[ad_1]
Chefen för enheten för digital utbildning i Europeiska kommissionen (EC), Georgi Dimitrov, som höll ett föredrag vid EdTechX-toppmötet med titeln ”Initiatives to Foster a Digital Education Ecosystem” träffade vår chefredaktör Manuela Willbold och här är några av de brännande frågorna han svarade på.
1. Hur kommer det sig att du brinner så för digital utbildning och vad har du för bakgrund inom detta område?
”Jag har arbetat med EM i 14 år och under mitt första år där började jag arbeta inom digital utbildning. Jag trodde att det inte kunde vara så effektfullt som det här var 2008 och tekniken var inte så mogen än. Så jag fokuserade på innovationspolitik och sedan återvände jag för att initiera handlingsplanen för digital utbildning, som jag var med och utvecklade. Det var ett försök att skapa en konversation kring digital utbildning. Det var inte heller lika ambitiöst eftersom det var mer som en pilot under de första 3 åren. Men när kommissionärens ordförande Ursula von der Leyen tillträdde 2019 ville hon göra en ny handlingsplan för digital utbildning och så jag tog det här jobbet för att leda utvecklingen av den.”
2. När du lyssnade på ditt föredrag tidigare, berörde du politik och den fria marknaden och hur de kan mötas. Kan du utveckla hur EG kan hjälpa till att säkerställa att utbildningsstandarder uppfylls och att resultaten mäts och övervakas?
”Jag tror att det handlar om att inleda en konversation över två olika tankesätt. Vi är här på EdTechX när vi tittar på detta globalt. Du kan titta på USA och Kina och du ser en helt annan bild. Så jag tror att det vi försöker kommunicera är att alla typer av digitala affärer skulle behöva följa specifika principer.”
”Vi har föreslagit specifik lagstiftning under de senaste åren som ”Digital Services Act” och ”Digital Markets Act”, det finns också en ”AI Act” i parlamentet och rådet, och jag skulle säga att det är grundläggande principer. som skulle behöva följas i den digitala ekonomin. Många entreprenörer i den här branschen skapar en mjukvara eller app med målet att sälja den. Jag skulle säga att nyckelfrågan inte är själva mjukvaruutvecklingen, utan andra bakomliggande faktorer som ännu inte är helt klara.”
”Det andra problemet som kan identifieras är att det finns en obalans mellan marknaden och leverantören och att mer reglering och vägledning skulle kunna hjälpa, men vi ser i länder med mycket självstyre som Estland och Finland och i resultaten av PISA att detta leder till goda resultat och innovation. Så vi har ett långsiktigt uppdrag att främja dialogen mellan branschen och politiken och vi vill anslå specifika medel för dessa ändamål, och detta skulle ske genom Erasmus. Vårt mål är att se samarbete mellan nationella myndigheter och nystartade företag eller små och medelstora företag också.”
3. Hur kan utbildningsanordnare erbjuda högkvalitativt lärandeinnehåll, användarvänliga verktyg och säkra plattformar som respekterar reglerna för e-integritet och etiska standarder och hur stödjer EG dem i denna strävan?
”Jag kommer att säga att vi inte är där än. Tanken för de kommande tre åren är att gå in i denna riktning. Det finns några begränsade försök att gå in i nationella riktlinjer, men det finns för närvarande inte tillräckligt med pedagogisk forskning att använda som resurs. Många medlemsländer ställer många frågor när de konfronteras med all denna expansiva utbildningsteknologi och vi har en väletablerad kvasistandard som kallas ”Digital Competence Framework”, som utvecklades i EG för 11 år sedan och idag är det bra antagits i över 20 medlemsländer.”
”Det här ramverket understryker digital kompetens i skolor och så vidare. Men om mjukvaruutvecklarna försöker överväga detta ramverk för sina produkter eller inte ligger utanför EG:s kontroll. Jag skulle säga att utbildningsanordnare kanske vill använda en lösning som är i linje med våra digitala kompetensrekommendationer, men med tanke på att tekniken förändras och går framåt så snabbt skulle det behövas mer vägledning kring datasekretess och åtkomst, den pedagogiska implementeringen och mitt bästa vet, detta har inte hänt ännu.”
