[ad_1]
Det finns en hel del framgångsrika YouTubers nu för tiden, av vilka många tackar sin popularitet till livestreams från videospel. Men det finns en annan sorts framgång som kan uppnås på YouTube, och en anspråkslös träarbetare har visat oss vägen.
Woodworkers YouTube-framgångsberättelse kan vara din affärsinspiration
April Wilkerson från Texas har en träbearbetningskanal med över 1,4 miljoner prenumeranter, vars framgång har gjort det möjligt för henne att öppna en tegel- och murbruksbutik som säljer träbearbetningsplaner och tillhörande tillbehör. Men för bara nio år sedan hade hon aldrig ens använt ett elverktyg.
Från att göra tabeller till att göra tabeller
Det var 2013 när April nådde ett vägskäl i hennes liv. Hon hade ett nytt hem med lite extra pengar för att inreda det, och hon var osäker på exakt vart hon skulle i livet. För att lösa ett av dessa problem fick hon idén att göra sina egna möbler.
Hon upptäckte sedan hantverket att bearbeta trä och bestämde sig för att ge det en rejäl chans och lära sig själv grunderna genom att prova och missa.
April hade aldrig gått i butiksklass eller använt några elverktyg, så hon lärde sig allt från grunden. Men ju mer hon lärde sig om träbearbetning, desto mer blev hon kär i det. Sedan fick hon en annan idé.
När hon lärde sig nya färdigheter började April filma tutorials för att lära andra hur man gör det hon just hade lärt sig. Hon lade upp sina videor på YouTube med hopp om att hjälpa andra att upptäcka glädjen med träbearbetning, och inom några månader blev hon den mest kända kvinnliga träarbetaren på plattformen.
Hennes framgång berodde på hennes steg-för-steg-handledning som var lätt för nybörjare i träbearbetning att följa. Hon blev snabbt en YouTube-kreatör på heltid och har sedan dess anställt nio anställda för att hjälpa henne att driva de många affärsprojekt som har uppstått ur hennes YouTube-framgång.
YouTube är ”grunden” för aprils verksamhet
YouTube-bloggen förklarar hur April gjorde succén med sina tutorials till en fysisk butik: ”2020 köpte April en butik som heter The Wood Shed, som hon gjorde om till en kommersiell lokal. Idag använder hon sajten för att tillverka trämallar och möbler tillsammans med att sälja trä, verktyg och sina egna produkter.”
Bloggen tillade att i takt med att hennes varumärke växte, så växte hennes plattform, och 2020 hade ett TV-nätverk nått ut till april efter att ha sett hennes kanal. Detta ledde till att hon var värd för History Channels show Assembly Required med Home Improvement-stjärnorna Tim Allen och Richard Karn 2021.
Aprils manager Gary Wentz är säker på att YouTube-framgången var det som skapade chansen att öppna en fysisk butik. ”Det finns inget sätt att det hade kunnat hända utan [YouTube]. Det är grunden på vilken hon har byggt resten av sin verksamhet”, sa Gary.
Gary förklarade också hur Aprils YouTube-kanal har blivit den ekonomiska ryggraden i hennes företag, med en betydande del av hennes intäkter som kommer via AdSense för att komplettera hennes sponsringar och försäljning av träbearbetningsplaner.
Hemligheten med aprils framgång
Alla kommer inte att ha vad som krävs för att skapa en framgångsrik YouTube-kanal, även om det första kravet bara verkar vara ett genuint intresse för något som du tycker om och vill dela med andra.
”Om jag kan göra det här kan vem som helst”, säger April. ”Och jag pratar inte om att bara tillverka och bygga. Jag pratar om att förändra ditt liv: hitta något som gör dig lycklig och luta dig in i det.”
Så om du har en passion som du kan luta dig in i, som April säger, så har du redan tagit ett stort steg mot potentiella YouTube-framgångar. Det finns också massor av tekniska aspekter du kan undersöka, som att designa en attraktiv och lämplig kanalbanner, göra en introduktionsvideo som spelas automatiskt och optimera dina spellistor.
Ett annat ofta förbisett element är definitionen av kanalsökord. Sådana definierade kanalsökord hjälper YouTubes algoritm att förstå vad din kanal handlar om och vem den ska riktas mot, baserat på en användares söknings-, visnings- och gilla-historik. Du kan hitta alternativet att ställa in kanalsökord i avsnittet Inställningar i YouTube Studio-hubben. Du växlar helt enkelt till ”Kanal” och alternativet att definiera dina kanalsökord finns där.
Efter det är det dags att fokusera på kvaliteten och det unika tilltalande av ditt innehåll.
Få de senaste rubrikerna från Small Business Trends. Följ oss på Google Nyheter.
Bild: April Wilkerson
[ad_2]
Source link