[ad_1]
Här är något som kan ha en inverkan på din tweetstrategi, beroende på exakt hur Twitter ser ut för att genomdriva den.
Under helgen twittrade Twitter CTO Elon Musk denna kommentar som svar på klagomål om bedragares spelsvar på populära tweets i appen.
Spelsvar för att generera gratis annonsering kommer att resultera i kontoavstängning
— Elon Musk (@elonmusk) 17 juni 2023
Nu, igen, beroende på hur du läser detta, kan det ha en inverkan på traditionella Twitter-strategier. Att ta del av populära ämnen – eller ’newsjacking’ – har länge varit ett sätt att få mer exponering och marknadsföring i appen, och många varumärken använder detta som en taktik för att maximera medvetenheten.
Men, naturligtvis, många av dessa svar är också skräppost, och Elon klargjorde senare att det var dessa spammare som han specifikt riktade in sig på med sin kommentar.
Konton som försöker spela vårt verifieringssystem med icke-sequitur självreklam eller annonserar på ett vilseledande sätt kommer att stängas av
— Elon Musk (@elonmusk) 17 juni 2023
Så till en början verkade Musk antyda att alla märken som vill få ”gratis reklam” via tweetsvar kunde bryta mot, till synes, en ny Twitter-regel, men han lade senare till elementet ”non-sequitur self-promotion”, som i princip betyder att svar som är ur sitt sammanhang och som försöker marknadsföra ett varumärke i en tweets svar, nu kommer att stängas av om de grips.
Med den ytterligare kvalifikationen borde det betyda att trendjackning och att engagera sig i trendhändelser fortfarande är okej, men det beror på hur Twitter ser ut för att genomdriva sådana, om detta verkligen implementeras som en ny regel. Just nu går vi bara på Elons kommentarer, och det finns inget specifikt beslut om vad detta betyder exakt, inom Twitters annonspolicyer.
Även om det kan täckas av Twitters Plattformsmanipulation och skräppostpolicysom säger att (jag parafraserar något):
”Du får inte använda Twitters tjänster på ett sätt som är avsett att artificiellt förstärka information, eller engagera dig i beteende som manipulerar eller stör människors upplevelse.”
Tekniskt sett kan spamsvar på trendiga tweets vara ett inslag i detta, även om det ännu inte har identifierats i de specifika, noterade åtgärderna som bryter mot denna policy.
Kanske kommer det att läggas till snart, och det ska bli intressant att se den exakta formuleringen på den här fronten, och hur Twitter försöker införa fler direkta förbud mot spamsvar i reklamsyfte, och vad det sedan betyder för Twitter-strategier framåt.
Kanske är det ingenting, men det kan vara en annan hänsyn till nya Twitter-vd:n Linda Yaccarino att reda ut, när hon går om att hantera förväntningarna hos varumärkespartners, i linje med Musks nycker.
[ad_2]
Source link