
[ad_1]
När det kommer till att driva ett företag är det lätt att svepas upp i tanken att mer är bättre. Detta är dock sällan sant. I de flesta fall är kvalitet ett bättre mått än kvantitet. Detta är inte att säga att företag inte vill ha kvantitet; dom gör. Kvantitet behövs för att verksamheten ska växa. Den här affärsbloggen tittar på hur du kan bygga rätt grund genom att fokusera på kvalitet först, och utifrån det sker kvantitet inom områden som leads, försäljning, intäkter och vinst.
Kraften i kvalitet i en värld av kvantitet
För drygt ett sekel sedan observerade den berömde italienske ekonomen Vilfredo Pareto att 80 procent av marken i Italien tillhörde ungefär 20 procent av landets befolkning. Han tyckte att den idén var otroligt intressant och grävde ännu mer i den. Vad han upptäckte var att denna princip är sann i nästan vilken frimarknadsekonomi som helst. Marknadens rikedom är alltid koncentrerad i händerna på en liten grupp människor.
Under årens lopp har många stora forskare och tänkare funnit att denna princip är sann inom nästan alla områden av livet och verksamheten. Det är faktiskt så vanligt att vi nu kallar det 80/20-regeln (eller ”Pareto-principen”).
I affärer kommer du nästan alltid att finna att följande är sant:
- 80 procent av intäkterna kommer från 20 procent av produkter/SKU:er
- 80 procent av produktiviteten och produktionen kommer från 20 procent av de anställda
- 80 procent av problemen härrör från 20 procent av problemen
Listan kan fortsätta och fortsätta. Men poängen är väldigt enkel: Du kan skapa stora resultat genom att fokusera på små input. Med andra ord, att vara framgångsrik i affärer handlar inte alltid om att ha flest produkter, anställda, intäkter, skyltfönster, e-postmeddelanden, annonser etc. Det är mycket viktigare att du förstår och omfamnar den bråkdel av dessa insatser som har störst inverkan på resultat. Det handlar om kvalitet framför kvantitet.
Här är några sätt som denna princip utspelar sig i den verkliga världen:
Kvalitetskunder kräver färre resurser
För 15 år sedan skrev entreprenören Kevin Kelly en av 2000-talets mest populära affärsuppsatser med titeln 1 000 True Fans. I den konkretiserar han ett mycket enkelt men djupgående koncept. Han sa:
För att vara en framgångsrik kreatör behöver du inga miljoner. Du behöver inte miljontals dollar eller miljontals kunder, miljontals kunder eller miljontals fans. För att försörja dig som hantverkare, fotograf, musiker, designer, författare, animatör, apptillverkare, entreprenör eller uppfinnare behöver du bara tusentals sanna fans.
Kevin Kellys idé bottnar i det faktum att om du i genomsnitt kan skapa 100 USD i vinst från 1 000 kunder varje år, så är det en affär på 100 000 USD. Och om du kan få 1 000 kunder att spendera 1 000 USD per år, är det en miljonaffär. Med andra ord, du behöver inte miljontals kunder (hög kvantitet) – du behöver bara några få kvalitetsfläktar.
Kvalitetsprodukter, mer värde
Här är en snabb frågesportfråga till dig: Vad är mer värdefullt? En större diamant med synliga skavanker för blotta ögat, eller en lite mindre diamant med VVS-klass och inga synliga skavanker?
Svaret är enkelt: Den mindre diamanten. Varför? Eftersom dess kvalitet är högre. Storlek betyder ingenting utan kvalitet. Kunder bryr sig om värdet först och storleken andra. Konsumenterna kommer att betala mer för en mindre påse potatischips de gillar än en påse chips i jumbostorlek som inte smakar lika gott.
För att bygga ett framgångsrikt varumärke, fokusera på att producera kvalitetsprodukter och tjänster först. Allt annat är underordnat till det målet. Ditt varumärkes rykte för kvalitet i allt du gör kommer att växa, och dina kunder kommer att ge recensioner och hänvisningar. Ditt företag kommer att växa organiskt, och med det, mängden försäljning från lojala förespråkare och supportrar.
Kvalitetsprodukter, mindre problem med kundservice
Ungefär 80 procent av dina kundtjänstfrågor och supportbiljetter härrör från 20 procent av dina produkter/funktioner. Generellt sett är dessa produkter av sämsta kvalitet. Du kan minska mängden servicesamtal genom att eliminera och ersätta sämre artiklar och fokusera på produkter av högsta kvalitet. Din kundtjänstpersonal kan fokusera sin tid på att förbättra dina för- och efterförsäljningsprocesser, minska antalet övergivna vagnar och därmed öka din försäljning.
Högre kvalitet Mindre stress
I slutändan innebär en investering i kvalitet mindre stress som företagsägare, chef eller VD. När du bygger ditt företag kring kvalitet behöver du inte oroa dig för många av de problem som de flesta företag hanterar regelbundet (inklusive kundservice och problem med leveranskedjan).
Lägger till allt
Vill du utveckla ett framgångsrikt företag i dagens klimat? Sluta känna pressen att göra mer, mer, mer! Omfamna istället en kvalitet-först-mentalitet som prioriterar de 20 procent av input eller orsaker som producerar 80 procent av output eller effekter. Det är här verklig tillväxt sker och innan du vet ordet av har du kvaliteten på produkter, tjänster, personal och mängden försäljning och vinst.
[ad_2]
Source link