[ad_1]
När dåliga aktörer utnyttjar returpolicyer blir returbedrägeri resultatet. Det är handlingen att lura företag med hjälp av dess returprocess och det är ett problem i detaljhandeln.
Om du tror att bedrägliga returer inte är ett problem, tänk om. Amerikanska hotell- och detaljhandelssektorer rapporterade att varor till ett värde av 33,9 miljarder dollar påverkades under 2019.
Vad är returbedrägeri?
Så vad är returbedrägeri egentligen? Att försöka lämna tillbaka stulna varor för en kontant återbetalning kvalificerar sig såväl som att använda förfalskade och/eller stulna kvitton. Andra metoder kallas prisarbitrage och open box-bedrägeri. Anställda arbetar också med bedrägerier där arbetare lämnar tillbaka stulna varor för full återbetalning.
Lång historia kort. Det är brottet att lura en butik genom dess returprocess. Här är några fler siffror om ämnet. National Retail Federation rapporterar att antalet returer har ökat på grund av pandemin. Det betyder att returbedrägerierna också kommer att öka.
Varför händer returbedrägerier?
Människor som begår returbedrägerier missbrukar ett företags policy. Och avkastningen i sig ökar. Deloitte räknar med att kursen når 10% i år. Och det finns en ökande press på människor som Amazon-arbetare att bearbeta returer snabbt.
Typer av returbedrägeritaktik
Små företag som vill minimera returbedrägerier måste kunna identifiera det. Här är en lista med 7 typer du måste vara medveten om när du hanterar kundreturer.
Prisbyte
Det här handlar om att returnera ett köp för den köpta till ett lägre pris. Oärliga kunder byter ut etiketterna och de får avkastning för det högre priset.
Kvittotbedrägeri
Denna typ av bedrägeri kan använda någon annans kvitto eller ett som har blivit stulet för att säkra kontantåterbetalningar. Dåliga skådespelare förfalskar till och med ett giltigt kvitto med denna typ av återbetalningsbedrägeri.
Open Box Fraud
Dåliga shoppare köper en vara. Sedan lämnar de tillbaka den öppnad för att få den till en lägre kostnad enligt butikens policy för öppen låda.
Återlämna stulna föremål
I det här fallet returnerar bedragare varor de inte betalat för. Att hitta kvitton och snatta samma föremål är ett sätt att begå detta brott.
Bedrägeri med anställda
Anställda hjälper någon att lämna tillbaka stulna varor för fullt detaljpris med momsen.
Byt bedrägeri
Dåliga skådespelare börjar med att köpa varor som fungerar. Och de returnerar en defekt identisk vara som är trasig eller skadad. Detta hänger ihop med vad som kallas en återförsäljares retur. Där en vara byts ut mot en dyrare vara i en annan butik.
Garderob eller gratis hyra
Kläder, datorer, elektronik och verktyg köps in och returneras efter användning. Avsikten skiljer detta från legitima returer. Bedragare vill bara använda föremålet under en kort tid.
Prisarbitrage
Detta inträffar när bedragare går och köper föremål med olika priser. De returnerar den billigare varan som den dyrare för att få mellanskillnaden.
Hur man identifierar bedrägliga returer när de händer
Att kunna upptäcka returbedrägerier när det händer är viktigt. Här är vad du ska titta efter när du bekämpar returbedrägerier. Dessa röda flaggor hjälper dig att sluta förlora pengar i din detaljhandel. Och upptäck dåliga skådespelare när de lämnar tillbaka stulna varor.
1. Ett hopp i antalet returer.
Bedragare arbetar i grupp. De fokuserar på en svag återförsäljare när de hittar en. Om din avkastning plötsligt ökar kan ditt företag bli inriktat på. Ett sätt att hitta prislappsbyte kriminella är att veta vad det normala antalet returer är. Ditt lilla företag kan hålla reda på returvaror med rätt programvara.
2. Håll utkik efter Serial Returners.
Du kan bekämpa returbedrägerier genom att titta på andra mönster också. En äkta kund som returnerar produkter ständigt kan vara legitim. Eller så kanske de gör några ärliga misstag. Mer än troligt arbetar de på en bedräglig retur. Se upp för att behandla återbetalningar till samma personer i vilken butik som helst. Titta på vilka typer av produkter som returneras för ett mönster.
3. Se upp för inkonsekventa detaljer
Vänliga bedrägeriförsök använder falsk information. Till exempel bör e-handelshandlare leta efter olika namn som används med samma e-postadresser för flera köp.
4. Butiksplats spelar roll
En franchiseägare måste se upp för återvändande missbruksmönster. En spik i en butik kan betyda att en bedragare som byter kvitto har riktat in sig på den platsen.
5. Håll ett öga på semestern
Fraud.net rapporterar att antalet returförfrågningar hoppar efter att en kunds inköpslista har ökat. De säger att 25 % av avkastningen sker mellan Thanksgiving och nyårsdagen. Genuina kunder måste beaktas här för att stärka din kundupplevelse. Men det finns bedragare som också försöker stjäla pengar.
Tips för att förhindra returbedrägerier i ditt företag
Bra bedrägeriförebyggande handlar om att vara proaktiv. Här är några idéer för att justera hur du returnerar varor.
6. Erbjud butikskredit istället för kontantåterbetalning
En kontant återbetalning är frestande för dåliga skådespelare. Erbjud butikskrediter, byten från butikshyllan och presentkort istället.
7. Gör din returpolicy tydlig
Sätt en rimlig gräns för den tid en kund kan returnera något. Säsongsbetonade returpolicyer kan bekämpa någon som gillar att stjäla kvitton.
8. Överväg en återuppbyggnadsavgift
Om du implementerar dessa på föremål som kläder och elektronik, sätter du en kink i en bedragares plan. Dessa avgifter fungerar bäst på en vara som köps för avancerade funktioner och/eller säsongsbetonade evenemang.
9. Spåra försändelser
Detta gör det svårt för människor att rapportera att de inte fick en vara levererad alls.
10. Kräv inköpsbevis
Att be om kvitton är ditt bästa försvar mot returbedrägerier. Se upp för ogiltiga kvitto röda flaggor som en blek logotyp.
Vad händer om någon begår returbedrägeri?
Returbedrägerier har olika konsekvenser. En bluff med tom låda kan bara vara ett förseelse. Men du kan fortfarande tillbringa ett år i fängelse och betala upp till 1 000 dollar i böter. Ett allvarligare brott kan kosta dig $10 000 och tre år bakom lås och bom.
Är återbetalningssvindel olagligt?
Ja. Enligt lagen är det som småstölder eller snatteri. Men avsikten att stjäla måste bevisas enligt kalifornisk lag.
Bild: Envato Elements
[ad_2]
Source link