
[ad_1]
Metas vd Mark Zuckerberg skapade nyligen rubriker angående uppsägningarna av 11 000 Meta-anställda, med hänvisning till hans felaktiga förutsägelse att e-handelstillväxt under Covid-19-pandemin skulle vara en ”permanent acceleration”.
I ett uttalande erkände Zuckerberg att han hade fel och att antagandet kostade Meta mycket pengar och många människor deras jobb.
Meta-chefen sa att han minskar kostnaderna i andra delar av verksamheten också, inklusive att minska budgetar, minska förmåner och krympa Metas fastighetsavtryck.
”Jag fattade fel”, tillade Zuckerberg. ”Och jag tar ansvar för det.”
Zuckerberg säger att e-handelstrender efter pandemin ledde till massuppsägningar
Zuckerberg var inte ensam om att förutsäga ökad e-handelstillväxt när pandemin väl höll på sig, med e-handelstillväxten under Covid-19:s topp som allmänt förväntas bli det senaste ”nya normala”. Men nu de flesta Covid-relaterade restriktioner har hävts, har människor återigen anammat att handla personligen.
E-handelsnedgången träffar Meta’s bottom line
I ett öppet brev till Meta-anställda förklarade Zuckerberg att onlinehandeln nu har återgått till tidigare trender, plus att det har skett en makroekonomisk nedgång. Tillsammans med ökad konkurrens och andra oförutsedda motgångar har Metas intäkter varit mycket lägre än väntat. Intäktsbortfallet är i slutändan det som har lett till Zuckerbergs beslut att säga upp så många anställda, med de 11 000 som representerar cirka 13 % av Meta-arbetsstyrkan.
In-Person Shopping Revival
Även om e-handeln i allmänhet mår bra, har nedgången efter Covid-19 varit uppenbar sedan tidigare i år. Internationella valutafonden rapporterade i mars att pandemins e-handelsuppgång hade visat sig vara ”mindre ihållande” medan utgifterna på nätet ”försvann totalt sett”. Den trenden har fortsatt, och personlig shopping har visat sig vara mycket mer motståndskraftig än vad många trodde.
Få de senaste rubrikerna från Small Business Trends. Följ oss på Google Nyheter.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link