[ad_1]
Olika är inte alltid bättre.
Det är utan tvekan fallet med en av de senaste nyheterna på Elon Musks Twitter. Det officiella Twitter-kontot för National Public Radio(öppnas i en ny flik) (eller NPR) fick kontroversiellt en ”amerikansk statsanknuten media”-etikett på sin profil förra veckan, som tyst ändrades till ”statsfinansierad media” under helgen, pr. Gizmodo(öppnas i en ny flik). Originaletiketten är vanligtvis fäst vid mer öppet propagandistiska sidor.
NPR har inte twittrat sedan etiketten ursprungligen dök upp.
Olika, men ungefär samma.
Kredit: Skärmdump: Twitter
Skillnaden mellan de två är till stor del semantisk. Om du klickar på etiketten kommer du faktiskt till en sida(öppnas i en ny flik) förklara vad den tidigare etiketten betydde. Enligt Twitter finns den etiketten för ”butiker där staten utövar kontroll över redaktionellt innehåll genom ekonomiska resurser, direkta eller indirekta politiska påtryckningar och/eller kontroll över produktion och distribution.”
Den definitionen är tillräckligt vag för att det är omöjligt att från utsidan säga om den är 100 procent korrekt eller inte när det gäller NPR. Konstigt nog är den nya etiketten faktiskt mindre bred och därmed potentiellt mindre exakt. Den direkta statliga finansieringen utgör endast cirka en procent av försäljningsställets årliga budget, per NPR själv(öppnas i en ny flik).
Det är en märklig, utvecklande situation, liksom nästan allt annat som involverar Musks ägande av Twitter.
[ad_2]
Source link