Din egen verksamhet kommer i en mängd olika former, franchisemodellen involverar två parter. Franchisegivaren äger handelsnamnet eller varumärkets varumärke, medan franchisetagaren är skyldig royalties och en avgift för att använda det varumärket för att driva en franchise. Det är ett företag baserat på varumärkesriktlinjer som bevisat säkerställa kundnöjdhet.
Vad är en franchise?
Detta är ett affärssystem som distribuerar produkter och tjänster under ett avtalsförhållande. Franchiseägare är ofta entreprenörer som samarbetar med företagsmärken.
Franchisetagaren verkar under franchisegivarens produkter, logotyp och varumärke. Dessa system erbjuder vanligtvis olika ägarmodeller så att entreprenörer kan driva en flexibel verksamhet.
Du kan få mer information från en franchisegivares mässa. Detta hjälper dig att komma igång med den här typen av företagsägande.
Varför franchiserar företag sina företag?
Franchiseverksamhet är ett stabilt sätt att sälja produkter och tjänster. Dessutom låter den här typen av företag entreprenörer utöka sina företag. Det är också en bra affärsplan eftersom den är skalbar. Denna typ av verksamhet växer snabbare och ger bättre vinster.
Förstå Franchise-affärsmodellen
Varje företag av denna typ har några stora fördelar. Det är en färdig affärsmöjlighet som kommer med varumärkesigenkänning. Och ganska ofta finns en marknadsföringsstrategi redan på plats. Affärsmetoden är bra att gå. Det finns en process på plats, som bruksanvisningar som säkerställer kvalitetskontroll.
Här är mer bra info från Small Business Administration. Den täcker aspekter som löpande royalties och en engångsavgift. Glöm inte att det finns några riktlinjer från FTC. De tillhandahåller den information som behövs för att fatta ett bra beslut som kallas Franchise-regeln.
De flesta franchisemöjligheter omfattar följande delar.
Systemet
Det är här du måste börja fatta några beslut. Franchising finns i olika typer som kan kallas system. Produktdistribution franchising kallas den traditionella. Det finns också franchising för företagsformat som använder olika format.
Den första är en av de mer populära franchisen. Franchisetagaren säljer produkter som tillhandahålls av franchisegivaren under varumärkets varumärke.
Affärsformatsfranchising är tjänster som involverar hela affärsformatet. Det inkluderar företagets verksamhetsmetoder som daglig ledning. Även franchisegivarens varumärke som inkluderar logotyp och varumärken används.
Franchise Disclosure Document
Detta är en annan del av verksamheten ett etablerat varumärke behöver du titta på. Detta är ett juridiskt dokument som ges till personer som är intresserade av att köpa amerikanska franchiseavtal. Det tidigare dokumentet reviderades av Federal Trade Commission 2007. Franchise Disclosure Document (FDD) ger tydliga roller mellan franchisetagaren och potentiella franchisetagare.
Due Diligence
Franchising är som alla andra typer av företag på åtminstone ett stort sätt. Due diligence är viktigt innan du sätter igång. Som potentiell småföretagare är här några saker du behöver veta. Kom ihåg att varumärket kan anses vara den mest värdefulla tillgången.
- Ta en ordentlig titt på franchisesystemet. Börja med en självbedömning som tar en ordentlig titt på dina förmågor, tillgångar och färdigheter. Du kan börja med att matcha det du får reda på med specifika möjligheter. Titta på olika franchisesystem för företagskultur, belöningar, marknadsföring, kommunikationsträning och andra funktioner som matchar dig.
- Kundnöjdhet är en viktig del av att äga en franchise. Men du behöver veta om din årliga bruttointäkt, nettoägarnas vinst och personliga lön.
- Du måste också ta på dig en grundlig affärsplan. Detta måste lägga upp målen för din franchise inklusive kassaflödesprognoser, marknadsföringsstrategier och sysselsättningssiffror.
- Det är också viktigt att granska Finance Disclosure Document (FDD). Detta är laddat med all slags insiderinformation som kan hjälpa dig att fatta ett beslut. Som hur systemets varumärkesstandarder fungerar.
Franchiseavtalet
Detta är ett juridiskt bindande avtal som varje franchisetagare måste underteckna. Franchisegivarelicenser av denna typ täcker mycket mark. Som platsen och territoriet du kan arbeta i och hur du förväntas driva din franchise. Det inkluderar också initiala franchiseavgifter, utbildning och löpande support.
Bäst att låta en advokat se över detta. Lagligheten för en franchisetagares verksamhet kan vara knepig.
Franchiseavgift och kostnader
Att köpa en franchise innebär att betala en initial avgift. Franchisetagaren betalar detta för att få tillgång till varumärken, immateriella rättigheter, varumärken och licenser. Den låser upp dörren till franchisesystemet. Dessa kan variera från $20 000-$50 000 enligt SBA.
Det finns fler avgifter att betala, som royalties och andra marknadsföringsavgifter. Dessa läggs ofta till en franchisetagares företag. Royalty samlas in från ägaren på månadsbasis. De är baserade på en procentandel av intäkterna.
Ömsesidigt stöd
Stödjande nätverk är en viktig funktion. Kamratstöd genom formulär samt mentorskap och kompisprogram är till hjälp. Här är ett ställe att börja med Jimmy Johns gourmetmackor. UPS Store har en länk till webbseminarier.
Hur man blir en franchisetagare
Om du funderar på att starta ett företag genom franchiseinvesteringar finns det några steg. Du kan välja vilken typ du vill, skicka in en förfrågan och sedan en ansökan. Den sista delen av processen omfattar utbildning, vägledning, finansieringsdata och leasingkrav
Vad är International Franchise Association?
Detta är en branschgrupp som arbetar genom offentlig policy och regeringsrelationer för att förespråka franchising.
Vilka är de 5 typerna av franchiseavtal?
Det finns olika typer att välja mellan när du tänker på denna affärsmodell. Ett exempel på jobbfranchise skulle vara evenemangsplanering.
Datorer och apparater faller under produktfranchisebannern. Den största detaljhandeln i USA är här.
En affärsformatsfranchise arbetar under företagets varumärke. Tänk snabbmat, fitness och detaljhandel. Andra typer inkluderar en investeringsfranchise (hotell och stora restauranger) och en konverteringsfranchise. Det är en sorts hybrid där ett befintligt företag omvandlas till en franchise. Florister och elektriker faller inom denna kategori.
Vad är ett exempel på ett franchiseföretag?
En kommersiell städfranchise är ett bra exempel. Ta en titt på de tre stora prestationsindikatorerna. De är genomsnittlig försäljning, genomsnittlig vinst och genomsnittlig försäljning i förhållande till investeringar. Få denna siffra genom att dividera försäljningen med hur mycket pengar du lade in först. Ett 2:1-förhållande är bra. Det betyder att för varje dollar du investerar, motsvarar bruttoförsäljningen två dollar.
Sätt ihop allt detta och du kommer att se att JAN-PRO toppar listan över de bästa kommersiella städtjänsterna.
Ett annat bra exempel är Sport Clips. Det är en pristagare.
LÄS MER:
Bild: Envato Elements
[ad_2]
Source link