[ad_1]
Pinterest experimenterar med en ny process, som man hoppas kan erbjuda en lösning för förbättrad annonsinriktning i appen: skanna din e-postinkorg för att anpassa din Pinterest-upplevelse.
Enligt Patent Dropsom spårar registrerade patent, lämnade Pinterest nyligen in en översikt över den nya processen, som i huvudsak skulle skrapa din inkorg för att få mer insikt i vad du kanske vill se.
Enligt Patent Drop:
”Systemet skulle, med användarbehörighet, gå via ett e-postmeddelande [account] att en användare har anslutit till sitt Pinterest-konto för att identifiera ämnen som de kan vara intresserade av. Baserat på modellens resultat kommer Pinterest sedan att servera dig anpassat innehåll, automatiskt generera tavlor och dyka upp inlägg baserat på dina angivna intressen. Om du till exempel registrerar dig för ett nyhetsbrev om trädgårdsskötsel kan Pinterests AI fylla dina anslagstavlor med trädgårdstips och inspiration. Om det snubblar på ett e-postmeddelande om resebokningar till Costa Rica kan det sätta outfitidéer eller restaurangrekommendationer i ditt flöde.”
Vilket verkar fyllt med integritetsproblem i en tid då integritet är ett nyckelfokus för många tillsynsmyndigheter.
”Detta system förlitar sig på en maskininlärningsmodell som i huvudsak gör dina e-postmeddelanden till den datamängd den lär sig av: Det utvärderar e-postmeddelanden för att identifiera nya ämnen av intresse, uppdatera befintliga ämnen eller ”helt enkelt registrera informationen som användardata som grund för att göra ytterligare förbättringar eller ändringar av användarens preferenser. Systemet kan bestämma ”styrkan och känslan” av en användares affinitet för ett ämne baserat på hur ofta det dyker upp i deras inkorg och hur det relaterar till användarens nuvarande Pinterest-vanor.”
Ja, jag är inte säker på att det här kommer att klara GDPR-testet – men begreppsmässigt, om du skulle få användartillstånd och se till att deras personliga information inte missbrukades efter att ha nåtts, kan det vara ett annat sätt att bättre förstå användaren inställningar och sedan visa dem relaterat innehåll enligt deras intressen.
Fast jag kan inte se att många ger Pinterest klartecken att skanna sina privata meddelanden.
Eftersom det inte bara är tillsynsmyndigheter som oroar sig alltmer för datasekretess, utan också användare, med WhatsApp, till exempel, som ser en betydande tillväxt, särskilt i Nordamerikanär människor drar sig tillbaka från offentlig delning av innehåll och drar sig tillbaka till mer slutna, privata meddelandeutrymmen.
WhatsApp vinner mark eftersom det är en pålitlig plattform, där användare vet att de kan dela vad de vill, utan rädsla för att det ska användas mot dem. Och i detta sammanhang kan jag inte se hur Pinterest skulle kunna sälja ett betydande antal användare genom att låta sitt system ta en titt på deras e-postmeddelanden för sådana ändamål.
Och det kanske inte är överdrivet effektivt i båda fallen, som Patent Drop vidare noterar:
”E-postinkorgar är inte alltid så rena som det här patentet beskriver. Pinterest måste se till att dess teknik inte studerar skräppost, arbete och personliga e-postmeddelanden när den gör sina förutsägelser, särskilt eftersom maskininlärningsmodeller bara är lika bra som den data de är utbildad på.”
Ja, jag är inte säker på att det är så – och intressant nog är det också värt att notera att Google stoppade sin genomsökning av personligt Gmail-innehåll för annonsinriktning 2017efter betydande kritik mot detta tillvägagångssätt.
Det är särskilt relevant i det här fallet, eftersom Pinterests vd Bill Ready är en före detta Google-chef, så du skulle anta att han skulle vara väl medveten om det negativa svaret som detta tillvägagångssätt fick redan då.
Och det skulle sannolikt vara ännu mindre välkommet i det nuvarande dataskyddsklimatet.
Hur som helst, det verkar som att Pinterest åtminstone kommer att försöka se om det kan få det här tillvägagångssättet att fungera, eftersom det söker nya sätt att maximera annonsinriktningen mitt i förändrade dataintegritetsförändringar.
[ad_2]
Source link