[ad_1]
En återbetalning sker när en betalning återförs av kundens bank. Det kallas återkravsbedrägeri när dåliga skådespelare fuskar den här processen. Istället för att kontakta en handlare för en återbetalning går de direkt till sin finansiella institution.
Det finns tre typer.
- Återbetalningar av brottsligt kreditkortsbedrägeri. En brottsling stjäl ett kort och gör inköp. Och de försöker få tillbaka pengar.
- Vänliga bedrägeripåståenden. Kortägaren köper något och ansöker sedan om återkrav ändå.
- Säljarfel. Detta händer med ett handlarkonto. De dyker upp på ett kontoutdrag när en kund inte får något de betalat för. De inträffar på grund av bearbetningsfel, oavsiktliga dubbletter av avgifter och avgifter för avbrutna prenumerationer.
Vad är återkravsbedrägeri?
Återkrav som innebär vänliga bedrägerier och/eller otillåtna köp är ett stort problem för företagare. De är inte bara en kostnad för att göra affärer längre. Tänk på att de flesta onlinehandlare (75 %) såg en ökning av försök till olagliga återkrav 2021.
Vilka regler styr återkravsprocessen?
Processen bakom att utfärda digitala banktransaktioner som återkrav är enkel. Här är en översikt…en auktoriserad kortinnehavare kan inte lösa ett köpproblem med företaget. Kunden kan dock ta tvisten till banken.
Här är resten av processen.
- Banken lyssnar på kortinnehavarens krav mot handlaren. De letar efter en giltig anledning att lösa tvisten med återkravet. De flesta banker ställer sig bakom kunder som letar efter denna typ av återbetalning.
- Banken utfärdar en preliminär kredit till kortinnehavaren. Kunden får köpesumman och handlarens inköpare meddelas.
- Banken informerar handlarna om tvisten.
- Handlare kan bekämpa den här typen av kortinnehavartvist. Ett genmälebrev kan lämnas mot dessa konsumenttvister. Den utfärdande banken kommer att vilja se stödjande bevis.
- Även handlare som förlorar en kundtvist kan gå till skiljedom. Kortnätverket engagerar sig.
Kom ihåg att det finns orsakskoder för återkrav. De är alfanumeriska och utgivna av bankerna. Det finns olika system som används när kunder vill ångra ett köp. Falska avslag på bra köp inträffar när transaktioner inte granskas ordentligt. Falska positiva är liknande, men ett konto kan stängas av.
Hur uppstår bedrägeri med återkrav?
Vänliga bedrägeriåterbetalningar är vanliga digitala transaktioner. Här är flera sätt som dessa händer.
- En kund köper en produkt men glömmer bort den. Detta händer i vissa branscher mer än i andra. En kund kan till exempel beställa pizza sent på kvällen och sedan glömma bort det. De kanske inte känner igen debiteringen när räkningen kommer in på deras kreditkortsutdrag.
- Ibland är en återbetalning helt enkelt ett handlarfel. Ett företag kan av misstag duplicera en debitering och kreditkortsinformationen visar detta.
- En hushållsmedlem kan göra ett obehörigt köp som utlöser en återbetalning.
- Sant bedrägeri är en kriminell handling. Där ett stulet kort används, gör brottslingen ett köp och försöker sedan hämta.
Det finns också legitima återkrav. Felplacerade beställningar och fraktfel står för dessa.
Hur förhindrar du bedrägliga återkrav?
Att vara proaktiv är det första steget för att förebygga bedrägerier med återkrav. Skilj mellan cyberbutiksstöld och en legitim transaktion med dessa tips. Dessa samarbetar med utmärkt kundservice för att förhindra återkrav.
- Håll ett öga på beställningsstorlekar. Du kan bekämpa vänliga bedrägerier med ett enkelt tips. Ovanligt stort antal föremål eller stora dollarbelopp kan vara tips till bedrägeri.
- Att följa protokoll gör skillnad. Detta är ett annat utmärkt sätt att skilja en legitim avgift från en dålig. Onlinetransaktioner söker efter mer än kortinformation. Vissa protokoll letar efter kunders IP-adresser och kortverifieringsvärde CVV .
- Se upp för överpriser. En annan röd flagga är en transaktion som överdebiterar kortet. Bedragare försöker lägga till transaktionsbeloppet och sedan betala ut till en tredje part.
- Se till att din säljarbeskrivning är tydlig. Om konsumenterna inte känner igen en transaktion kan de rapportera den till sina banker. Se till att ditt företags säljarbeskrivning stämmer överens med skyltfönstret. Bra återkravshantering innebär att du kontrollerar din faktureringsbeskrivning för att minska bedrägerier.
- Håll ett öga på IP-adressen. En kortinnehavares betalningsinformation kan vara den röda flaggan du behöver titta efter. Håll utkik efter högrisk-IP-adresser som kommer från vissa länder. Som Ryssland och Malaysia till exempel.
Kan människor fastna för vänligt bedrägeri?
De flesta stater gör vänligt bedrägeri till ett straffbart brott. New York advokater Bachner & Associates, PC rapporterar att du kan gå i fängelse i ett till tre år. Och betala böter på upp till $10 000.
Vilka är konsekvenserna av bedrägeri vid återkrav?
Denna typ av kriminella bedrägerier är ett stort problem för handlare. Och alla typer av tvister kan också påverka kundernas VISA-kort. Om du fortfarande frågar är återkravsbedrägeri olagligt? Kolla in dessa konsekvenser.
För affärer:
- Små företag drabbas av avgifter. Det är den främsta anledningen till att de vill undvika vänliga återkrav av bedrägeri. Varje gång vänligt bedrägeri inträffar, eller vilken typ som helst, måste handlare betala en avgift.
- Ett återkravssystem har en tröskel. Böter debiteras handlaren direkt om dessa överskrids och det tar tid att bestrida återkrav.
- Samla tillräckligt med återkrav och en bank kommer att stänga ett handlarkonto.
Återkravskonsekvenser för konsumenter.
När en kund begår bedrägerier får det konsekvenser. Små företag kan förhindra vänliga bedrägerier genom att utbilda dem.
- Återbetalningar kan ta månader. En legitim återbetalning är mycket snabbare.
- Även familjebedrägerier där en familjemedlem använder en kortinnehavares betalningsinformation får konsekvenser. Den auktoriserade kortinnehavaren kan straffas. Denna typ av bedrägeri kan till och med stänga bankkonton.
Hur bekämpar du en bedräglig återbetalning?
Återkravskostnaderna ökar ju fler gånger en kund gör en. Forskning säger att återkravstvister kan kosta upp till 250 % över den ursprungliga transaktionen.
Köpmän kan slå tillbaka mot bedrägerier. Ett genmälebrev anger ditt fall. Det kallas representation. Inkludera information om metoder för att förebygga bedrägerier, specifik kundinformation och om ett tidigare köp har gjorts.
Här är lite annan information om hur du hanterar tvister på detta sätt.
Är Friendly Fraud svårt att bevisa?
Ja, vänligt bedrägeri kan ta olika former så det är svårt att upptäcka. Handlare och banker hör ofta att kunderna inte fick varorna när de verkligen vill slippa betala.
Eller, kunder säger att kundupplevelsen var under betyg. Ett legitimt köp gjordes men kunden har köparens ånger. De kanske säger att föremål inte matchar beskrivningarna på nätet.
Företag gör det också svårare att bevisa vänligt bedrägeri. De vill inte flagga vänliga bedrägerikonton. De flaggar bara de som begår vänliga bedrägerier ibland.
Bild: Envato Elements
[ad_2]
Source link