
[ad_1]
Vi lever i en modig ny digital värld med så många aktiviteter och transaktioner som nu görs online.
Tyvärr tror många företag fortfarande att de kan arbeta framgångsrikt utan att förankra sig i all nymodig teknik. Men verkligheten är att dessa företag riskerar att hamna långt efter. Kunderna blir digitala och de förväntar sig i allt högre grad att företag de köper från också är digitala.
För att undvika att hamna i kategorin av en tjugoförsta århundradets Luddite måste du göra övergången till digital nu om du inte redan har gjort det. En B2B e-handelsplattform hjälper dig att ta dig in på en mycket bredare marknad än du förmodligen har tillgång till just nu, vilket gör att du kan konkurrera med andra företag som redan handlar digitalt.
För sammanhanget har e-handel varit en stor sak inom B2C i flera år nu. Men det smittar nu över till B2B i snabb takt. Enligt rapporten In-depth: B2B eCommerce 2021 tillgänglig på statista.com, var B2B e-handelsmarknaden 2020 värd nästan 5 biljoner USD. Det är hela fem gånger mer än B2C-marknaden.
Att göra övergången till e-handel kan verka skrämmande och är troligen anledningen till att du hittills har undvikit att investera i en plattform.
För att göra saker lite enklare för dig har vi sammanställt en lista med sex faktorer du bör tänka på när du väljer en B2B e-handelsplattform för att uppdatera ditt företag och börja fånga de kunder som redan har bytt till onlineköp.
1. Fokusera på vad ditt företag behöver
B2B e-handelsplattformar kan dela vissa funktioner och funktioner med B2C, men tyvärr är de två sällan helt utbytbara. Detta beror på att B2B-kunder handlar mycket annorlunda än B2C-kunder, med kraven från vissa företag som dikterar företagens köpvanor. Den här bloggartikeln B2B vs B2C e-handelsskillnader: 6 tips om hur du säljer till din riktiga kund kommer att ge dig en förståelse för skillnaderna mellan B2C- och B2B-köpare.
Vilken plattform du väljer beror mycket på vilken typ av verksamhet du har och dess specifika behov. Till exempel skiljer sig en grossists köp- och säljprocesser avsevärt från tillverkares eller distributörers. Som sådan måste plattformen du väljer tillgodose de exakta behoven hos din företag att tillgodose behoven hos din kunder.
Exempel på specifika behov hos B2B-företag inkluderar möjligheten att erbjuda anpassade priser eller personliga kataloger till kunder, ett integrerat innehållshanteringssystem, användaråtkomstkontroll för att ge kunder tillgång till delar av systemet, etc.
2. Kundregistreringar
Till skillnad från B2C gillar B2B-företag att bilda pågående relationer med varandra. Sådana relationer innebär ofta en stor del av ömsesidig respekt och tillit. Som ett resultat, i utbyte mot återkommande affärer, kommer ett företag sannolikt att erbjuda olika kreditvillkor, anpassade priser, speciella leveransarrangemang, etc., för varje kund.
För att effektivt hantera de specifika individuella behoven hos dina kunder måste din B2B e-handelsplattform ha möjlighet att registrera och skapa konton för var och en. Det gör att du kan skräddarsy dina erbjudanden för varje företag samtidigt som du effektivt övervakar transaktioner och undviker dyra kuponger. Du kommer också att kunna segmentera (gruppera) dina kunder – till exempel geografiskt, efter ordervolym eller frekvens etc. – och hjälpa dig att hantera dem mer effektivt.
3. Kundspecifik information
Vi har redan nämnt att B2B- och B2C-kunder är helt olika bestar. B2C-kunder har tid på sig att surfa på internet, vanligtvis när de handlar på impuls eller för specifika tillfällen som födelsedagar eller årsdagar. De är främst måna om att få bästa möjliga affär, och leveranstiderna är inte av stor betydelse för dem.
Däremot letar B2B-köpare efter specifika kvalitetsnivåer, garanterade leveransdatum, volymrabatter etc. Det betyder att B2B-säljare måste kunna erbjuda prislistor och kataloger skräddarsydda för varje kund. När du väljer en B2B e-handelsplattform för ditt företag måste du därför se till att dessa funktioner är tillgängliga.
4. Betalningsmöjligheter
Bankverksamheten sker numera huvudsakligen elektroniskt. Det är inte längre en ursäkt att ”checken är i posten” eftersom det nu är möjligt att omedelbart skicka betalningar från ett datortangentbord eller ens en mobiltelefon. Det är därför vettigt att en B2B e-handelsplattform har förmågan att acceptera elektroniska betalningar från kunder för försäljning. Som sagt, kunder kräver fortfarande krediter och andra speciella betalningsvillkor, så plattformen du bestämmer dig för bör ha tillräckligt med flexibilitet för att tillgodose dessa krav också.
5. Leveransalternativ
B2B-kunder har ofta snäva tidsskalor att hålla sig till, till exempel på grund av produktionskrav. Dessa kommer sannolikt att variera mellan kunder, vilket innebär att din B2B e-handelsplattform måste vara tillräckligt flexibel för att anpassa leveransalternativen till var och en.
6. Förmåga att skala med ditt företag
Förhoppningsvis kommer ditt företag att blomstra när du går djupare och djupare in på onlinemarknaden. Det är därför mycket önskvärt att din valda B2B e-handelsplattform kan växa med den. Till exempel kan du expandera till andra marknader globalt, vilket ställer olika krav på ditt företag, såsom behovet av att arbeta med flera valutor eller främmande språk. Din plattform måste också kunna hantera dessa förändringar, eller åtminstone vara lätt att uppgradera för att göra det.
Var inte en digital luddite
Förhoppningsvis kommer du nu att inse vikten av att ha en robust digital närvaro oavsett vilken typ av verksamhet du bedriver. Den digitala tidsåldern är här för att stanna, och det enda sättet att förbli konkurrenskraftig och fånga kunder som redan har anammat de senaste tekniska trenderna är att bita ihop och gå med dem.
Tack och lov kan en anständig B2B e-handelsplattform hjälpa dig att komma igång. Som vi har förklarat kräver det lite eftertanke att välja rätt, men det viktiga är att överväga ditt företags och dina kunders behov hela tiden, och resten bör följa. Ett bra ställe att börja är OROCommerce. Vi erbjuder B2B e-handelslösningar utformade speciellt för distributörer, grossister, varumärken och tillverkare som är fullt skalbara och växer i takt med att ditt företag växer.
Författarprofil

Blogger and Educator by Passion | Senior onlinemedia- och PR-strateg på ClickDo Ltd. | Bidragsgivare till många utbildnings-, affärs- och livsstilsbloggar i Storbritannien och Tyskland | Sommarkursstudent vid London School of Journalism och kursinstruktör vid SeekaHost University.
[ad_2]
Source link