[ad_1]
I det här specialavsnittet av Small Biz in 15 reste Shawn Hessinger, chefredaktören för Small Business Trends till Austin, Texas för ZohoDay 2022 för att intervjua Zohos produktchef Tejas Gadhia som diskuterar lösningar med låg kod och ingen kod och hur små företag kommer att kan använda dem för att förbättra sitt arbetsflöde.
När ska man använda No eller Low-Code Automation
Shawn: När vi säger ingen kod och låg kod, vad säger vi egentligen? Vad? Vad är det? Vad menar vi när vi säger att det inte är någon kod eller lågkodsappar?
Tejas: Låg eller ingen kod är en term som jag tycker har blivit lite lerig för nu vill alla vara en lågkodsleverantör. Sättet jag skiljer dem åt är att ingen kodprodukt enbart drivs av peka & klicka-konfiguration.
Så det här kan vara vad som helst som bara pekar och klickar, drar och släpper, skapar något och har några fält och anpassningar. Dina arbetsflöden bör vara lätta att konfigurera genom att helt enkelt skriva in några kriterier och lägga till åtgärder.
Låg kod för arbetsflöde tar det och ökar ante lite där grunden fortfarande är drag och släpp utan kod, men den extra fördelen eller delen med låg kod är i allmänhet genom något abstrakt skriptspråk.
Ett annat sätt jag särskiljer ett skriptspråk från ett programmeringsspråk är: om du är lite bekant med Excel och dess formler, och kanske till och med i makroutrymmet, så är det som utrymmet med låg kod för dig. Jag tror att de flesta människor är ganska skickliga i Excel och är lite rädda av kodordet i lågkoden, men en bra produkt kommer att ha ett bra skriptspråk som gör det väldigt enkelt för någon att snabbt ta till sig och dra nytta av .
Shawn: Hur lätt är det att bygga en app med en lösning med låg kod eller ingen kod?
Tejas: Det är superenkelt, men mer så, jag tror att det har skett en stor förändring. Vi är nu faktiskt ju mindre organisationen är, desto smidigare och faktiskt har de tillgång till bättre mjukvara än stora organisationer som ger dem ett stort steg upp för att verkligen kunna växa snabbare än sina kanske större konkurrenter.
Och vad jag menar med det är lokala verktyg, specifikt som småföretagare, kanske, låt oss säga mindre än 50 anställda och ännu mindre, ju smidigare det är. Å andra sidan, ju större du blir, desto mer administrativa grejer måste du ge dig in på. Men ju mindre du är, desto mer kontroll och kunskap har du om vilken process det än är du försöker lösa. Och låg kod låter processägaren som är den viktigaste intressenten definiera processen som skapas, och ännu viktigare, snabbt göra ändringar i den.
Shawn: Kan du bara ge ett par exempel, kanske från din egen erfarenhet av saker som du har sett kunder göra med en lösning med låg kod eller ingen kod?
Tejas: Jag har sett de enklaste sakerna eller de mest komplexa sakerna. Jag har sett ett enkelt registreringsformulär och jag har sett affärssystem och allt däremellan.
Varje gång någon kommer igång säger jag alltid åt dem att börja med registreringsformuläret. Börja med något så enkelt som möjligt, och ibland vill till och med personliga saker ge det en chans.
Som att min syster gifte sig för fem eller sex år sedan, ge eller ta, och hon ville ha ett RTP-system för sitt bröllop. Jag sa: ”Okej, vi tittade på marknaden. Indiska bröllop är lite komplexa. De har gillat alla dessa evenemang och olika människor är inbjudna till ett annat evenemang, vad som helst.”
Så det var lite svårt att hitta en bra lösning på marknaden. Och jag tänkte, vet du vad? Jag kan ganska bra verktyg för låg kod utan kod. Låt mig bygga något åt dig snabbt. Så vi byggde ett system med logik där folk kan registrera sig, du skriver in din e-postadress och så vidare. Men det är som en icke-arbetsrelaterad sak som låter mig tänka på hur arbetsflödet är och hur processen kommer att se ut.
Och det ger mig det självförtroendet när det kommer till ett företag. Och jag kan översätta samma frågor som ställs som vad som händer härnäst? vad ska hända innan? vilken data behöver jag för att se till att den finns för att den ska fungera och så vidare.
Shawn: Låt oss ta ett konkret exempel på ett företag som kanske inte är särskilt tekniskt när det gäller vad de gör – säg ett avbetalningsföretag. Vad är en kodlös eller låg kodlösning som de skulle vilja lägga in där de inte vill anställa ett helt tekniskt team utöver allt annat de behöver oroa sig för?
