[ad_1]
Crowdfunding-kampanjer samlar in pengar till företag genom enskilda små bidrag från en stor pool av bidragsgivare.
Det finns tre typer av crowdfunding:
- Crowdfunding med eget kapital – Investerare får aktier eller vinst.
- Belöningar/donationsbaserad crowdfunding – Pengar kommer in genom donationer. Det finns ett belöningsprogram, vanligtvis en produkt eller tjänst.
- Debt Crowdfunding – Företag i tidiga skeden lockar investerare som tar ut höga räntor för företagslån och beloppen är små.
Detta system fungerar bra för fastighetsinvesteringar eftersom investerare gör lägre donationer eller kapital till en enskild fastighet. Det är ett bra sätt att diversifiera din aktiemarknadsportfölj. Du behöver bara låsa in pengarna i flera år.
Detta är också bra för utvecklare. Det tillåter dem att få en stor variation av investerare. Dessa utvecklare kan gå till sociala medier för att få donationer. Notera. En förändring i 2012 års jobblag ger mer tillgång till den amerikanska fastighetsmarknaden och crowdfunding.
Även om du kan investera mindre belopp vill de flesta sajter att du ska vara en ackrediterad investerare.
Hur Crowdfunding fungerar
Den framgångsrika crowdfunding-kampanjen samlar in små summor pengar från ett stort antal människor. Detta skiljer sig från ett traditionellt företagslån. Det finns en uppfattning om att det är enkelt att arbeta med ett crowdfunding-program för att samla in pengar. Men en framgångsrik kampanj tar tid och ansträngning.
Så här fungerar crowdfunding.
- Du måste skapa en profil oavsett vilken crowdfunding-sajt du använder. Grafik och produktbilder hjälper till att samla in pengar. De flesta involverar en pitch-video och en del stödjande innehåll.
- Det tillkommer vanligtvis en prenumerationsavgift för att finansiera projekt. En betalningshanteringsavgift kan kosta 2,9 % och 0,30 för varje transaktion. Tillsammans med transaktionsavgifterna varierar plattformsavgifterna från 3 till 5 procent.
- Att sätta upp ett mål för att samla in pengar är viktigt. Vissa crowdfunding-plattformar låter dig samla in pengar även om dina mål faller kort, men andra gör det inte. Så småföretagare måste vara realistiska.
Småföretag måste överväga sin årliga försäljning innan de kommer fram till kampanjförsäljningssiffran. Att få lite investeringsråd är bra. Det kan diktera punkten där du ska sluta samla in pengar för att säkerställa framgång.
- Det är viktigt att samla stödpersoner innan dina crowdfunding-projekt lanseras. Och det handlar om att marknadsföra ditt företag. Framgångsrik finansierade kampanjer skickar konsekventa uppdateringar via e-post och sociala medier.
- Du kan samla in pengar från de mest framgångsrika kampanjerna. Belöningen för crowdfunding visar framgångsrika bearbetade betalningar till ditt konto. En crowdfunding-equity-plattform låter dig arbeta med investerare för att avsluta affären. Här är lite mer information om utbetalningsavgifterna för GoFundMe.
Tips för framgångsrika Crowdfunding-kampanjer
Crowdfunding för företag är ett bra sätt att få igång en start. Här är fem tips för att komma igång, och kom ihåg att det finns lagkrav för var och en av dessa.
Börja med en gemenskap
Om du vill använda en plattform är det en bra början att bygga en community. Nå ut till medlemmar av media och influencers för att skapa fart. Det här tipset fungerar för alla typer av crowdfunding. Du måste dock komma ihåg att detta är ett nummerspel. Du vill vara strategisk om vem du når ut till. Men samtidigt vill du inte begränsa dina alternativ eller begränsa dem.
Erbjud bra incitament
Att erbjuda hattar och kepsar eller T-shirts som incitament uppmuntrar givare att ge mer. Olika nivåer för en crowdfunding-satsning ger människor ett sätt att komma ihåg dina kampanjer. Medias shout-outs kan påverka vad den genomsnittlige beskyddaren betalar.
Att hålla saker enkelt är bra. Att ha flera buntar och extra tillbehör kanske inte fungerar bra.
Du behöver ett bra exemplar
Cookie-cutter taglines kan påverka dina kampanjer. Om peer-to-peer utlåning meningar inte är unika, kommer du inte generera intresse. Anpassa din kommunikation genom att lägga till dina prestationer. Skapande av mediatillgångar bör prioriteras.
Du kan också berätta din personliga affärshistoria. Du måste dock hålla det kort.
Ignorera inte Analytics
Crowdfunding-kampanjer blir bättre när du vet vad du ska ändra och när. Analytics kan visa dig trafiken du får och pengarna som kommer in. Att vara specifik om hur du kommer att använda pengarna hjälper också.
Uppdatera din sida
Sidor med uppdaterade bilder och skrivet innehåll är alltid tilltalande. Givare vill veta hur ditt evenemang eller projekt fortskrider.
Håll alla inlägg engagerande och korta. Det är alltid en bra idé att inkludera videor och de senaste bilderna.
4 Crowdfunding-plattformstyper för din start
Kanske letar du efter ängelinvesterare för ett aktieprogram, eller något mer lågmält. Hur som helst, här är en lista över de vanligaste typerna av crowdfunding för företag.
