[ad_1]
Omnikanalmarknadsföring är en affärsstrategi som bygger på flera olika typer av innehåll distribuerat över olika medier i syfte att bygga upp varumärkesmedvetenhet och generera intäkter.
Vanligtvis är små företag antingen omedvetna om omnikanalsmarknadsföring eller är ovilliga att anta strategin, oroade över att processen är för komplex eller kostsam att hantera med ett litet team eller utan en dedikerad marknadsföringsexpert i personalen. Bidrar till kostnad och komplexitet är den imponerande mängd verktyg som traditionella marknadsförare använder dagligen för att skapa och hantera sina olika kampanjer.
Genom att anta en heltäckande marknadsföringsplattform kan småföretag avsevärt minska antalet appar som behövs för att underlätta en omnikanalstrategi, samtidigt som de får kraftfull kundinsikt och anpassning av marknadsföringsprocessen.
Just nu drar till stor del medelstora företag och företagsföretag på och ser bra avkastning på investeringen från marknadsföringsinsatser för omnikanal, vilket lämnar småföretag i en konkurrensnackdel, vilket inte borde och behöver vara fallet.
Genom att först förstå mekanismerna för denna strategi, sedan följa några grundläggande metoder och anta holistiska marknadsföringslösningar, kan småföretagare utnyttja omnikanal för att driva kundernas engagemang och öka varumärkesmedvetenheten, utan att knäcka ryggen eller banken.
Rätt verktyg för jobbet
Små företag som söker holistiska teknologilösningar, som är enkla att använda och konsoliderar arbetsflöden och kunddata, är bäst lämpade för en omnikanal marknadsföringsstrategi. Plattformar, snarare än individuella appar, är mer värdefulla för små företag, särskilt de som Zoho Marketing Platform, som låter användare skapa och hantera e-postkampanjer, sociala medier, kundundersökningar, webbseminarier, evenemang och andra omnikanalaktiviteter från ett enda gränssnitt.
Varumärkestillgångar inklusive videor, dokument eller presentationer lagras i ett enda delat utrymme, vilket tillåter automatiseringsfunktioner, förinbyggda i plattformen, för att utlösa nästa stegsåtgärder, som att automatiskt svara på en kundtjänstförfrågan.
Den kanske största fördelen med att använda en plattformsstrategi för omnikanalmarknadsföring för småföretag är tillgången till enhetlig kunddata i realtid. Business Intelligence-tjänster, av vilka många är automatiserade, gör det möjligt för småföretag att analysera hur och när och varför kunder engagerar sig i sitt varumärke. Från dessa insikter kan företag informera kunder om en ny produkt eller ett kommande evenemang över olika kanaler, alla anpassade efter deras unika resa eller intresseområde.
Denna enhetliga syn på kunden saknas ofta för småföretag. Så länge som företag kan leverera en stadig ström av innehåll och kampanjer skräddarsydda för kunder genom datadrivna insikter, kan omnikanalsmarknadsföring fungera för alla företag, oavsett storleken på deras marknadsföringsteam eller budget. Visserligen är det en lång uppgift för redan ansträngda små och medelstora företag, men det går att göra och det är värt ansträngningen.
Prioritera kanaler och börja smått
Ett sätt att småföretag kan bli mer kostnads- och arbetseffektiva är att integrera försäljningslösningar, som ett CRM, med sin marknadsföringsplattform, så att alla har en bättre överblick över befintliga kunder och pågående aktiviteter. Kunder som har uttryckt en positiv upplevelse till en sälj- eller supportagent, till exempel, kan bli varumärkesmästare i marknadsföringens tjänst när avdelningar och data samverkar.
Dessa kunder – uppmuntrade genom lojalitetsprogram eller rabatter eller tidig tillgång till nya produkter – blir en effektiv och billig röst som kan evangelisera småföretag över flera kanaler, oavsett om det är intervjupersoner för intjänade mediaplaceringar, förespråkare inom reklam eller talespersoner vid företagsevent.
Nyckeln här är att börja i det små, med två eller tre kanaler som redan har visat sig vara framgångsrika för verksamheten, oavsett om det är reklam i sociala medier och ett betalsamt partnerskap med en branschtidning eller en månatlig e-postkampanj och generering av SEO-innehåll. Det finns stora fördelar med att lägga till fler kanaler, den främsta bland dem är att få en fullständigare bild av kunderna från vilket företag bättre kan anpassa upplevelser för dem.
Ändå, ju fler kanaler som läggs till, desto mer ansträngning krävs för att producera innehåll och kampanjer och hålla jämna steg med dessa åtgärder, vilket är anledningen till att plattformar som kan centralisera kunddata, automatisera åtgärder och förenkla hela marknadsföringsprocessen för flera intressenter är grundläggande för omnikanal framgång, särskilt för småföretag.
Konvertera flerkanalsmarknadsföring till Omnikanal marknadsföring
Omnikanal skiljer sig från flerkanalsmarknadsföring genom att en framgångsrik omnikanalstrategi är en som förenar olika marknadsföringsåtgärder online och offline så att kampanjer kompletterar varandra istället för att bara samexistera.
En flerkanalsmarknadsföringsstrategi kräver å andra sidan dussintals eller dyrare applikationer – verktyg som ofta är silade och förlitar sig på expansiva team och avdelningar för att integrera för att producera handlingsbara insikter från kunddata. Enligt en Netskope-molnrapport från 2017 använder den genomsnittliga organisationen 91 olika MarTech-verktyg för att hantera sina aktiviteter.
Även om flerkanalsmarknadsföring låter som en domän för bara stora företag, engagerar de flesta småföretag redan kunder över flera kanaler, även om deras system och intressenter inte är samordnade.
I slutändan är omnikanal ett sätt för små företag att förena sina befintliga flerkanalsmarknadsföringsinsatser med hjälp av omfattande marknadsföringsplattformar för att ge bättre kundupplevelse och informera mer effektivt framtida engagemang.
Med rätt lösningar och ett samordnat tillvägagångssätt är omnikanalsmarknadsföring inte bara tillgänglig för små företag, det är ett medel för hållbar tillväxt genom effektivare och mer diversifierade kampanjer.
[ad_2]
Source link