[ad_1]
Hur ofta besöker du en butik jämfört med att gå online för att göra ett köp? Pandemin har förändrat detaljhandeln och hur vi handlar för alltid. Online shopping har varit på frammarsch i många år, även innan pandemin. Samtidigt som butikens relevans har avtagit.
Men shopping i butik är inte i det förflutna ännu. Även med de mest motvilliga konsumenterna som köper mer online, tyder undersökningar på att shopping i butik är en prioritet, med de flesta generationer, inklusive Gen Z. Forbes säger att 72 % av Gen Z kommer att gå till köpcentret minst en gång i månaden.
Ändå kommer inte alla butiker att se en uppgång i verksamheten på grund av konsumenternas hälsoproblem med Covid. Det finns villkor och återförsäljare måste möta konsumenternas hälsoproblem och erbjuda incitament som inte kan matchas med att handla online.
I den här affärsbloggen sammanfattar vi ökningen av e-handel på grund av pandemin och hur detaljhandeln svarar på konsumenternas behov av en säker och mer värdefull shoppingupplevelse i butik.
Shopping i butik
Mycket av informationen i den här artikeln kommer från tre pålitliga källor som regelbundet kartlägger konsumenternas köpbeteende. Följande trender kommer till exempel från den årliga undersökningen av detaljhandeln av digital skyltningsexperter Mandoe Media.
- 58 % av konsumenterna är övertygade om att de kommer att återvända till att handla i butik
- 80 % av de tillfrågade säger att de har bättre ventilation i restauranger och barer
- 83 % av shoppare är inte säkra på att de kommer att besöka små butiker på grund av hälsoproblem med bristen på social distans
- 50 % kommer att undvika små lokala butiker helt och hållet
Medan uppgifterna kommer från en liten undersökning av bara 850 shoppare från tre länder, dvs USA, Storbritannien och Australien, bekräftar andra undersökningar ökningen av e-handel och behovet av att shoppa i butik för att fortsätta att övergå till att ge en djupare sensorisk upplevelse. Till exempel säger den här rapporten att konsumenter vill ha en trevlig atmosfär inklusive innehåll för att engagera sinnena visuell, hörsel, känsel och kanske smak:
- Musik – inklusive liveband, konserter
- Visuals – skyltar, sandwichtavlor, digitala displayer, installationer, väggkonst
- Personliga upplevelser – speciellt med beröring, smak
Gallerior har varit särskilt bra på att dra in folkmassor med gratis underhållning, och butikerna fortsätter med det med personlig interaktion. Till exempel gratis matprovning, titta på live produktdemonstrationer eller prova gratisprover. Det går dock inte att förneka att butiker är i kampen för sin överlevnad nu e-handel har nått kritisk massa hos konsumenterna.
E-handel
Hur betydande var övergången till onlineshopping under pandemin? Från Statista:
USA
I USA var onlineförsäljningen Q4 2019 och Q1 2020 11,3 % av all detaljhandelsförsäljning. Men vid andra kvartalet 2020 nådde den 15,7 % innan den stabiliserades på 13 % under tredje kvartalet 2021.
Storbritannien
För Storbritannien har vi bara månadsstatistik, och sättet som låsningar infördes och togs bort betyder att det var mycket mer fluktuationer i köpvanorna. Under den första hela månaden av fullständig lockdown nådde onlineförsäljningen 30,3 % av den totala försäljningen, och klättrade till 36,3 % tills den sjönk något när restriktionerna lättades.
Australien
Enligt en rapport sammanställd och publicerad av AusPost ökade försäljningen av onlineshopping med svindlande 57% från år till år.
Räkna med att e-handeln fortsätter uppåt med räckvidd till sociala medier och Metaverse. Tekniken kommer att fortsätta att spela en integrerad roll i den tidiga adoptionen av metaversen, och företag gör redan betydande investeringar i spel, NFT:er och plattformar för att locka konsumenter.
Hur butiker vinner över konsumenter
Återförsäljare har konkurrerat hårt med varandra i åratal och mer sedan ankomsten av megabutiker som Amazon och Walmart. Hur har de vunnit kunder? Genom att arbeta på sina USP:er, använda teknik, kampanjer, lojalitetsprogram och upplevelser i butik.
Teknologi
Konsumenter vill ha sensoriska upplevelser som är unika för att blanda sig med människor personligen. Tekniken har en viktig roll för att överbrygga shoppingupplevelsen online och offline. Att använda AR, VR och personlig marknadsföring som skjuts till kundernas enheter medan de är i butiken förhöjer kundupplevelsen. Lägg sedan till innehållet som kan vara unikt för att vara i butik, dvs liveevenemang som skapar stämning, och det är svårt att föreställa sig butikens död.
Shopping lokalt
Shopping lokalt upplever också en återupplivning, särskilt sedan pandemin, om än med viss bävan från konsumenter som är oroliga för social distansering, särskilt i de mindre butikerna. Lokala butiker har varit innovativa genom att samarbeta med hantering av gångtrafik och sänka butikstätheten, dvs färre shoppare och enkelriktad hantering av gångtrafik. Även om ändringarna kan irritera vissa shoppare, kommer de flesta att uppskatta återförsäljarnas ansträngningar att hålla dem säkra.
Dessutom är det att ta emot möten också ett annat sätt att butiker vinner över kunder. Vem vill inte känna sig som en VIP där de har hela butiken för sig själv och personalens odelade uppmärksamhet!
Storformat detaljhandel
Med Covid-infektioner som fortfarande plågar de flesta områden, vill shoppare veta vad deras hälsofrågor har för återförsäljare. Social distansering kan ske utan förlust av täthet i större butiker. Återförsäljare måste dock fortfarande identifiera sig med och känna empati för kunders oro.
För närvarande bör presentationen av deras process för att hålla sin butik ren och skydda shoppare innehålla:
- Handsprit
- Kontaktspårning
- Social distansering
- Mask bär
Ventilation
Dessutom visade undersökningarna att människor vill ha bättre inomhusventilation. De flesta människor har en mycket bättre förståelse för hur sjukdomar sprids och vilken roll god ventilation spelar för att minska risken att bli sjuk. Något som gäller lika mycket för andra sjukdomar och virus.
Så, föga överraskande, sa 80 % av de tillfrågade att de skulle må bättre av att besöka en bar eller restaurang om det fanns bra ventilation.
Alla butiker bör också prioritera ventilation, särskilt i butiker med mindre fotavtryck. Återgå till statistiken att 83% av shoppare sa att de skulle undvika mindre butiker av rädsla för att fånga det luftburna viruset.
Varumärkes rykte
Hur viktigt är hållbarhet, mångfald och inkludering? Det kan vara en deal-breaker för många konsumenter.
I de senaste undersökningarna monopoliserade covid de flesta svaren från enkätsvaren. Men hållbarhet, mångfald och inkludering spelar också en roll i köpbeslut. Är varumärket en arbetsgivare för lika möjligheter? Är de engagerade i hållbarhet? Dessa frågor och mer är inte bara oroande för återförsäljare med butiker utan överlag eftersom de är långtgående om varumärkesidentitet och rykte.
Konsumenter använder onlinerecensioner och varumärkesrykte i sitt beslutsfattande. En dålig representant och försäljningen går förlorad för en konkurrent. Det behöver inte sägas att alla företag måste arbeta med sina sociala rutiner och HR-policyer. Plus, använd marknadsföring och PR för att bevisa för kunderna att de är lika angelägna om att förändra och kan göra bättre tillsammans.
Nya Inlägg
[ad_2]
Source link