[ad_1]
Indiegogo är en crowdfunding-webbplats som erbjuder användare möjligheten att samla in pengar till en idé, nystartat företag eller välgörenhet. Crowdfunding är praktiskt för småföretag som vill skaffa extra pengar för att expandera, köpa utrustning eller ha en ny produktidé som de behöver hjälp med att utveckla.
Till skillnad från traditionell finansiering är Indiegogo riskfritt jämfört med att söka banklån och kringgår ansöknings- och godkännandestadier. Indiegogo har hjälpt till att förverkliga mer än 800 000 innovativa idéer tack vare sina mer än 9 miljoner starka stödjare, som representerar 235 länder och territorier. Den populära crowdfunding-plattformen har cirka femton miljoner människor som besöker sajten varje månad. Ta reda på allt du behöver veta om Indiegogo här.
Vad är Indiegogo?
Indiegogo är en crowdfunding-plattform som lanserades 2008 som låter användare finansiera och lansera sina startups, kampanjer, produkter och tjänster. Indiegogo-plattformsanvändare kan skapa en kampanjsida för att berätta sin historia, presentera sitt projekt för potentiella stödjare och sedan börja samla in pengar genom att be om donationer från dessa potentiella stödjare.
Den kommer med datadrivna insikter som kan hjälpa dig att finjustera ditt förslag för effektiva kampanjer. För sin tjänst tar Indiegogo ut en plattformsavgift på 5 % på alla insamlade pengar till din kampanj. Avgifterna beräknas och dras av från de medel du faktiskt samlar in och inte för det finansieringsmål du satt upp.
Fördelar med Indiegogo för Crowdfunding för småföretag
Crowdfunding genom Indiegogo är inte bara ett sätt att samla in pengar för att finansiera en ny produkt eller satsning, det kommer också med andra fördelar, dessa inkluderar:
- Det är snabbt och mångsidigt: crowdfunding kan samla in pengar väldigt snabbt och även nå ut till många människor genom marknadsföringskampanjer.
- Lätt att köra: Du kan enkelt sätta ihop en crowdfunding-marknadsföringskampanj enklare och snabbare än att pitcha till större investerare. De flesta som investerar i crowdfunding-kampanjer gör det utan att kräva omfattande bakgrundsinformation eftersom de tenderar att investera en relativt liten summa pengar.
- Tillgång till relativt lätta pengar: crowdfunding-plattformar som Indiegogo låter dig samla in pengar till dina projekt eller företag utan att behöva sälja av en aktiepost eller erbjuda säkerhet för ett lån. Pengarna kommer i form av gratis donationer.
- Möjligheten att validera din idé, produkt, projekt eller start: crowdfunding-plattformar kan vara ett bra sätt att få feedback om nya produkter och om folk skulle köpa din produkt eller tjänst. Det kan låta dig se om folk är intresserade av dina produkter, vilka problem de vill ska åtgärdas med mera.
- Skapa en community kring din produkt eller tjänst: De erbjuder också en möjlighet att få feedback om att förbättra din produkt eller tjänst samtidigt som de hjälper till att skapa en community för att höja din profil och bygga band med fans och supportrar. Dessutom kan investerare spåra dina framsteg och hjälpa dig att marknadsföra ditt varumärke genom sina nätverk. Att bygga gemenskaper kring din produkt eller tjänst kan också hjälpa dig att bestämma dig för att lägga till fler funktioner, lägga till justeringar eller införliva andra funktioner.
Hur fungerar en Indiegogo Crowdfunding-kampanj?
Indiegogo erbjuder entreprenörer möjligheten att hitta stöd och finansiering för sina projekt. Förutom att erbjuda dig en möjlighet att samla in pengar, erbjuder Indiegogo också förmåner att tacka stödpersoner i, i utbyte mot olika bidragsbelopp. Om du lyckades nå ditt crowdfunding-mål har du också möjligheten att använda Indiegogos InDemand för att fortsätta samla in pengar och bygga upp din stödgrupp efter att din kampanj är slut.
Alla kampanjer som når sitt mål inom kampanjens deadline och har god status hos Indiegogo kan flytta till InDemand. Om din kampanj inte nådde sitt mål inom deadline är den inte kvalificerad för InDemand och din kampanj kommer att förbli stängd. Dessutom kan framgångsrika kampanjer erbjuda dina stödjare ”förmåner” som kan vara föremål, bekräftelse, tack, tjänster, evenemang eller annat som inte bryter mot Indiegogos användarvillkor.
Hur kvalificerar du dig för Indiegogo Crowdfunding-kampanjer?
