
[ad_1]
Sociala medier är ett viktigt verktyg för ett litet företags marknadsföringsinsatser. Med antalet användare av sociala medier som beräknas växa till 4,4 miljarder år 2025, finns det många möjligheter att visa ditt lilla företag inför dina potentiella kunder. Det är dock viktigt att veta hur man sticker ut från konkurrenterna.
Till hjälp gav 13 medlemmar av Young Entrepreneur Council (YEC) var och en sina bästa råd om följande ämne:
”Vad är ett sätt att småföretag kan skilja sina sociala medier från sina konkurrenters? Hur kommer detta att hjälpa dem att sticka ut?”
Här är några av deras bästa tips.
1. Var mer personlig
”Var mer personlig och interaktiv med din publik. Vad jag menar med det är att den som är chef, ägare eller personal som hanterar småföretagens sociala medier ska skriva om sig själv personligen tillsammans med företaget. Folk älskar att se vem som driver verksamheten bakom kulisserna. När de väl känner till, gillar och litar på dig, kommer de troligen att stödja ditt småföretag.” ~ Fritz Colcol, Simply Thalia
2. Marknadsför din företagskultur
”Ett sätt som småföretag kan skilja sina sociala medier från sina konkurrenter är att främja företagskultur istället för bara produkter. Detta kommer att hjälpa dem att växa snabbare eftersom fler människor kommer att vara intresserade av att arbeta för företaget och det kommer att skapa en gemenskap som kommer att dra till sig uppmärksamhet från potentiella kunder och investerare.” ~ Alfredo Atanacio, Uassist.ME
3. Markera din specialitet
”Små företag kan lyfta fram sina specialiteter bättre. Stora varumärken måste tilltala så många som möjligt. Små företag kan ta en nisch och sedan rikta in sig på köpare för den målgruppen. De kan vara mer specialiserade än ett stort varumärke. Människor som är i det specifika området kommer att lockas mer till det lilla företaget på grund av specialiseringen över de stora varumärkena.” ~ Mary Harcourt, CosmoGlo
4. Visa upp vad som gör dig unik
”De flesta små tjänsteföretag har massor av olika innehållspotential än sina konkurrenter, så de borde använda det. Om du är en restaurang, visa upp dina unika menyalternativ. Om du är ett gym, visa upp några av dina tränare eller kunder. Om du är en byrå, visa upp en del av det arbete du gör för kunder. Listan fortsätter.” ~ Andy Karuza, Base64.ai
5. Använd humor
”Humör! Jämför marknadsföring från radioannonser eller tidiga tv-annonser med nuvarande och du kommer att se att folk inte riktigt bryr sig om produkt-, tjänstespecifikationer och fördelar eller ens kostnader egentligen. De bryr sig om varumärken som de ansluter till. Humor möjliggör anslutning. Vi skrattar inte med våra fiender. Vi anställer varumärken som får oss att skratta!” ~ Jonathan Sparks, Sparks Law
6. Anta en ”People-First”-attityd
”Skapa din marknadsföringsstrategi för sociala medier med en folk-först-attityd. Använd det inte bara som ett reklamverktyg. Var tillgänglig för dina kunder 24/7, även om det kan innebära att anställa över tidszoner. Var snabb på att svara dina användare för att rensa deras tvivel, förvirringar eller till och med säga tack för deras kommentarer. Detta ökar din synlighet, bygger förtroende, lockar till sig engagemang och hjälper dig att sticka ut.” ~ Josh Kohlbach, Grossistsvit
7. Håll dig konsekvent
”Om du håller dig konsekvent i din sociala mediedesign, röst- och varumärkesmeddelanden kommer ditt småföretag att sticka ut från konkurrenterna. Konsekvens hjälper till att göra ditt varumärke identifierbart för potentiella kunder.” ~ Kristin Kimberly Marquet, Marquet Media, LLC
8. Var proaktiv
”Var proaktiv med din publik och följare på sociala medier. Gå längre än att engagera dem genom att få dem att känna sig värdefulla. Hur? Ge dem en möjlighet att dela sina åsikter och tankar om ett visst ämne. Detta skapar en dialog mellan dina följare och ger dig chansen att få meningsfull feedback om dina tjänster och arbeta med dem allt eftersom.” ~ Candice Georgiadis, Digital Day
9. Var autentisk
”Den genomsnittliga konsumenten är kunnig – särskilt digitala infödda. Var autentisk. Om du försöker vara någon annan eller kopiera någon annan kommer du inte att bygga förtroende hos din publik. Var inte heller rädd för att låta din publik lära känna dig. Var personlig och tillmötesgående. Människor vill göra affärer med dem de känner, gillar och litar på. Använd sociala medier för att lära känna din publik.” ~ Jared Weitz, United Capital Source Inc.
10. Tala om förmåner
”Små företag kan sticka ut på sociala medier genom att avvika från att prata om egenskaperna hos en produkt eller tjänst, och istället tala om fördelarna. Vilken smärtpunkt löser ditt företag för slutanvändaren eller kunden? Hur kan dina sociala medier fokusera på att dela berättelser som visar din förmåga att leverera effektiva lösningar?” ~ Matthew Manos, mycket trevlig
11. Skapa en stark varumärkesidentitet
”Nyckeln för alla kampanjer är en stark varumärkesidentitet. Skapa en distinkt logotyp. Visa upp kontorshunden. Välj ett bildfilter eller unik hashtag. Med ett lättidentifierat varumärke blir dina inlägg iögonfallande och minnesvärda i flöden – även om tittaren inte ger inlägget sin fulla uppmärksamhet.” ~ Peter Boyd, PaperStreet webbdesign
12. Humanisera ditt varumärke
”Ett sätt att få din sociala mediestrategi att sticka ut är genom att ge dina marknadsföringsinsatser en mänsklig touch. Istället för att använda det som ett medium endast för kampanjer, använd det för att humanisera ditt varumärke. Du kan göra det genom att genomföra livesessioner för att interagera med din publik, introducera ditt team för din publik, etc. Sådana saker väcker uppmärksamhet och hjälper dig att få mer engagemang också.” ~ Thomas Griffin, OptinMonster
13. Använd omröstningar, röster och giveaways kreativt
”Tänk kreativt. Använd omröstningar, röster och giveaways. Dessa är beprövade strategier men används egentligen inte så mycket överlag. Också i kreativitetens namn, var mer personlig i din inläggsstrategi. Inkludera anekdoter när det behövs och skriv som en person och inte en bot.” ~ Andrew Schrage, Money Crashers Privatekonomi
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link