
[ad_1]
Du har kommit på en otrolig teknisk produktidé och du ser fram emot att den ska komma ut på hyllorna.
Men det är en lång väg framför dig och du har ingen aning om var du ska börja.
Om detta låter bekant, har du kommit till rätt ställe.
Nedan kommer vi att beskriva de 6 stegen du behöver ta från att utveckla en teknisk produktidé till att ta den ut på marknaden.
1. Genomför omfattande forskning
Produktuppfinningsprocessen kommer att kräva avsevärd forskning. Kommer din produkt till exempel att göra intrång i någons upphovsrätt? Det finns massor av webbplatser du kan använda för att lära dig om jargong och processer. Vi föreslår dock att du hittar en patentombud eller en advokatbyrå för att hjälpa dig.
Du kommer också att behöva överväga marknadsföring, som aldrig bör lämnas för sent på resan. Att undersöka marknaden och skapa din idealiska publik hjälper alla inblandade att hålla fast vid samma vision.
2. Partner Up
Uppfinningsprocessen är lång och kommer sannolikt att kräva färdigheter du inte har. Därför bör du hitta professionellt stöd för att ta hand om det hårda arbetet. Till exempel behöver du tillverkare av prototyper, advokater för patentansökningar och allt annat som din produkt kräver.
Förutom praktisk hjälp föreslår vi att du hittar en affärspartner som tar med sig sina egna färdigheter och ett surrande nätverk som du kan använda. Alternativt kan du överväga att flytta in i en inkubator, som hjälper dig att få kontakt med rätt personer.
3. Skapa en prototyp
Efter att ha utfört forskning och satt ihop ditt team är det dags att ta din produkt till prototyp och se till att den fungerar. Du måste hitta en kvalitetstillverkare för detta, och vi föreslår att du använder BitBox, särskilt om du hanterar skapandet och försäljningen av din produkt. Alternativt kan du sälja rättigheterna till din produkt och ta ett baksäte.
4. Produkttester
Din produkt kommer aldrig att bli perfekt första gången, så var beredd på att göra ändringar under vägen. Vi föreslår att du hittar en fokusgrupp med kunder och att du ständigt testar produkten och använder feedbacken för att göra ändringar. När allt kommer omkring är dina kunder de människor som kommer att dra nytta av din uppfinning.
5. Elevator Pitch
Innan din produkt är redo att säljas måste du skapa en hiss-pitch, som hjälper proffs och vänner att komma ombord. Dina försäljningspresentationer måste ha en solid krok, statistik, beskrivningar och en bedömning av varför din produkt är annorlunda.
6. Den juridiska biten
Din produkt måste juridiskt tillhöra dig, annars kan vem som helst stjäla den utan efterverkningar. Anlita en advokat och få din produkt patenterad, vilket är en komplex process. Att ansöka om patent kan göras genom statens immaterialrättskontor.
Om något går fel måste du skydda dina personliga tillgångar. Därför bör du införliva ditt företag. Detta kommer att innebära att skapa ett företagsnamn, välja en fysisk adress, välja en företagsenhet och erhålla licenser som varumärken.
En produktidé är det första steget i en utdragen utvecklingsprocess. För att komma igenom på marknaden behöver du omfattande forskning, ett starkt team, finansiering, rigorösa produkttester och juridisk rådgivning. När du har utfört stegen ovan är du redo att hantera lager och sälja din produkt.
Författarprofil

Blogger och utbildare av Passion | Senior onlinemedia- och PR-strateg på ClickDo Ltd. | Bidragsgivare till många utbildnings-, affärs- och livsstilsbloggar i Storbritannien och Tyskland | Sommarkursstudent vid London School of Journalism och kursinstruktör vid SeekaHost University.
[ad_2]
Source link