[ad_1]
Detta är intressant – enligt en ny rapport från GränsenMeta experimenterar med sin egen Facebook-appbutik, som skulle göra det möjligt för utvecklare att visa upp sina appar och även underlätta direkta nedladdningar för användare, utan att de lämnar The Social Network.
Som förklarat av Gränsen:
”Meta planerar att låta människor i EU ladda ner appar direkt via Facebook-annonser, vilket gör att företaget så småningom kan konkurrera med Google och Apples appbutiker. Den nya typen av annons kommer att börja som en pilot med en handfull Android-apputvecklare så snart som senare i år.”
Flytten, som, som The Verge noterar, endast skulle gälla europeiska användare och utvecklare, kommer som svar på den inkommande EU Digital Markets Act (DMA), som kommer att kräva att Google och Apple öppnar upp sina respektive mobila plattformar för alternativa nedladdningsmetoder appar.
Det kan öppna dörren för Meta att ta mer kontroll över appdistribution, och potentiellt även betalningar i appar, vilket eliminerar de nuvarande begränsningarna och skatterna som de två teknikjättarna lägger på Android- och iOS-interaktioner.
Meta har länge kritiserat Apples tillvägagångssätt, särskilt på denna front.
Tillbaka 2020, mitt i ett offentligt spottande över Apples avgiftsstruktur för köp i appar, sade Metas vd Mark Zuckerberg märkt Apples tillvägagångssätt ’monopolistisk” och skadligt för konkurrensen i rymden.
Det utlöstes av Metas push för att tillåta kreatörer att tjäna pengar på virtuella evenemang på Facebook, mitt i covid-låsningarna som hade ställt in IRL live-evenemang, men Apple vägrade att ge sin 30% minskning av köp i appar, och därigenom begränsat intaget av kreatörer. Apple så småningom pausade sina avgifter mot bakgrund av situationen, men återupptog kort därefter sin andel.
Många andra har också kritiserat Apple och Googles liknande tillvägagångssätt på den här fronten, där både Meta och Twitter försöker kringgå sin minskning av intäkterna från sina prenumerationsprogram genom att erbjuda rörlig prissättning för köp i appen och på webben – dvs. skatter gäller inte.
Potentialen att faktiskt kontrollera detta element på egen hand, och generera mer direkta inkomster för Meta och dess partners, kan vara en stor möjlighet, och det ska bli intressant att se hur EU ser ut att tillämpa sin DMA-strategi, och om det gör det faktiskt tillåta alternativa appbutiker och sedan utvidgas till andra transaktioner som ett resultat.
Det är fortfarande tidiga dagar och Meta har inte lanserat någon officiell information om projektet som sådant. Men det undersöker dess alternativ, och det kan vara en spelförändring för apputvecklare och de som vill tjäna direkta intäkter från sin Facebook- och IG-närvaro.
Appinstallationsannonser skulle vara det första steget, och om det fungerar i en region kan du satsa på att Meta kommer att anlita sin armé av Washington-lobbyister att driva på detsamma på andra marknader.
[ad_2]
Source link