[ad_1]
Mindre märken som säljer vitvaror och kläder står för den största risken om en lågkonjunktur är i horisonten. Detta är bara ett av tipsen från The Brand Balancing Act från NielsenIQ.
Den globala studien fokuserade på hur den nya inflationsdrivna marknaden påverkar konsumenternas perspektiv på små och medelstora företag.
”När inflationen eller en lågkonjunktur slår till, sjunker naturligtvis konsumtionen. Med åtstramningen av plånboken kommer mindre impulsiva eller överseende köp”, skriver Andrew Criezis, Senior Vice President och General Manager för NielsenIQ SMB-verksamhet. ”Det öppnar verkligen upp för att varumärken i de utrymmen som inte är flexibla under en lågkonjunktur är i riskzonen.”
NielsenIQ Brand Balancing Act Report
Criezis nämnde de två exemplen ovan. Sedan underströk han några andra sätt på vilka mindre företag och deras varumärken kan vara sårbara i en nedgång.
”Av de tillfrågade kunderna som anser sig vara exklusiva för att köpa små märken, vänder sig 17 % till privata märken för att spara pengar.”
Mindre förpackningsstorlekar
Ytterligare en procentandel (15 %) vill köpa mindre förpackningsstorlekar för att spara pengar.
”Små varumärken som inte har ett svar på ekonomistorlekar eller är mottagliga för ett privat varumärkesalternativ kan vara i riskzonen”, säger Criezis.
Brand Balance Act pekar också på att internet gör skillnad under en eventuell lågkonjunktur. Studien visade att en av fyra shoppare kommer att prissätta varor online. Detta innebär att mindre varumärken som marknadsför digitalt kan göra bra ifrån sig. Likaså för de små företag som deltar i större online shoppingevenemang.
Det finns fler goda nyheter för små och medelstora företag i rapporten. Speciellt de som fokuserar på att ge tillbaka.
Criezis förklarar.
Köp små märken
”Det finns också en hälsosam mängd shoppare som vill köpa små märken oavsett vad”, säger han. ”Det beror på att 82% av de tillfrågade associerar dessa varumärken med att stödja det lokala samhället.”
Fyra av 10 shoppare förknippar också dessa val med miljövänliga åtgärder och hållbarhet.
”För vissa shoppare kommer det fortfarande att vara viktigt, även i en lågkonjunktur”, tillägger han.
Så, hur kan småföretag klara stormen med hjälp av strategier och resurser? Criezis menar att svaret är enkelt. Du behöver bara göra dina läxor.
”Under dessa tider blir det viktigare än någonsin att förstå och undersöka dina shoppare”, säger han. ”Små varumärken måste gräva i och förstå hur deras kunder köper produkter för att spara pengar.”
Mindre förpackningar kan vara ett svar. Kanske måste företagsägare titta på återförsäljarnas egna varumärken. Och givetvis måste de leta efter nya köpare. Brand Balancing Act-studien visade att det finns 41 % av kunderna där ute som är ”agnostiska” när det kommer till varumärkespreferenser.
Criezis föreslår hur man kan fånga in dessa människor.
Han säger, ”Små företag kan använda sina lokala, hållbara eller hälsosamma och naturliga berättelser för att tilltala dessa agnostiker.”
Digital marknadsföring
Mindre varumärken behöver också använda digital marknadsföring och andra onlineverktyg till fullo. Shoppare gillar att köpa dessa märken i lokala, oberoende och mindre butiker. Men företag måste fortfarande tänka på tillväxt med tanke på en möjlig lågkonjunktur.
”För att sticka ut och växa utöver det måste små varumärken nå kunder online och expandera till återförsäljare i större format”, säger Criezis. Han fortsätter med att säga att de måste använda e-handelstaktik för att positionera sig för detaljhandel i butik.
Traditionella värderingar
Brand Balance Act underströk också några traditionella värderingar. Till exempel sa 90 % av de som svarade att överkomliga priser är viktigast. Men det finns ett djupare lager som rapporten avslöjar. Criezis förklarar:
”Undersökningen visade att 82% av shoppare också väljer ett varumärke om de hade en minnesvärd upplevelse. Och 90 % sa att de väljer baserat på produktens kvalitet. Shoppare tenderar att säga att de köper den billigaste varan som finns tillgänglig. Men produkten måste vara bra, meningsfull och hålla vad den lovar.”
Att sätta ihop en framgångsrik varumärkesstrategi för att motverka motvinden av en lågkonjunktur kan låta svårt. Men Criezis kommer med några avslutande förslag baserat på USA:s favoritsysselsättning.
”De fyra baserna – Preferens, Prestanda, Trendcykel och Differentiering – är viktiga vägledningar för små varumärken att luta sig in i och genomföra en vinnande varumärkesstrategi”, säger han. ”Målet är att runda alla fyra baserna och röra dem alla.”
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link