[ad_1]
Så vad ska man göra av nya Twitter-vd:n Linda Yaccarinos PR-talande version av hennes sätt att hantera appen?
Igår, Yaccarino publicerade en serie tweetsdär hon beskrev varför hon valde att komma och arbeta för Twitter under den nya ägaren Elon Musk, och vad som kommer att vägleda hennes beslutsfattande i appen.
Och det mesta av vad Yaccarino delade är förutsägbar cheerleading:
”Elon kände till rymdutforskning och elfordon behövde transformeras, så han gjorde det. Det blir också tydligt att det globala torget behöver transformeras – för att driva civilisationen framåt genom ofiltrerat informationsutbyte och öppen dialog om de saker som betyder mest för oss. Har du någonsin pratat med någon som är särskilt insiktsfull och tänkt, bör du ha friheten att säga vad du tycker. Det borde vi alla. Gå in på Twitter 2.0.”
Ja, det är i stort sett en samtalsfråga för Elon – och jag vet inte att yttrandefriheten var så innesluten som Musk och hans samtida vill projicera i sina offentliga uttalanden.
Men det här har blivit en vanlig refräng och ett samlande samtal för Musks akolyter, så det är ingen överraskning att se Yaccarino-papegojan samma här.
Exakt vad det kommer att betyda i affärssammanhang är en helt annan sak, och det ska bli intressant att se hur i synnerhet Yaccarino kan balansera detta tillvägagångssätt med sitt uppdrag att locka fler annonsörer till appen.
Som en påminnelse är Twitters amerikanska annonsintäkter ned med nästan 60 % i år, på grund av att många varumärken väljer bort Elons olika förändringar i appen. De har inkluderat ta tillbaka tidigare förbjudna användare, minska borttagningen av kränkande innehållsätta ökat beroende av användargemenskap för modereringoch tillåta annonser att bli föremål för publikfaktakontroller via Community Notes.
Vissa av dessa kan sluta som positiva steg, men för närvarande är många varumärken tveksamma, och det är Yaccarino som kommer att få i uppdrag att ge mer trygghet för varje element.
”Twitter är på uppdrag att bli världens mest exakta informationskälla i realtid och ett globalt torg för kommunikation. Det är inget tomt löfte. Det är VÅR verklighet. När du börjar med att slå armarna runt denna kraftfulla vision, är bokstavligen allt möjligt. Du måste verkligen tro – och arbeta hårt för den tron.”
Ja, mer cheerleading, inte alltför insiktsfullt. Att slå armarna runt ett företagskoncept är en speciell höjdpunkt.
”Framgången med Twitter 2.0 är allt vårt ansvar. Vi måste tänka stort. Vi måste omvandla. Vi måste göra allt tillsammans. Våra första principer är att ifrågasätta våra antaganden och bygga något nytt från grunden. Det är sällan man får chansen att lägga en ny framtid i händerna på varje person, partner och skapare på planeten.”
Återigen, det är verkligen en uppmaning till handling i PR-stil, full av bombastiska plattityder, vilket är ungefär vad du kan förvänta dig av den tillträdande VD:n för ett företag. Men det ger egentligen inte mycket insikt i hur Yaccarino kommer att tackla Twitters nyckelproblem – även om anteckningen om utmanande antaganden är vad som till synes varit nyckeln i Musks traditionella affärsstrategi.
När Musk tog över Tesla, till exempel, fanns det massor av antaganden om vad som kunde och inte kunde göras med elfordon, med batterier, vilket i synnerhet visade sig vara en stötepunkt för många tidigare försök på denna arena.
Antagandet var att batterier kostade en viss summa att göra, och kunde inte göras billigare, men Musk bröt ner processen, sökte efter nya alternativ, i linje med tekniska framsteg och framsteg, och hittade nya sätt att få det att hända. Det var en viktig vändpunkt för företaget, och det är samma tillvägagångssätt som Elon har tagit sedan dess, att ompröva möjliga lösningar på befintliga problem, även om de har prövats många gånger tidigare, och se om det kan finnas nya sätt att ta itu med dem, med möjlighet att upptäcka nya möjligheter.
Det är därför han prövar olika saker som Twitter har testat tidigare, som prenumerationer för kreatörer, Twitter Blue, originalvideoinnehåll, etc. Twitter har försökt, och i princip övergett vart och ett av dessa projekt tidigare, vilket är anledningen till att de flesta analytiker är skeptiska till Musks försök – men Elon kommer själv att ta reda på om dessa tillvägagångssätt kan fungera, med ett nytt perspektiv, i motsats till att bara ta alla andras ord för det.
För om en ny vinkel kan hittas kan det lösa alla Twitters problem.
Twitter Blue, till exempel, fortfarande har inte sett någon större användning, trots Musks försök att göra det till ett mer attraktivt paket. Men om Twitter kan få det att fungera, kommer det att ge mer pengar, samtidigt som Twitters beroende av annonsdollar minskar och potentiellt åtgärdas många av dess bot- och spamproblem i en enda lösning.
Om Twitter kan öka användningen skulle det vara idealiskt. Men bevis tyder på att det inte kan – vilket återigen är anledningen till att externa kommentatorer är kritiska till Musks drag. Det handlar mindre om ideologiska skillnader, en vanlig motsats till Elon-kritik och mer om historisk kontext och data.
Men om Elon kan hitta ett sätt, som han har gjort tidigare, kan det bli en revolution, trots vad historien kan antyda.
Det är en intressant kontextpunkt i Musk, och nu Yaccarinos tillvägagångssätt – att inte allt de gör kommer att fungera, men varje experiment kommer att ge dem mer sammanhang. Och även om de utanför företaget tror att vi redan har tillräckligt med sammanhang för att överge några av dessa tillvägagångssätt, kommer Elon och Yaccarino att utmana antaganden, och testa dem ändå, i syfte att bygga om appen i linje med dessa principer.
Är det ens möjligt? Som extern analytiker är jag förutsägbart skeptisk, som man kan förvänta sig. Men detta är sättet för Twitter 2.0.
[ad_2]
Source link