[ad_1]
Kampen om kreatörslojalitet värms upp, med Twitch-implementering nya begränsningar för intäktsgenerering för kreatörerTwitter-erbjudande nya vägar till inkomster från tweetsoch YouTube väger nu in med en uppdatering av sitt partnerprogram.
Idag har YouTube meddelat nya, mycket lägre trösklar för inträde för intäktsgenerering i appen, eftersom den försöker få fler kreatörer på sidan.
Som förklarat av Youtube:
”Från och med i dag kommer kvalificerade kreatörer att börja ansöka till YPP tidigare – när de har nått ett tröskelvärde på 500 prenumeranter, 3 offentliga uppladdningar under de senaste 90 dagarna och antingen 3 000 visningstimmar under det senaste året eller 3 miljoner visningar av kortfilmer i de senaste 90 dagarna. Dessa nya partner kommer att låsa upp tillgång till fanfinansieringsfunktioner som kanalmedlemskap, Superchatt, Super Stickers, Supertackoch förmågan att marknadsföra sina egna produkter med YouTube Shopping.”
De nya tröskelvärdena för inträde representerar en betydande minskning – fram till nu har kreatörer varit tvungna att ha 1 000 prenumeranter, och antingen 4 000 visningstimmar under det senaste året eller 10 miljoner visningar av Shorts under de senaste 90 dagarna. Den nya processen låser inte upp alla alternativ för intäktsgenerering, med annonsintäktsandelen fortfarande begränsad till de som uppfyller de nuvarande kraven. Men det kommer att göra det lättare för fler kreatörer att komma igång och att komma över till YouTube även utan en etablerad publik i appen – vilket är ett viktigt övervägande på två nyckelfronter.
Det första elementet är Shorts, och YouTubes strävan att behålla sin position som onlinevideoledare.
Shorts har blivit ett stort fokus för appen, eftersom fler och fler YouTube-användare fortsätter att engagera sig med korta klipp. Redan i februari rapporterade YouTube att Shorts hade överträffat 50 miljarder kumulativa dagliga visningarupp från 30 miljarder ett år tidigarevilket återspeglar den senaste trenden för videokonsumtion, ledd av TikTok.
Och nu pressar YouTube på för att få fler TikTok-skapare anpassade till sin plattform istället, genom att erbjuda bättre intäktspotential, till fler kreatörer, vilket kan se dem flytta sin uppmärksamhet till YouTube för att bygga upp sin webbnärvaro.
I kombination med innehåll i långa former erbjuder YouTube mycket bättre möjligheter till intäktsgenerering, och det här senaste draget kan vara ett viktigt steg för att locka kreativa talanger. Ta hänsyn till den pågående osäkerheten om TikToks framtid i USAoch nu kan det vara den bästa tiden att göra denna pitch.
Samtidigt tar YouTube också sikte på Twitch, som är mitt i en mindre skaparrevolt för närvarandepå grund av nya restriktioner för korsmarknadsföring i strömmar och andra begränsningar för hur Twitch-streamare kan tjäna pengar på sitt innehåll.
Genom att sänka sina trösklar för att komma in, tar YouTube bort en viktig tvekan för Twitch-streamers – att de måste bygga upp sin närvaro på YouTube innan de kan börja tjäna pengar.
Nu är den byggnadsinsatsen mycket mindre arbete, vilket kan få fler av dem att överge Twitch till förmån för YouTubes program.
Det är ett smart drag av YouTube, mitt i osäkerhet om andra appar, som kan sluta bli en stor vinnare i uppmärksamhetsinsatserna, eftersom det ser ut att visa upp sin potential att tjäna pengar för topptalanger.
Samtidigt utökar YouTube också sina in-stream-shoppingalternativ, vilket kommer att erbjuda en annan intäktsström till kvalificerade kreatörer.
”För kreatörer som är längre på sin YouTube-resa utökar vi vårt YouTube Shopping-affiliateprogram till alla kvalificerade USA-baserade kreatörer som är i YPP med över 20 000 prenumeranter. Affiliateprogrammet tillåter kreatörer att presentera produkter från andra varumärken och kreatörer i sitt innehåll och vara berättigade till konkurrenskraftiga provisionssatser på försäljningen av produkter taggade i deras videor och shorts.”
YouTube säger att det nu samarbetar med över 50 varumärken, inklusive Nordström, Sephora, Ulta Beauty och Wayfair, vars produkter kan presenteras och taggas i videor och Shorts.
Även TikTok arbetar fortfarande för att få igång sina in-stream-shoppingelement, och det kan nu vara så att YouTube stadigt går om det som den viktigaste plattformen att välja på på denna front, vilket skulle vara ett stort slag mot TikToks tillväxtplaner .
Observera att TikTok har sett stora framgångar med in-stream-shopping i Kina, vilket nu är dess högsta intäktsströmmen i regionen. Om YouTube kan avtrubba detta kommer det att vara ett annat sätt att mildra TikToks uppgång, samtidigt som det erbjuder fler möjligheter för kreatörer.
Återigen, det är ett smart drag av YouTube, som kan skörda stora fördelar.
YouTube säger att det är det börjar lansera sina nya YPP-krav till kreatörer i USA, Storbritannien, Kanada, Taiwan och Sydkorea, och kommer att introducera tidigare åtkomst till YPP i alla länder där programmet är tillgängligt över tid.
[ad_2]
Source link