[ad_1]
Jag har alltid undrat varför teammedlemmar i mina företag tror att saker och ting är sant utan att det finns några bevis som bevisar det. Vi har alla hört talas om bekräftelsebias, men hur börjar de tro på något som inte har någon grund i verkligheten? Det kallas ”Illusionary Truth Effect” vilket är tendensen att tro att falsk information är korrekt efter upprepad exponering.
På The Small Business Radio Show denna vecka diskuterade jag detta med Kat Schmid har en doktorsexamen i socialpsykologi, samt en kandidatexamen i tillämpad psykologi. Hon är docent vid Esade Business School och medförfattare till MIT Sloan Management Review-artikeln ”The Cognitive Shortcut that Clouds Decision-M aking”.
Kat säger att denna ”illusoriska sanningseffekt” har funnits för alltid; ”Det är en fördom i hur vi behandlar information; vi tror att något är sannare när vi hör samma sak för andra eller tredje gången. Tyvärr har det också att göra med hur vi lär oss eftersom upprepning hjälper som en subtil genväg som vi överdrivet litar på för att bearbeta all information.” Internet har gjort det enkelt att få information om det är sant eller inte.
I småföretag hör vi saker som ”möten som hålls över Zoom är mindre effektiva eller en fyra dagars arbetsvecka är mer produktiv; ju mer du hör dessa uttalanden desto ”sanare” blir de!”. Denna information kanske inte är korrekt, så hur kan ledare se till att felaktig information inte blir trodd av anställda?
Kat avslöjar de fyra strategierna för att förebygga och bekämpa den ”illusoriska sanningseffekten”. Dessa inkluderar:
- Undvik dina egna fördomar. Anta inte att du inte kommer att falla offer för dina egna fördomar. Du är sårbar som alla andra.
- Få olika input när du fattar beslut. Få olika och motsatta synpunkter på en fråga innan du fattar ett beslut.
- Ifrågasätt fakta och antaganden. Anta ett noggrannhetsfokus; ställ frågan- ”Hur vet jag att detta är sant? Finns det information som går emot det.”
- Knuffa på sanningen. Upprepa sanningen (men fall inte i fällan av ”Illusionary Truth Effect”.)
Lyssna på hela intervjun på The Small Business Radio Show.
Få de senaste rubrikerna från Small Business Trends. Följ oss på Google Nyheter.
Bild: esade.edu
[ad_2]
Source link