För att kvalificera dig som en Indiegogo crowdfunding-kampanj måste du vara 18 år eller äldre, lagligen bosatt eller ha en företagsenhet registrerad i ett av de listade kvalificerade länderna. Kampanjägare kan skapa kampanjer i sitt eget namn eller på uppdrag av en registrerad juridisk person som de är anslutna till; har en adress och bankkonto från det land där du skapar en kampanj, och deras länkade bankkonto måste tillhöra den person som verifierat sin identitet för kampanjen.
När det kommer till typen av kampanjer kan du göra kampanjer för affärsbruk, för ideella organisationer, kampanjer för produkter, allt inom Indiegogos samhällsprojekt och utbildningskampanjer i kategorin teknik och innovation.
Vilken procentandel tar Indiegogo?
Indiegogo tar ut en plattformsavgift på 5 % för alla crowdfunding-kampanjer. Om de valde att delta i Indiegogos InDemand-program och körde sin kampanj på Indiegogo förblir deras plattformsavgift 5 %. InDemand-avgiften för kampanjer som ursprungligen inte kördes på Indiegogo är en plattformsavgift på 8 %, med en 15 % (total) avgift på alla medel som drivs av Indiegogos plattformskanaler. Dessutom tillkommer även tredjepartsavgifter för betalningshantering
Vad är det lägsta belopp du kan samla in från Indiegogo?
Indiegogo ger dig möjligheten att behålla alla dina pengar även när din kampanj inte når ditt finansieringsmål genom sin flexibla kampanjfunktion. Minsta målbelopp för en kampanj på Indiegogo är dock 500 $.
Hur man startar en Indiegogo-kampanj
Du kan använda Indiegogo för att samla in pengar för att starta projekt nedan är en steg-för-steg-guide för att lansera din alldeles egna crowdfunding genom IndieGoGo:
1. Registrera dig för ett konto: du måste först registrera dig för ett konto på IndieGoGo och sedan ange ditt namn och e-postadress, du kan också skapa ett konto med Facebook också.
2. Välj din kampanj: Välj ”Mina kampanjer” från rullgardinsmenyn. Här kan du hitta kampanjen du vill starta och klicka på ”Redigera kampanj” från rullgardinsmenyn ”Åtgärder”. Du kommer att tas till din kampanjredigerare för att finjustera kampanjens erbjudanden. När du har registrerat dig klicka för att starta en kampanj. När du startar en kampanj på IndieGoGo kan du samla in pengar till ett vinstdrivande företag (företag eller projekt) eller till en ideell organisation. Se till att din kampanj följer Indiegogos campingregler.
3. Piffa upp din kampanj: Du kan göra din insamling mer lockande genom att lägga till grafik- och videokomponenter för att fånga uppmärksamhet och även använda relevanta sökord så att din sida kommer upp i onlinesökningar.
4. Välj den finansieringstyp som passar dina mål: Indiegogo erbjuder två typer av finansieringsalternativ: flexibel och fast. Med fast finansiering får du bara de pengar du samlat in om du når uppsatta mål. Medan flexibel finansiering kan du behålla alla pengar du får, även om du inte når ditt mål.
5. Fyll i ekonomiska uppgifter: välj det land där bankkontot och företaget/den ideella organisationen finns.
6. Ställ in en tidslinje för din kampanj: Du måste välja ett start- och ett slutdatum för din kampanj.
7. Starta och erbjuda tilltalande belöningar: Innan du startar din kampanj kan du erbjuda belöningar till supportrar som ett sätt att tacka dina supportrar.
8. Använd sociala medier för att marknadsföra din kampanj: Du kan länka ditt sociala mediekonto till din kampanj för att lägga till mer buzz och intresse för din kampanj.
Vilket är bättre, Kickstarter vs. Indiegogo?
Även om båda är populära crowdfunding-plattformar svajar Kickstarter mer mot att dela kreativa eller användbara produkter och media medan Indiegogo erbjuder stödjare en bredare samling av projekt, inklusive teknik och design, hälsa och fitness, utbildning och tillbehör.
Hur kan du öka din Indiegogo-kampanj på sociala medier?
Kom alltid ihåg att målet med en crowdfunding-kampanj är att få så många anhängare till din idé, produkt eller kreativa ansträngningar. Du måste bygga upp antalet stödpersoner för att nå dina kampanjmål. Du kan uppnå detta genom att marknadsföra dem genom dina sociala mediers handtag samt genom att placera annonser på Facebook, Google, Twitter och YouTube.
Bild: Envato
[ad_2]
Source link