
[ad_1]
Har du någonsin undrat vilka prenumerationstjänster dina vänner betalar för? Nej, vi pratar inte om vanliga streamingplattformar som Disney+ eller vardagliga molntjänster online som Google One. Tänk om du visste konstig saker dina vänner betalar för?
Väl, Twitter gjorde just en version av det möjlig på sin plattform. Twitter har en funktion som heter ”Prenumerationer”, som tillåter användare att betala en månadsavgift till sina favoritskapare på Twitter i utbyte mot exklusiva tweets med betalvägg. Funktionen är inte ny. Den har funnits sedan 2021 som ”Super Follows”, men har fått en ny framträdande plats som ”Prenumerationer” på plattformen som Twitter-ägare Elon Musk har fokuserat på att växa abonnemangsbaserade tjänster.
Men den här veckan lanserade Twitter något nytt relaterat till prenumerationer. Twitter har i tysthet rullat ut en ny metrisk funktion på plattformen som visar exakt vem användare betalar för att prenumerera på.
Om en användare betalar för att prenumerera på en Twitter-skapare med hjälp av prenumerationsfunktionen, kommer ett prenumerationsmått att visas på deras profil tillsammans med antalet Följare och Följare.

Den 24 maj prenumererar Elon Musk på 75 användare via Twitters prenumerationsfunktion.
Kredit: Mashable skärmdump
Om man till exempel tittar på Elon Musks Twitter-konto visar hans profil att han betalar för att prenumerera på 75 Twitter-konton. Bland kontona som han har prenumererat på inkluderar några meme-konton, en handfull Tesla-fankonton och en mängd högerorienterade personligheter som LibsofTikTok, Ian Miles Cheong och den konservativa ”satiren”-webbplatsen The Babylon Bee.
Att göra detta mått offentligt är verkligen ett intressant drag från Twitter. Musk har marknadsfört prenumerationsfunktionen ganska framträdande de senaste månaderna. I en skärmdump som publicerades på hans konto i slutet av april, Musk avslöjat att han hade nästan 25 000 användare som betalade för att prenumerera på sitt konto genom Prenumerationer. Strax efter det, Ryan Mac från New York Times rapporterad(öppnas i en ny flik) på ett internt e-postmeddelande skickade Musk Twitter-anställda och uppmanade dem att prenumerera på kreatörer och sedan betala tillbaka det till företaget.
Men baserat på dussintals Twitter-konton som Mashable har sett, verkar Musks 75 prenumerationer vara en stor outlier om inte de direkt flest skapare som en enskild användare har prenumererat på.
Ett annat problem med detta nya mått är att det inte verkar finnas något sätt att välja bort att visa vem en användare prenumererar på. Twitter tillhandahåller det här alternativet när det kommer till prenumerantetiketten som dyker upp när en användare svarar på en tweet från en skapare som de prenumererar på.
Och eftersom måttet plötsligt lades till, verkar det möjligt att vissa användare blev överrumplade av att dela att de har prenumererat på konton som de inte nödvändigtvis vill ha publicerat. Till exempel har Twitters prenumerationsbaserade funktioner visat sig vara ganska populära sexarbetare(öppnas i en ny flik). Twitter-användare som prenumererar på sina favoritkonton för vuxna kanske inte vill att informationen ska visas offentligt på deras profilsida.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Ett överraskande abonnemang som Mashable stötte på, till exempel, visade(öppnas i en ny flik) att ”motståndsrörelsens” liberala influencer Ed Krassenstein betalade för att prenumerera på högerkommentatorn Tomi Lahrens konto.
Det verkar som om de stora integritetsproblemen har skjutits åt sidan för att få ut detta mått i hopp om att det kommer att främja prenumerationsfunktionen. Ändå verkar det nya prenumerationsmåttet bara visa upp det en till av Musks prenumerationsbaserade Twitter-funktioner har kämpat för att ta fart.
[ad_2]
Source link