[ad_1]
För dem som inte är bekanta och vill veta vad ett CRM-system är, står förkortningen för kundrelationshantering. Ett CRM-system är programvara som automatiserar och accelererar många vardagliga processer.
Om du vill veta mer om det överlag och de fördelar det kan ge innan du dyker in i dagens innehåll, se till att kolla in vår artikel, 15 skäl till att ditt småföretag behöver CRM.
Nyligen reste Small Business i: 15 på plats till Austin, Texas för Zoho Day 2022 för att lära sig mer om CRM-programvara och hur den kan användas framgångsrikt av småföretag för att lyfta dem till nästa nivå.
Vad gör en CRM?
I den här tvådelade intervjun pratar Shawn Hessinger, verkställande redaktör för Small Biz Trends, först med Dilip Nagarajan, produktchef för Zoho CRM, om vad CRM gör och varför ditt företag behöver det.
Shawn: Vad gör en CRM? Varför behöver du det?
Dilip: Ett CRM ökar produktiviteten och det ökar värdet du ger kunden. Så det är något som sparar tid och pengar. Ett CRM-system erbjuder så många sätt att göra detta.
Ta till exempel alla vardagliga aktiviteter du har. Ett CRM kan minska mänskligt ingripande genom automatisering. Då kan aktiviteterna påskyndas och relationen blir så mycket bättre.
Shawn: CRM-program är väl inte så svåra för en vanlig person att hantera?
Dilip: Du kan berätta för småföretagare att vi blir av med de flesta vardagliga uppgifter, variabler, listor etc. som de spårar i Excel-kalkylblad. Till exempel listan över kunder som de spårar och interagerar med under sina dagliga aktiviteter, t.ex. deras lista över kunder och så vidare – den typen av saker kan hanteras av programvaran istället.
Vi berättar för dem att omvandlingen från kalkylblad till CRM också kan ske på nolltid, och att de inte har någon inlärningskurva alls; de kan bara gå in och komma i kontakt med vem de har att hålla kontakt med. Alla dessa saker är nu mycket enklare och snabbare att göra med CRM.
Hur ett CRM-system hjälper ditt företag att växa
Därefter pratade vi med Vibhav Vankayala, chef för produktmarknadsföring för Zoho CRM, om hur CRM hjälper ditt företag att hantera kunder medan du skalar.
Shawn: Hur hjälper CRM dig att hantera din relation med dina kunder? Jag menar, det är en sak att säga det, men hur gör det det?
Vibhav: Det första är när du är ett väldigt litet företag så har du inte för många kunder. I de fallen känner du till deras namn. Men när du växer blir det svårare att göra.
För att förbättra den övergripande effektiviteten måste du få ett system på plats för att komma ihåg alla dessa kunder, tillsammans med att veta vem som vill vad, vad de tänker, etc. Så nedanför händer det uppenbarligen en hel del med kunden som:
- Vilka är deras preferenser?
- Vad skulle de vilja?
- När vill de att du ska nå dem?
- Vilka är de produkter de vill ha?
Det är där automatisering kommer in via CRM. Faktum är att att ha möjligheten att skicka ett e-postmeddelande vid en tidpunkt som är bäst för kunden och individuellt för var och en av dem är en del av skönheten med att ha den här typen av system.
Så det är några av punkterna som inte är uppenbara, men när du väl börjar ta några steg, när du väl börjar utforska, kommer det snart att bli som ”hur fungerade jag någonsin utan ett CRM?”
Shawn: Jag vill gå in på det, särskilt för små företag, kanske så små som en soloprenör eller något. Alternativet är att hålla reda på alla dina kunder, komma ihåg allt detta, hålla nere allt, och sedan kanske de är i olika tidszoner och de är olika, vad som helst. När du skickar ett mail, kom du ihåg att skicka ett mail till den killen? Kom du ihåg att ta kontakt med honom igen om en månad när han sa åt dig att ta kontakt igen? Hur jämnar CRM ut detta specifikt? Föreställ dig att jag har 200 kunder i tre olika tidszoner. Med ett CRM kan jag programmera systemet för att hålla reda på dessa killar. Men hur?
Vibhav: Det första är om åtgärden initieras av dig som företag på, säg, ett par dagar på en Black Friday-försäljning som kommer, och det här är vad vi har. Så, nummer ett, du har tre olika tidszoner i tre olika länder. Därför kan produktkatalogen i Storbritannien möjligen se något annorlunda ut än den i USA
Dessutom är det inte bara staterna. Vi tittar på olika typer av innehåll, som är automatiserade för att gå ut vid respektive tidpunkt. Det finns en annan vinkel på det: kan denna åtgärd initieras av en tidigare kund i aktion? Om de har gått in på din webbplats är det kanske rätt tillfälle att aktivera det e-postmeddelandet nu.
Och om de har spenderat mer än några minuter på din webbplats. Kanske artigt fråga vad de väntar på utan att vara irriterande? Säg genom chattagenten som borde vara med dem: ”Du har varit på vår hemsida i några minuter… kanske du inte hittar det du letar efter…kan jag hjälpa?” Annars skulle hela resan vara helt ogenomskinlig för företagaren. Så det är ett exempel, särskilt med digitala företag.
Shawn: Du sa något intressant där som jag just tänkte på, det vill säga om förhållandet är initierat av företagsägaren, att det egentligen också kan initieras av kunden. Det kan också baseras på vad de tittar på, eller om de frågade efter något. Kan du prata lite om det, om hur CRM hjälper dig med den relation som kunden vill initiera?
Vibhav: Det handlar om grunden för CRM, som ger kunden vad de vill ha. Nu, att förstå vad de vill när de berättar för dig är en sak, men att förstå vad de vill innan de berättar för dig är bättre. Och när du förstår det och deras avsikt kan du bearbeta det och leverera.
Så det kan vara enkla signaler som att spendera några minuter på din webbplats eller att ringa ditt avgiftsfria nummer. Dessutom skulle de ha gått till din prissida specifikt eller kanske lagt till något specifikt i kundvagnen.
Nu, alla dessa handlingar, var och en av dem säger något. Vad som är viktigt är att förstå vad var och en av dessa handlingar säger, och för det andra gör du ett förebyggande drag. Och du gör det innan de ber om det. Och när du gör det kommer de inte att titta på konkurrenterna eftersom ingen känner dem bättre än du.
Följ med oss under resten av avsnittet: Vad gör en CRM?
Se till att fånga resten av avsnittet där vi diskuterar allt som ett CRM-system kan göra för ditt företag. **Spoilers** Det kan hjälpa dig mycket.
Samtidigt är det viktigaste du kan ta bort här att CRM-programvara kan hjälpa till att automatisera dina kundrelationer och spara tid och pengar när din lista över kunder växer.
Om du gillade att lära dig om CRM-system och vill lära dig mer om verktyg för att skala din verksamhet, se till att titta på Small Biz Trends informativa video med hjälp av värmekartor för att bygga ditt företag.
Lyssna på SoundCloud:
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
[ad_2]
Source link