[ad_1]
Om du är på Twitter, du har säkert sett folk strömma till Blå himmel, en social plattform hyllats som ett lovande alternativ till den nu sjuka fågelappen. Det ser nästan identiskt med Twitter, var ursprungligen finansierat av Twitter(öppnas i en ny flik), och kallar sig ett ”socialt nätverk för mikrobloggtjänst” vilket, va, är roligt eftersom det är precis vad Twitter är. I alla fall! Innan du springer för Blueskys grönare betesmarker är det viktigt att veta vad du går med på när du registrerar dig för plattformen.
Bluesky äger för närvarande allt du lägger upp
Torsdagen den 27 april, Twitter-användaren Ashley Gjøvik twittrade(öppnas i en ny flik) om Blueskys oroande breda användarvillkor(öppnas i en ny flik). Hon twittrade flera skärmdumpar av tärnorna, inklusive ett utdrag som lyder ”Om du lägger upp något innehåll till Bluesky Web Services, ger du härmed Bluesky och dess licenstagare en världsomspännande, evig, royaltyfri, icke-exklusiv rätt och licens att använda, reproducera, visa offentligt, offentligt utföra, modifiera, underlicensiera och distribuera innehållet, på eller i samband med Bluesky Web Services.”
På vanlig engelska betyder det: vi äger allt du lägger upp.
Rose Wang, som enligt henne jobbar inom Strategy and Operations på Bluesky LinkedIn profil,(öppnas i en ny flik) svarade på Gjøviks skärmdumpar med en förklaring av hur Blueskys team tänker tolka termerna: ”För att vi ska kunna fungera måste vi kunna marknadsföra appen”, skrev Wang.
”Det betyder att vi tar skärmdumpar av Bluesky, som kommer att inkludera dina användares innehåll. Som sagt, vi har uttryckligen sagt till vår community att om vi använder ditt innehåll på ett sätt som du ogillar, vänligen maila oss… och vi Vi ska göra vårt bästa för att uppfylla dina önskemål. Bluesky skapades så att användare äger sin data, utvecklare kommer aldrig att låsas utanför ekosystemet och skapare kan alltid äga relationen med sina användare… Därför gör vi vårt bästa som [a] team för att hedra vårt etos… Snart kommer våra användarvillkor att förklara användningsfall för att mildra förvirring.”
Det där låter trevligt. Men användarvillkor uppgår till ett bindande kontrakt, och tweets som hävdar att ett företag ”gör [its] bäst” att använda ditt innehåll på ett visst sätt gör det inte.
Dessa villkor är hårda, även jämfört med Facebook
Låt oss ta en titt på Facebooks användarvillkor,(öppnas i en ny flik) som är mycket mer nyanserade i sin förklaring av användarrättigheter. ”Du behåller äganderätten till de immateriella rättigheterna”, står det på sidan med villkor. ”Inget i dessa villkor tar bort rättigheterna du har till ditt eget innehåll… Men för att kunna tillhandahålla våra tjänster behöver vi att du ger oss vissa juridiska tillstånd (känd som en ”licens”) för att använda detta innehåll.”
Facebooks villkorsdokument beskriver sedan vad som omfattas av licensen, och noterar att det endast gäller ”specifikt när du delar, lägger upp eller laddar upp innehåll som omfattas av immateriella rättigheter på eller i samband med våra produkter.” Dokumentet ger också ett användbart exempel: om du lägger upp ett foto ger du Facebook vissa nödvändiga behörigheter, vilket tillåter Facebooks moderbolag Meta att duplicera det, lagra det och dela det med andra på ett sätt som ”överensstämmer med dina inställningar”. Det konstaterar lugnande att den licens du beviljar ”upphör när ditt innehåll raderas från våra system.”
Bluesky kanske bara skyddar sig själv eftersom det är nytt
I jämförelse med Facebooks villkor läses Blueskys som ett första utkast som lagts fram för att tillfredsställa ett juridiskt team, förmodligen så att plattformen skulle kunna börja ta in användare och, för hennes del, VD har hävdat(öppnas i en ny flik) detta är i huvudsak vad som hände. Du vet vad de säger inom teknik: rör dig snabbt, bryt saker och gör anspråk på äganderätten till dina användares innehåll!
Wangs svar pekar på ett annat klibbigt ämne: upphovsrätt. ”Vi måste skydda oss själva”, skrev hon. Journalister, enligt Wang, har ”tagit skärmdumpar av appen och lagt in den i sina publikationer”, och villkoren måste göra det möjligt att ”överföra rättigheter att licensiera innehåll till dem.” När det gäller måttlighet, sa Wang, kommer upphovsrätten återigen in i bilden. Bluesky måste lagligt kunna överföra innehåll till moderatorer ”så att de kan skanna igenom innehåll” och sålla bort stötande material.
Dessa termer kan ha nackdelar för Bluesky själv
Men att äga användarinnehåll och att kunna överföra rättigheter till det innehållet kan innebära att BlueSky inte skyddas av ”säker hamn(öppnas i en ny flik)” bestämmelser i Digital Millennium Copyright Act (DMCA). Enligt DMCA försvinner säker hamnskyddet om ett företag har ”rätt och förmåga att kontrollera(öppnas i en ny flik)” upphovsrättskränkande innehåll och potentiellt kan dra nytta av det. Det betyder att dessa villkor gör Bluesky sårbar för kostsamma rättstvister om upphovsrättsintrång, vilket skulle tära på den nya appens potential.
Trots allt vad det lovar är Bluesky fortfarande ett pågående arbete. Och även om det aldrig är kul att läsa det finstilta, är det värt att ta en snabb titt innan du lämnar över ditt innehåll till Bluesky.
Mashable har kontaktat Blueskys VD för en kommentar, och kommer att uppdatera om vi hör tillbaka.
[ad_2]
Source link