[ad_1]
Dykkort:
- Unilever och TikTok har tillkännagett ett globalt partnerskap kring den sociala plattformens populära hashtag, #CleanTok, för att göra det möjligt för marknadsförare av konsumentförpackade varor och dess varumärken inom hemvård att utnyttja Gen Z-intresset kring städning, enligt ett pressmeddelande.
- För kopplingen kommer både Unilever och TikTok att samarbeta med över 100 innehållsskapare för att producera städinnehåll inklusive tips och recensioner, som kommer att vara synliga från ett #CleanTok-nav. Avtalet omfattar alla Unilevers varumärken som Sunlight, Dirt Is Good och Comfort.
- Partnerskapet kommer att sträcka sig över en mängd olika länder till och med januari 2024, med Unilevers webbplats för städtips Cleanipedia som utsetts till den exklusiva #CleanTok-sponsorn. Flytten är en indikation på hur företag utnyttjar viralitet i sociala medier för att nå yngre publik.
Dyk Insikt:
Unilever planerar ett Gen Z-vänligt sätt att översätta sina hemvårdsprodukter för en yngre generation med sin TikTok-bindning. Siffror delas i ett pressmeddelande som säkerhetskopiering. Hashtaggen #CleanTok ökade i popularitet under pandemin och har använts över tre miljoner gånger på ByteDance-appen under de senaste tre åren. Dessutom har hashtaggen 79 miljarder visningar och en tillväxttakt på 63 % på årsbasis, per releaseinformation.
Med influenser i spetsen kommer kopplingen att börja med hjälp av kreatörerna @chrisjoyz (5,2 miljoner följare), @mumukdaneno (1,8 miljoner följare) och @senalicann (226 000 följare) med ytterligare skaparpartnerskap för att komma i ett försök att samla en kropp innehåll om städningshack, tips och mer samtidigt som Unilevers hemtjänstportfölj drivs.
”Vi vill fortsätta att inspirera och utbilda människor och, genom att arbeta med TikToks kreativa team för att utveckla nytt och engagerande innehåll, hoppas vi få värdefulla insikter om en växande publik av unga människor som är lika passionerade när det gäller städning som vi.” sa Eduardo Campanella, CMO för Unilevers hemtjänstavdelning i ett pressmeddelande.
Partnerskapet mellan Unilever och TikTok kommer att pågå till och med januari nästa år och kommer att sträcka sig över Storbritannien, Vietnam, Turkiet, Brasilien, Filippinerna, Thailand, Frankrike, Nederländerna, Argentina och Indonesien.
Att ta del av #CleanTok-vanan kan inte bara hjälpa Unilever att öka synligheten för sin portfölj, utan också driva på köp. Till exempel köpte 54 % av användarna en hushållsprodukt efter att ha sett den på TikTok, per releaseinformation, med 71 % av sådana köp var oplanerade. Nästan 70 % av användarna säger att plattformen hjälpte dem att upptäcka hushållsprodukter.
När det gäller att hålla makten har #CleanTok överträffat andra trender som varumärken varit ivriga att dra nytta av, till exempel #BeautyTok, som har 50 miljarder visningar. Intilliggande hashtags har också visat sig vara framgångsrika, med #Cleaning genererade 63,2 miljarder visningar, #CleaningHacks genererade 11,4 miljarder visningar och #HomeHacks genererade 6,3 miljarder visningar. Engagemanget med sådana hashtags tenderar att växa runt semesterförberedelser, tillbaka till skolan och vårstädning, per releaseinformation.
Initiativet kommer då vissa konsumenter kanske piffar upp sina hem inför sommaren. Kampanjen är också en av de sista för Unilevers digitala och kommersiella chef Conny Braams, som har varit med i CPG-jätten i över trettio år. Chefen kommer att avgå i augusti.
[ad_2]
Source link