[ad_1]
Twitter tas bort från ännu en stor B2B-plattform. Och den här gången är det ett av de största företagen i teknikbranschen.
Microsoft kommer att ta bort Twitter från sin Microsoft Advertising-plan nästa vecka, enligt företaget.
”Från och med den 25 april 2023 kommer Smart Campaigns with Multi-platform inte längre att stödja Twitter,” Microsoft sa(öppnas i en ny flik). Ett liknande e-postmeddelande har börjat gå ut till Microsoft Advertising-användare som säger att ”Digital Marketing Center (DMC) kommer inte längre att stödja Twitter från och med den 25 april 2023.”
Från och med det datumet kommer användare inte längre att kunna komma åt sitt Twitter-konto genom dess Digital Marketing Centers hanteringsverktyg för sociala medier, enligt Microsoft. Användare kommer inte längre att kunna schemalägga, skapa eller hantera tweets eller tweet-utkast. Dessutom kommer användare inte att kunna se sina tidigare tweets och engagemang på Microsoft Advertising-plattformen.
Microsofts tillkännagivande kommer bara en dag efter Twitter-ägaren Elon Musk dök upp(öppnas i en ny flik) vid en stor marknadsförings- och reklamkonferens. Vid evenemanget försökte Musk locka märken tillbaka till plattformen efter Twitter förlorade hälften av sina största annonsörer efter hans övertagande av företaget.
Microsoft Advertising-funktionen gjorde det tidigare möjligt för annonsörer att hantera sina sociala mediekonton på olika plattformar på ett och samma ställe. Användare kunde svara på tweets och DM:s tillsammans med meddelanden på Facebook, Instagram och LinkedIn.
Medan Microsofts sociala medietjänst tillhandahölls gratis för annonsörer, var den en framträdande plats i Microsoft Advertisings instrumentpanel för Digital Marketing Center. Det fungerade tillsammans med plattformens sociala och betalda sökverktyg för annonsering, som hjälpte företag att köra och hantera sina betalda annonskampanjer på plattformar som Google Ads, Facebook och Instagram, och Microsofts sökannonsering.
Företag som använder Microsoft Advertising kommer fortfarande att kunna hantera och skapa innehåll för Facebook, Instagram och LinkedIn via plattformen, precis som de kunde tidigare.
Microsoft gjord(öppnas i en ny flik) mer än 12 miljarder dollar i digitala reklamintäkter förra året från annonser som skulle skapas, hanteras och köras via dess reklamplattform.
Meddelandet om borttagning av Twitter från Microsofts webbplats.
Kredit: Mashable skärmdump
Företaget tillade notisen(öppnas i en ny flik) på en användarsupportsida för dess Smart Campaigns multi-platform social media management-funktion, som är en av två huvudfunktioner i dess Digital Marketing Center-instrumentpanel. Som tidigare nämnt har det även börjat gå ut mejl som informerar användarna om förändringen.
Mashable kontaktade Microsoft för en kommentar. En representant sa att företaget inte hade något mer att dela med sig av just nu.
Twitters dyra nya API-plan fortsätter att alienera företaget
Borttagningen av Twitter-integrationer från sin Microsoft Advertising-plattform kommer bara några dagar innan Elon Musks Twitter planerar att stänga av sin gamla API-plattform. Enligt Twitter går den helt över till sina nya betalda Twitter API-prenumerationsplaner den 29 april.
Twitters nya Enterprise-planer för API-åtkomst har en startkostnad på $42 000 per månad.
Sedan Twitter tillkännagav sin orimligt höga API-åtkomstprissättning har många indieutvecklare varit tvungna att stänga sina Twitter-baserade applikationer. Men precis som Microsoft har även andra större företag och organisationer tagit beslutet att även skicka vidare betalande Twitter.
Intercom, en ledare inom online kundtjänst, meddelat det släppte Twitter-integrationer från sin plattform förra veckan på grund av den nya API-prissättningen. National Weather Service (NWS), en federal amerikansk statlig myndighet, sa till Mashable i går att Twitter-användare borde inte längre beroende på sin nödvarning tweets efter att den förlorat Twitter API-åtkomst.
Det udda med Twitters hållning här är att alla dessa företag, organisationer och applikationer skapade eller hjälpte till att underlätta skapandet av innehåll för Twitters plattform. I sin tur körde de alla mer ögonglober och trafik och uppmuntrade mer användning av Twitter.
Men när de tvingas fatta affärsbeslut angående Twitter verkar det som att vissa företag kommer till samma slutsats som Sveriges radio. Landets publika programföretag, Sveriges Radio, meddelat(öppnas i en ny flik) sitt beslut på tisdagen att ”helt sluta vara aktiv” Twitter, med hänvisning till fortsatta förändringar av plattformen och att Twitter blir ”mindre viktigt” för uttaget och dess publik.
[ad_2]
Source link