Equity CrowdFunding
Equity crowdfunding låter grupper av investerare finansiera företag och nystartade företag. De får eget kapital för att tillhandahålla kontanter. Aktiebaserad crowdfunding är annorlunda och unik från andra typer av finansiering. Affärsplanen här riktar sig till en större grupp investerare.
Här är en lista över några webbplatser för crowdfunding för aktier.
Skuld Crowdfunding
Investerare tillhandahåller kapitalet i förväg. De får tillbaka pengarna plus ränta.
Donation Crowdfunding
Få ett stort antal människor att donera små summor. Det finns inga löften till investerare att betala tillbaka eller intäktsdelningsaffärer gjorda.
Belöningsbaserad Crowdfunding
Nystartade företag behöver inte ge upp aktier eller eget kapital. Belöningar är centrerade kring tjänsterna eller produkterna till försäljning.
Top Crowdfunding webbplatser för att samla in pengar
Crowdfunding för småföretag innebär att sortera igenom crowdfunding-sajter, som de som listas här. Se till att leta efter de bästa funktionerna som marknadsföringsverktyg, användarvänlighet och kundsupport. De som listas nedan ger beprövade resultat för crowdfunding-kampanjer.
Kickstarter
Detta är en av ledarna för belöningsbaserad crowdfunding. Tänk på att du kan samla in kapital här men Kick starter finansierar inte välgörande ändamål eller personliga utgifter. Det är ledande när det gäller crowdfunding-webbplatser eftersom det erbjuder Google Analytics-integration.
GoFundMe
Den här webbplatsen är en framgång för crowdfunding åtminstone delvis på grund av dess flexibilitet. Få småföretagsmedel samlade här med en enkel och snabb installation. Dessutom finns det integration med sociala medier och inga deadlines eller mål för att få din finansiering.
WeFunder
Detta rankas som en av de bästa crowdfunding-sajterna för tekniska startups i tidiga skeden. Investerare får belöningar för bidrag. Dessutom är den här webbplatsen tillgänglig för investerare med hög nettoförmögenhet och icke-höga nätverk. Det finns ett minimum på 100 USD i hela företaget.
Fundly
Den här publikfinansieringssidan är lite annorlunda. Den är gjord för välgörenhetsorganisationer och privatpersoner utan startavgifter. Betalningspartnern tar en 0,30 USD per transaktionsavgift för kreditkortshantering.
Experimentera
Detta är crowdfunding för vetenskapliga projekt och experiment. Betalningshanteringsavgifterna här är ungefär 3 till 5 % och varje inlämnat projekt granskas innan det lanseras. Här är lite mer information om hur denna crowdfunding-sajt fungerar.
Tänk på att du inte behöver nå din crowdfunding-kampanj för finansieringsmål här. Det kostar ingenting om du inte gör det eftersom ingen debiteras. Projekt är undantagna från Australien, Kanada, Storbritannien och USA.
Som kreatör ger du aldrig upp ägandet. Alla projekt du skapar är alltid ditt.
Chuffed
Det här är en sida som handlar om socialt medvetna projekt. Sociala företag, inte för vinst och samhällsgrupper är i fokus. Det finns några vanliga kampanjer här, inklusive finansiering av sociala program eller produkter. Organisationer eller individer som letar efter pengar för andra saker som djurveterinärsräkningar kan använda den här webbplatsen.
Någon crowdfunding-kampanj här tar inga avgifter från dem som driver själva kampanjen. Givarna betalar betalningsbearbetningsavgifterna som uppgår till cirka tre dollar för varje donation på 100 dollar. Och om du är så sugen kan du erbjuda dig att dricka Chuffed.
Crowdfunder
Detta är en bra equity crowdfunding-sajt för seed-stage-företag. De tar inte ut en procentandel av vad du samlar in, men de tillåter bara ackrediterade investerare. Det definieras delvis som personer med inkomster på $200 000 och $300 000 under de senaste två åren.
Det här är inte platsen för dig om du vill samla in pengar för personliga frågor eller ändamål. Dessa ackrediterade investerare inkluderar även investeringsrådgivare och registrerade mäklare. Det finns ingen procentuell avgift för beloppet du höjer. Du måste dock betala minst $299 per månad för att använda plattformen. Denna typ av månadsavgift måste övervägas.
Nystartade företag måste leta efter funktioner som konvertibel finansiering. Detta används när pre-money värdering inte har utförts som kan konverteras till eget kapital.
Vad är en nackdel med Crowdfunding?
Det finns administrativa avgifter och andra frågor att ta hänsyn till. Till exempel kan vissa av dessa webbplatser ta upp till 5 % nedskärning och det finns andra avgifter som kan inkludera betalningshantering på 3 till 5 %.
Tänk på detta innan du engagerar dig. Några av sajterna som den som precis listas ovan inkluderar månatliga betalningar för prenumerationer. Att ta hänsyn till alla kostnader innebär att förstå när du kan få tillgång till medlen. Vissa sajter får dig att vänta innan du kan lägga vantarna på pengarna. Det kan vara allt mellan 60 och 90 dagar.
Glöm inte att det kan tillkomma andra framgångsavgifter som juridiska ersättningskostnader. Dessa kan ta 60 dagar att dyka upp och de kan vara en extra 7,5% extra på en kampanj från en equity crowdfunding-plattform.
Bild: Envato Elements
[ad_2]
Source link