[ad_1]
Du har utan tvekan hört TikToks ljudvarumärke många gånger, men har du någonsin stannat upp för att fundera över vad den egentligen representerar?
Självklart har du inte det, varför skulle du det? Men om du undrade så har TikTok idag gav lite mer insikt in i hur den valde ljuden som den spelar i appen och dess ”ljudidentitet”, i linje med användningstrender och beteenden.
Enligt Tick tack:
”På TikTok letar vi ständigt efter sätt att förbättra upplevelsen av vårt globala samhälle, och detta inkluderar att utnyttja ljudets kraft. Eftersom över 1 miljard människor runt om i världen fortsätter att vända sig till TikTok för att bli inspirerade, underhållna och få kontakt med varandra, ville vi att vår ljudidentitet skulle återspegla en liknande upplevelse. Det är därför vi skapade en enkel tvåtakts onomatopeisk ljudlogotyp med en melodisk twist som framkallar inspiration, äkthet och en känsla av tillhörighet.”
Ljudsignalen, och ett längre spår, skapades av Massiv musiksom visas i klippet ovan.
TikTok säger att dess ljudidentitet representerar appens kreativitet, gemenskap och underhållningsfokus, där varje element spelar en roll i att visa upp en annan del av TikToks bredare identitet.
Och nu letar det efter att göra det möjligt för användare att ytterligare engagera sig i ljudet, via nya ”Sonic-klistermärken” som du kan applicera på dina skapelser i appen.
De nya klistermärkena kommer ge kreatörer möjligheten att experimentera med TikToks ljudidentitet, vilket ger fler sätt för communityn att engagera sig i TikToks ljudidentitet och underlätta community runt densamma.
Det är ett mindre element i den bredare TikTok-historien, men det är intressant att notera arbetet som går in i minsta detalj, och hur sociala plattformar går tillväga för att bygga sina UI-element i linje med användningsbeteenden och trender.
Du kan hitta de nya ljudklistermärkena via TikToks ljudbibliotek i appen.
[ad_2]
Source link