[ad_1]
Youtube tittarna är vana vid att YouTube Stories löper ut efter sju dagar. Nästa månad kommer YouTube Stories dock att försvinna för alltid.
Den 26 juni kommer YouTube officiellt att avsluta sin YouTube Stories-funktion. Från och med den måndagen kommer användare inte längre att kunna skapa YouTube-berättelser. Alla berättelser som skapats före det datumet kommer att upphöra som vanligt, 7 dagar efter att berättelsen skapades, vilket innebär att det inte längre kommer att finnas några YouTube-berättelser som kan visas från och med följande måndag, 3 juli.
YouTube förklarade att anledningen till att de släppte YouTube Stories var så att den kunde fokusera på sina andra, mer populära nya funktioner. Företaget fokuserade specifikt på sin kortformade videofunktion, YouTube Shorts, såväl som community-inlägg. Plattformen rullade nyligen ut Community-inlägg till alla YouTube-kanaler, som den var tidigare ett inslag(öppnas i en ny flik) som bara aktiverades efter att en kanal samlat 1 000 prenumeranter.
”Idag finns det många sätt att skapa på YouTube – från community-inlägg till Shorts, till långa och live”, meddelade YouTube i ett inlägg i sitt community-forum. ”För att prioritera dessa nyckelfunktioner kommer Stories att försvinna.
”Medan berättelser försvinner har vi sett att både community-inlägg och YouTube-shorts är bra alternativ som kan leverera värdefulla publikkontakter och konversationer”, fortsatte tillkännagivandet.
Ungefär som hur YouTube Shorts är företagets svar på TikToks dominans i kortformsvideoutrymmet, YouTube Stories(öppnas i en ny flik) var plattformens svar på Instagrams populära Stories-funktion. YouTube Stories började rulla ut till några kreatörer 2018 och lanserades officiellt i 2019(öppnas i en ny flik).
Funktionen gjorde det möjligt för kreatörer med minst 10 000 prenumeranter att skapa korta videosammanställningar som dök upp på prenumeranternas hemsida. YouTube Stories varade i 7 dagar innan de löpte ut, ungefär som hur Instagram Stories är tillfälliga.
Men på YouTube tog Stories aldrig riktigt fart. Åtminstone inte jämfört med andra funktioner.
Enligt YouTube fann kreatörer som använde både YouTube Shorts och YouTube Stories att Shorts drog ”många fler” prenumeranter än Stories gjorde.
YouTube nämnde också att community-inlägg, som nu återigen är mer allmänt tillgängligt, leder till bättre interaktion med prenumeranter. Företaget nyligen utrullad(öppnas i en ny flik) en funktion som gör att community-inlägg också kan upphöra att gälla efter 24 timmar, om det finns kreatörer som kommer att missa berättelsernas tillfälliga natur.
Även om det säkert kommer att finnas användare som saknar YouTube Stories-funktionen, är det en bra sak att ibland stänga av mindre använda funktioner så att plattformen inte fastnar med för många förvirrande alternativ, vilket i sin tur kan leda till mindre trafik till videor och kanaler.
Men med allt detta sagt är det fortfarande intressant att se YouTubes officiella Twitter-konto, @TeamYouTube(öppnas i en ny flik)berätta för en användare att YouTube Stories ”sakta rullas ut till fler kreatörer” för bara två dagar sedan.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Så länge, YouTube Stories och tack för allt tillfälligt innehåll.
[ad_2]
Source link