
[ad_1]
Låt oss inse det: Det finns för många saker som vi behöver göra och inte tillräckligt med tid för att göra dem.
Arbetslivet blir allt mer stressigt och hektiskt, tack vare det ständiga trycket från våra chefer, vårt arbete dygnet runt, det ständiga behovet av ”nya” och ”förbättrade” produkter eller tjänster och ett överväldigande antal saker vi måste göra för att behålla våra jobb.
Arbetslivet har blivit en kapplöpning mot överprestationer då anställda känner sig pressade att arbeta längre och ta färre lediga dagar.
Resultatet är stress och utbrändhet eftersom människor inte längre har tid för familj eller vänner utanför jobbet. Utmattade arbetare är tysta och slutar arbeta genom att göra mindre men behålla sina jobb.
Tyst sluta arbeta
Visste du att tyst sluta är den senaste arbetsplatstrenden? Det finns på TikTok rapporterar CNN. Det finns dock en missuppfattning om vad slagordet ”tyst sluta” betyder.
Vissa arbetare tror att tyst sluta arbeta är att välja de bästa uppgifterna och sluta med det repetitiva, vardagliga arbetet. När det är en åtgärd som vidtas av arbetare som inte längre vill utföra uppgifter, kompenseras de inte för eller ingår inte i deras roll. Till exempel att arbeta långa dagar och inte få betalt för den extra tiden eller utföra uppgifter som antingen vanligtvis tilldelas en annan arbetare eller bara på grund av omfattningskrypning.
Att inse att du är överarbetad

Är du överansträngd? Du är förmodligen överarbetad om du inte känner att du har uppnått någonting efter en dags arbete på kontoret. Andra symtom på att vara överansträngd inkluderar:
- Känner mig ständigt överväldigad
- Alltid stressad även efter träning, sömn och hälsosam kost
- Om du känner att du har för mycket på tallriken
- Du kan inte uppfylla de förväntningar och deadlines som din chef har gett dig
Att vara medveten medveten om att du är överansträngd är utgångspunkten för att få ditt arbetsliv tillbaka under kontroll.
Nästa steg är att ändra på saker och ting, och detta kommer att inkludera tysta slutarbete tills du kan arbeta hur du vill kommunicera dina krav till din arbetsgivare.
Om du försöker att stå ut och inte vidta några åtgärder för att minska din arbetsbelastning, kommer din hälsa att påverkas negativt, och du kommer sannolikt att bli utbränd.
Kom ihåg att din hälsa kommer först. En annan bieffekt av att inte vidta åtgärder för att ändra din arbetsvolym är risken att förlora jobbet.
Mindfulness
Ett av de bästa sätten att minska stress och lugna sinnet är att träna mindfulness. Mindfulness har visat sig ha många hälsofördelar, inklusive:
- Minska och förebygga stress
- Att stoppa ångest
- Förbättra ditt allmänna mentala välbefinnande
Utövar Mindfulness på jobbet
Du kan träna mindfulness på jobbet genom att ta på dig hörlurar och meditativ musik eller sitta på en lugn plats. Sluter ögonen och fokusera på andningen. Försök att sakta ner din andning och fokusera på varje andetag när den kommer in och ut. Du kan också prova att meditera eller delta i yoga.
När du har lärt dig att lugna sinnet kommer du att kunna fokusera på ditt arbete bättre. Du kommer också att bättre kunna hantera din stress och ångest. Med mindre stress och ångest blir ditt arbete gjort snabbare. Du kommer också att kunna fokusera bättre, vilket leder till bättre kvalitetsarbete.
Företag som uppskattar sin roll för anställdas psykiska hälsa på jobbet har gladare och mer produktiv personal.
Balans i arbetslivet
Den moderna arbetsplatsen är designad för att vara en kreativ och levande plats där anställda kan frodas, växa och producera sitt bästa arbete. Det är dock inte alltid fallet. Att arbeta långa timmar bidrar inte till en glad och hälsosam arbetsmiljö, och det tillåter inte heller anställda att ha ett liv utanför jobbet.
Balansen mellan arbete och privatliv är förmodligen en av de viktigaste aspekterna av ett jobb idag. Om du ständigt arbetar långa timmar, kommer du att gå miste om viktiga milstolpar i ditt liv, och du kommer inte att vara lycklig. Tänk på jobbmöjligheter som ger:
Anta att ditt jobb gör att du saknar kvalitetstid med familj och vänner. I så fall måste du kommunicera dina bekymmer med din chef, och om det inte hjälper kanske du vill testa ett lugnt arbete och sedan, om det inte är hållbart, leta efter en annan roll hos en annan arbetsgivare.
Du kan behöva gå ifrån ditt jobb
Om du stöter på betydande problem på jobbet, som att din arbetsbelastning är ohanterlig och du inte kan hitta en väg runt det, är det dags att kontakta din chef. Du kan också vända dig till din chef om din arbetsplats har en giftig företagskultur. Du kan inte lösa alla problem på din arbetsplats. Ibland är det bättre att gå bort från situationen.
Om du försöker åtgärda alla problem men misslyckas, kommer dina medarbetare och chefer att börja märka, och de misstolkar vad du gör och tror att du inte kan utföra ditt jobb.
Om du går bort från en giftig arbetsplats eller ett problem som du inte kan lösa och hantera, kommer du att kunna rädda ansiktet. Du kommer inte att ses som någon som inte kan göra sitt jobb. Du kommer att ses som någon som vet när du ska gå ifrån en situation.
Många som vill sluta med sina jobb fruktar konsekvenserna, särskilt om deras jobb är nischade och inte många arbetsgivare behöver deras kompetens.
Offshore distansarbete
Du kan dock söka utanför ditt lokala område. Överväg roller som är öppna för offshore-distansarbete.
Vi vet att distansarbete nu är en del av arbetsmiljötyget. Tekniken har möjliggjort videokonferenser, hybridverktyg för arbetsplatser och appar för anställda.
Företag som vanligtvis skulle kämpa för att få elitanställda kan använda offshore-frilansare med sin egen hybridarbetsmiljö, inklusive ett rum hemma. Tilltalar detta dig? Här är en annan affärsbloggartikel om framtidens arbete.
Slutsats
Arbetslivet är stressigt, och det blir bara värre i takt med att tekniken går framåt och företag förlitar sig på automatisering.
Eftersom robotar och artificiell intelligens tar bort våra jobb måste vi lära oss att göra mindre och minska våra stressnivåer. Det finns flera sätt att göra detta utan att ge upp ditt jobb.
Tyst sluta arbete kommer definitivt att ge dig din fritid tillbaka. Arbeta med din mindfulness till destress; om du tror att du inte vinner kampen om överansträngning kan du sluta ditt jobb och ta kontroll över ditt nästa karriärdrag.
Dessutom spenderar vi förmodligen alla för mycket tid online. Börja mäta hur mycket tid du spenderar på sociala medier och lägg proaktivt ner din smartphone oftare. Ta dessutom pauser under din arbetsdag och lär dig att säga ”nej” till onödiga uppgifter.
[ad_2]
Source link