4. Har du några rekommendationer till utbildningsanordnare eller skolor för att effektivt hantera elevdataskydd etc.?
”Detta skulle mer vara ett medlemslands ansvar och med GDPR på plats skulle de behöva säkerställa efterlevnad. Vi skulle behöva gå lite längre. Vi har inrättat en expertgrupp från kommissionen förra året för att utveckla riktlinjer för användningen av artificiell intelligens och data i utbildningen, som syftar till att vända sig till lärare direkt eftersom det är ett mer praktiskt dokument. Vår förväntning är att vår kommissionär kommer att presentera dessa riktlinjer i höst som kan ge lite orientering.”
5. På vilka sätt kan EG säkerställa att flickor och unga kvinnor är lika representerade i digitala studier och karriärer?
”Jag tror att det här är ett problem för samhället i stort. Men vi har ett projekt som jag är väldigt exalterad över för att öka medvetenheten. Den riktar sig till tjejer i åldrarna 14 till 19 år för att utveckla sina digitala entreprenöriella färdigheter som kallas ”Girls Go Circular” och här har vi i huvudsak ett onlineutbildningsprogram som fokuserar på specifika intresseområden som mode eller hållbarhet. Vi har erbjudit 7000 slots 2021 via en onlineplattform som för närvarande är tillgänglig på 12 språk, och vi bedriver aktiv uppsökande verksamhet i medlemsländerna genom skolor och lärare.”
6. Hur kan familjer stödjas med att använda utbildningsteknik i hemmet och med att lära ut digitala färdigheter för att säkerställa att läranderesultat uppnås även när eleverna måste studera hemifrån, vilket sågs under den senaste pandemin?
”Under vårt offentliga samråd om handlingsplanen för digital utbildning har vi fått ganska avslöjande information från allmänheten, som vi aldrig har fått tidigare eller åtminstone inte under min karriär inom detta område, vilket var att cirka 40 % av de tillfrågade var föräldrar , vilket var en tydlig indikation för oss att det finns ett problem. Den här frågan är mycket relaterad till Covid-krisen, och vi måste tydligt särskilja vad vi förväntar oss av föräldrar eftersom det inte är deras jobb att lära sina barn i första hand.”
– Men det är naturligtvis önskvärt att utrusta föräldrar med kunskap om datasekretess och så vidare. Så vi pratar aktivt med föräldraföreningar på EU-nivå, och de har varit ganska intresserade av det arbete vi gör. De var särskilt intresserade av ämnet ”hur man tacklar desinformation”. Därför skulle jag säga att vi kan bidra till att öka medvetenheten om de mer horisontella utmaningarna när det gäller den medborgerliga utbildningsprocessen, men vi bör absolut inte be föräldrar att vara lärare.”
7. Vad kan EG göra för att hjälpa till att överbrygga klyftan mellan medlemsstaternas olika tillvägagångssätt inom digital utbildning?
”Vi måste titta på generella förutsättningar för att möjliggöra digital utbildning och det handlar om tillgång till infrastruktur, utrustning och lärarutbildning och sedan finns det hur varje land på nationell nivå vill utveckla digital kompetens genom att till exempel lära ut datavetenskap. Vissa medlemsländer integrerar datavetenskap i andra lärandeområden. Det vi som kommission är intresserade av att göra är att stödja lika villkor så att alla har samma förutsättningar att lyckas. Uppenbarligen ligger utmaningen i att teknik och politik går framåt i olika hastigheter, men vi är på det.”
Georgi Dimitrov har lett utvecklingen av den första handlingsplanen för digital utbildning som antogs i januari 2018 och av den nya handlingsplanen för digital utbildning 2021-2027 som antogs i september 2020. Vi tackar honom för hans tid och insiktsfulla svar.
Författarprofil
Blogger och utbildare av Passion | Senior onlinemedia- och PR-strateg på ClickDo Ltd. | Bidragsgivare till många utbildnings-, affärs- och livsstilsbloggar i Storbritannien och Tyskland | Sommarkursstudent vid London School of Journalism och kursinstruktör vid SeekaHost University.
[ad_2]
Source link