
[ad_1]
År 2022 beräknas antalet e-postanvändare över hela världen vara 4,3 miljarder (Statista, 2021). Denna statistik ser ut att växa till 4,6 miljarder år 2025, vilket är mer än hälften av världens förväntade befolkning. E-postmarknadsföring är därför en möjlighet som företag inte bör missa.
De tio bästa fördelarna med e-postmarknadsföring
1. E-postmarknadsföring främjar ditt företags produkter eller tjänster
När e-postmarknadsföring används på rätt sätt kan det vara ett effektivt och billigt sätt att driva försäljning och potentiella kunder och öka varumärkesengagemanget. Inte bara det, det kan främja evenemang, skapa en personlig koppling och lojalitet med din publik och bedriva forskning. Med din egen e-postdatabas styr du hur och när du kommunicerar till den.
2. Bygger upp en personlig kontakt med dina kunder
Som företag är det viktigt att skapa en personlig kontakt med din publik. Den personliga touchen gör det enkelt att leverera de mest relevanta erbjudandena och innehållet till konsumenten. När din publik upplever att det finns en bra kommunikationslinje är det mer sannolikt att de blir trogna ditt varumärke.
3. Mål med personligt innehåll
Med e-postmarknadsföring kan du rikta in dina kampanjer och skapa anpassat innehåll istället för att skicka generiskt innehåll. Personalisering kan inkludera en kontakts namn i e-postmeddelandet: e-postmeddelanden som innehåller mottagarens förnamn i ämnesraden har en högre klickfrekvens än de som inte gör det.
Dessutom kan du skapa individualiserat innehåll baserat på din målgrupp, så att du skickar rätt e-postmeddelanden till rätt kunder. Du kan inkludera att ändra innehållet i e-postmeddelandet baserat på en prenumerants kön, plats eller annan personlig information.
Att anpassa dina e-postkampanjer är ett beprövat sätt att öka dina öppna och klickfrekvenser och kan ha en kvantifierbar inverkan på din avkastning på investeringen – avkastning på investeringen – och intäkter.
4. Strikt process när du skickar ut e-postmeddelanden minskar risken för fel
En välskött e-postkampanj kommer att följa en kvalitetskontrollprocess som avsevärt minskar marginalen för eventuella fel och upprätthåller höga standarder för dina kunder. En strikt process när du skickar ut e-postmeddelanden innebär att om ett fel uppstår kan du identifiera hur det hände och sedan sätta rutiner på plats för att se till att det inte händer igen.
5. E-postmarknadsföring förbättrar försäljningen
E-postmarknadsföring är ett utmärkt marknadsföringsverktyg, men det kan också förbättra din försäljning. För att öka försäljningen kan du använda e-postmarknadsföring för att automatisera en del av din försäljningsprocess.
Marknadsförare som använde relevanta, segmenterade kampanjer noterade så mycket som en 760 % ökning av intäkterna och 59 % av marknadsförarna säger att e-post är deras största källa till avkastning på investeringen.
E-postmarknadsföringskampanjer kan innehålla tjänster eller produkter, uppmana kunder att köpa efter att ha övergett sin varukorg eller ge specialerbjudanden till dina kunder. Dina e-postmarknadsföringskampanjer kan innehålla meddelanden för att uppmuntra ett köp till en publik som prenumererar på dina meddelanden och uppdateringar.
6. Skicka vältajmade e-postmarknadsföringskampanjer
Traditionella marknadsföringskampanjer kan ta månader att planera och organisera. Även då kanske du inte inriktar dig på rätt personer vid rätt tidpunkt.
Men med e-postmarknadsföring kan du skapa en hel kampanj med kortare varsel och se till att din publik ser e-postmeddelandet vid rätt tidpunkt genom att segmentera din målgrupp.
7. Öka potentiella kunder med e-postmarknadsföring
Förutom att förbättra försäljningen kan du också öka dina potentiella kunder med e-postmarknadsföring. E-postleads är de som delar sin kontaktinformation med dig, vanligtvis genom ett opt-in-formulär som de fyller i.
När din potentiella kund har registrerat sig för att ta emot e-postmeddelanden från dig blir de en lead. För att göra dem till en betalande kund måste du hålla dem engagerade i värdefullt innehåll. E-postmarknadsföringskampanjer kan ytterligare kvalificera potentiella kunder och hålla reda på om dessa potentiella kunder öppnar dina e-postmeddelanden eller engagerar sig genom att klicka på länkarna i ditt e-postmeddelande.
8. Direkt e-postmarknadsföring genererar trafik till din webbplats
När du producerar bra innehåll skickar du ett e-postmeddelande för att sprida det till din publik. Med e-postmarknadsföringskampanjer kommer du att hålla din publik engagerad i ditt varumärke, samtidigt som du leder trafik till din webbplats.
Kom ihåg att varje e-postmeddelande bör innehålla en uppmaning till handling (CTA) så att läsarna kan klicka sig vidare till din webbplats.
9. E-postmarknadsföring är kostnadseffektivt
Traditionella direkta eller tryckta kampanjer kan vara dyra, medan e-postmarknadsföringskampanjer tenderar att vara mer kostnadseffektiva.
Allt som krävs är en copywriter och stockbilder eller grafiker. E-postmarknadsföring kräver inte fotograferingar, platsavgifter, skrivare eller portokostnader. Dessutom, eftersom de är snabba att producera och även du kan spara pengar.
Tids- och budgetbegränsningar påverkar alltid marknadsförare: e-postmarknadsföringskampanjer kan vara mer effektiva, samtidigt som de genererar intäkter och potentiella kunder.
10. Samla in feedback och undersökningar
Att hålla sig uppdaterad med kundupplevelsen är användbart när du vill att kunder ska fortsätta att ansluta, engagera och köpa från ditt varumärke. Genom att skicka kundnöjdhetsundersökningar kan du säkra kundfeedback genom e-postkampanjer. Det är ett av de bästa sätten att beräkna ditt Net Promoter Score (NPS) som mäter kundernas lojalitet. Med denna information kan du komma med strategier för att förbättra din kundupplevelse.
Med allt detta i åtanke är det lätt att se att e-post fortsätter att vara den mest effektiva marknadsföringskanalen som är tillgänglig för alla företag, oavsett om det är småföretag eller stora företag.
Om du behöver hjälp med att leverera den perfekta e-postmarknadsföringskampanjen, kolla in Romax för hjälp med att ge ditt företag stora resultat från e-postmarknadsföring.
Författarprofil

Alltid på jakt efter heta och trendiga affärsnyheter från London och Storbritannien som stör, informerar och inspirerar.
[ad_2]
Source link