[ad_1]
Att använda crowdfunding-plattformen GoFundMe är ett sätt för småföretagare att få pengar utan att få ett företagslån. Det är en av de bästa resurserna som finns tillgängliga för en företagare som försöker samla in pengar till ett företag.
Det är ett alternativ du bör överväga. De flesta känner till GoFundMe som ett sätt att samla in pengar för personliga ändamål, såsom en medicinsk utmaning eller liknande svårigheter. Det kan också användas av ett företag och av ideella organisationer. GoFundMe kan också användas för affärsbehov såsom startups, expansioner eller nya projekt.
Vad är GoFundMe?
GoFundMe är en tjänst som stödjer crowdfunding-kampanjer. Företagsägaren skapar ett konto, beskriver behovet av en insamlingskampanj, sätter ett finansieringsmål och ber om ekonomiskt stöd via internet – med hjälp av e-post och sociala medieplattformar. GoFundMe kommer att samla in pengar från donationer och sätta in dem på företagsägarens bankkonto.
Hur kan företag samla in pengar med en Crowdfunding-plattform?
Det finns tre sätt som crowdfunding-kampanjer används för att samla in pengar:
Donationer – För en sak, och donatorer får ingen avkastning. Givarna skickar pengar till GoFundMe-sidan och får i utbyte ingenting, förutom god vilja. Förhoppningsvis får de också ett tack.
Aktiebaserat – Givare blir investerare och får en liten del av verksamheten. Vanligtvis är det en mycket liten bit och storleken på biten är relaterad till donationsbeloppet.
Belöningsbaserad – Givare får en produkt eller tjänst i utbyte mot deras ekonomiska stöd. Till exempel skickar ett litet företag som tillverkar en produkt som ljus eller humle ett prov till varje givare. Eller om det lilla företaget är tjänstebaserat kan rabatt ges för nästa servicebesök som givaren gör.
GoFundMe tillåter endast donationsbaserade kampanjer för småföretag. Med andra ord kan GoFundMe-donationer inte vara aktie- eller belöningsbaserade för ett litet företag. Andra webbplatser tillåter aktie- eller belöningsbaserade donationer.
Vilka är fördelarna med att använda GoFundMe för företagsfinansiering?
Först och främst kommer du aldrig att veta vilken typ av svar du skulle få om du inte försöker. Du har verkligen inget att förlora. Om du sätter ett insamlingsmål på $10 000 och du bara samlar in $4 000, ja, det är $4 000 du inte hade.
Här är andra skäl till varför du bör överväga att använda GoFundMe för att samla in pengar till ditt företag?
- Kortare tidsram, jämfört med att få företagslån. En typisk kampanj pågår i mindre än en månad. Du kan vänta minst en månad, och oftast två månader, för att ta reda på om du har blivit accepterad för ett företagslån.
- Inte opersonligt – vänner, familj och kontakter kan bli inblandade. Och via sociala medier kan du nå ut till dem över hela landet.
- Du betalar en plattformsavgift, men endast mot pengarna som samlas in. Du behöver inte tillhandahålla pengar i förväg.
- GoFundMes kundsupport är lättillgänglig och lyhörd. Webbplatsen är proppfull av information för att svara på alla frågor du kan ha om processen.
- Ingen ansökningsprocess. Inget tillhandahållande av massor av dokument, inga möten på banken, inga ekonomiska rapporter krävs.
- Ej skattepliktig. Även om det ska rapporteras på 1099 som ”övrig inkomst” är GoFundMe-pengar i allmänhet inte skattepliktiga. Donationerna betraktas som just det – gåvor. Som sådan betalar du inte skatt på gåvor.
GoFundMe kontra Kickstarter
GoFundMe och Kickstarter är båda crowdfunding-sajter – det är så de är lika.
Med hjälp av crowdfunding-webbplatsen Kickstarter kan småföretagare driva insamlingskampanjer som är aktiebaserade eller belöningsbaserade. GoFundMe tillåter endast donationsbaserade crowdfunding-kampanjer. Småföretagare kan inte be om donationer i utbyte mot eget kapital i sin verksamhet, och de kan inte tillhandahålla en produkt eller tjänst i utbyte mot en donation.
LÄS MER: GoFundMe.
Hur man skapar en GoFundMe-kampanj för företag
En GoFundMe-kampanj är lätt att starta. Småföretagare blir ofta positivt överraskade av sin framgång när de ger sig in på crowdfunding-plattformar.
Här är några grundläggande steg att ta för GoFundMe-kampanjer:
- Registrera dig för ett GoFundMe-konto.
- Skapa din kampanjsida, där du kommer att beskriva dina skäl till insamlingen. Du kan använda bilder och videor för att vädja till donatorer för crowdfunding.
- Sätt ditt insamlingsmål. Du kommer att få täta uppdateringar från GoFundMe om statusen för dina insamlingar. Om du går över ditt finansieringsmål är det okej.
- Spränga informationen på det personliga nätverket på dina sociala mediekanaler. Dela även länken med e-post och sms.
- Samla in donationer som sätts in på det företagsbankkonto du har angett. Det är så företag får pengar.
- Skicka tackkort till alla GoFundMe-givare som använde din crowdfunding-webbplats och hjälpte till med att finansiera ditt företag.
- Ta ut pengarna och använd dem för dina affärsbehov.
Hur mycket kostar det att köra en GoFundMe-kampanj?
Det kostar dig inget i förväg att köra kampanjen.
Du kommer att ha investeringen av din tid, eftersom du gör din kampanjsida bokstavs-perfekt, iögonfallande och tilltalande. Få din kampanjsida att läsa som en fängslande historia.
För din investering kommer du att ha den tid det tar att välja rätt bilder att använda, och om du utvecklar en video som ska köras på din GoFundMe-kampanjsida kommer det också att kräva din tid.
GoFundMe tar ut en betalningshanteringsavgift på 0,30 %. Med andra ord, när du börjar samla in pengar med donationer får du inte varje dollar.
Här är några siffror, som ett exempel. Låt oss säga att du har nått dina finansieringsmål för att samla in 5 000 USD. Efter behandlingsavgiften på 0,30 % får du 4 853,50 USD. Det är så crowdfunding-plattformar och kampanjer fungerar. Andra plattformar tar också ut en avgift för insamlingar. Ändå, med alternativ för företagslån skulle du debiteras ränta, applicerad på beloppet för ditt företagslåne. Det kostar dig ingenting att prova en kampanj.
Hur får du pengarna från GoFundMe?
Kampanjdonationerna som du får via GoFundMe-webbplatsen kommer att ställas in för att överföras till ditt företagsbankkonto. Innan pengarna går från webbplatsen till ditt företagskonto debiteras behandlingsavgiften.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link