Tejas: Många människor som tittar på låg-kod, inga kodlösningar, de går typ med den här build first-mentaliteten eftersom de vill lösa problem och fixa sina egna saker; bygga det själva från grunden, med andra ord. Jag tror ibland att det inte finns något behov av att uppfinna hjulet på nytt.
Så ibland för ett kundhanterings- och installationsföretag kanske det är bra att ha ett CRM och få ditt lågkodsverktyg att utöka eller utöka en befintlig CRM-funktionalitet. Du kan bygga ett CRM på ett sätt med låg kod. Du har några tabeller för kontakter och leads och affärer. Du arbetar med installationer och möten. Dessa är alla, du vet, CRM-grunder.
Men ibland är det bäst att överlåta den delen till CRM och sedan fokusera på att skapa en kundupplevelse för…kanske installatörerna som ska ute på fältet, ha ett sätt för dem att checka in på en plats, lägga till bilder och göra anteckningar om vad det än är som de installerar, låt en kund signera för det på plats. Det här är alla möjliga sätt som ligger utanför CRM-räckvidden, men typ där Low-Code X-faktorn är.
Jag vill säga att det finns en storlek som passar alla, men jag säger nästan alltid till folk att se till att de kollar marknaden och se om det finns något som gör precis vad du behöver det för innan du går in i det här tänkesättet att bygga först.
Behöver du anställa någon för utveckling med låg kod?
Shawn: Jag har pratat med småföretagare som använder lösningar med låg kod utan kod och de slutar fortfarande med att de anställer någon för att hjälpa till med processen. Finns det en fördel med låg-kod, no-code om du kommer att behöva anställa någon annan bara för tidsbrist i motsats till att gå och anställa en utvecklare?
Tejas: Jag tror att det inte alltid är dåligt att arbeta med utvecklaren eller partnern. Det är åtminstone någon att bara studsa idéer från och se till att du gör något på rätt sätt. Problemet är att hitta en riktigt bra utvecklare eller partner som är ungefär på samma våglängd som du.
Men du vill vara säker på att någon inte merförsäljer dig eller säger fel sak till dig, allt sånt. Men för att arbeta med partnern, i allmänhet, finns det saker som du kan bygga som kan vara tidskrävande att bygga, men du vill också att den personen ska ta med sig en extra expertis för att lösa ett problem som du inte skulle tänka på själv.
Shawn Hessinger: Säg att jag vill ha en lösning med låg kod eller ingen kod, hur vet jag vad jag ska leta efter? Hur vet jag om jag får något så enkelt som du säger att jag kommer att kunna bygga själv eller om de använder det som en marknadsföringsterm, och det kanske inte är det egentligen?
Tejas: Det är alltid svårt att skära igenom marknadsföringen. Särskilt nuförtiden när marknadsföringen blir så stor. Bra saker att fråga är om det är det enda de gör eller en av många saker de gör.
En annan sak att fråga är evolutionens historia och om den har blivit bättre med tiden. Till exempel, är det faktiskt att lägga till fler funktioner du kan använda som verkar rimliga? Och är deras egenskaper vad du ser ger värde i din typ av verksamhet?
Och med det menar jag, är det något som en ny funktion med vissa AI-funktioner som ger lite trendanalys eller förutsägelser? Eller är den nya funktionaliteten en NFT-marknadsplats du fick för att hjälpa dig att ta reda på vilka funktioner som faktiskt ger värde till mitt företag och anpassar sig till den typ av saker du letar efter på lång sikt?
En annan sak att tänka på är hur din interaktion med det företaget och hur den relationen är eftersom dessa lågkodsplattformar är väldigt proprietära och du kan inte riktigt flytta från en till en annan, i samma sekund som du registrerar dig för en och du börjar bygga vidare på den och du är som, kanske där i ett år eller vad som helst, det där företaget vet liksom att de har fått dig i greppet. Du är nämligen tecknad för ett ettårskontrakt, du får förnyelser på 10% till 20% år över år eftersom du inte kommer att gå någonstans eftersom de vet att de har dig. Det visar mycket om deras företagsinriktning mer än någon marknadsföringsbloggare eller någon annan kan göra.
Se till att kolla in vår video Small Biz in 15: On Location med Zoho Product Manager Tejas Gadhia för att ta reda på mer information om hur användning av peka & klicka-konfiguration kan hjälpa till att automatisera ditt arbetsflöde.
Få de senaste rubrikerna från Small Business Trends. Följ oss på Google Nyheter.
[ad_2]
Source link