[ad_1]
Medan det står inför en ny kamp om användarens uppmärksamhet, med snabb uppkomst av Metas nya Threads-appTwitter har också haft en betydande vinst på en annan front, där Twitters moderbolag X Corp säkrade sina första licenser till möjliggöra överföringar av pengar i appen i tre amerikanska delstater.
Som rapporterats av Förmögenhetunder den senaste veckan har Twitter ökat pengaöverföringslicenser i Michigan, Missouri och New Hampshire. Det är det första steget för att underlätta direktbetalningar i appen, vilket är ett nyckelelement i Elon Musks bredare plan för enallt app’, som också, så småningom, kan se Twitter bytt namn som en del av detta skifte.
Elons långvariga vision är att bygga en allomfattande mega-app som erbjuder liknande verktyg som Kinas WeChat, som har blivit ett viktigt anslutningsverktyg för miljarder människor i den regionen.
På WeChat köper kinesiska användare tågbiljetter, betalar sina räkningar, handlar mat, etc., samtidigt som de använder appens sociala element för att hålla kontakten med vänner och familj och följa de senaste nyhetsuppdateringarna. Musk ser samma potential med Twitter, som han vill använda sin kunskap om betalningar för att förvandla plattformen till ett bredare verktyg.
Musk kom först med X-konceptet tillbaka år 1999, när han lanserade sin första nätbanksstart, som heter X.com, som så småningom förvärvades och omvandlades till PayPal. Men Musk var inte färdig med idén. Med utgångspunkt från detta kartlade Elon sitt koncept för en ”allt-app”, som skulle byggas på en grund av betalningar och bli en kritisk plattform för alla typer av aktiviteter.
Nu vill han förverkliga det konceptet, genom att bädda in betalningar i Twitters kärnfunktionalitet, i hopp om att han kan översätta appens etablerade närvaro till verklig nytta och omvandla den till en miljardanvändarplattform. Musk har faktiskt redan sagt till Twitter investeringspartners att, enligt hans uppfattning, betalningar skulle kunna generera så mycket som 1,3 miljarder dollar för företaget till 2028.
Så kommer det att fungera?
Utmaningen här är att detta inte är ett originellt koncept, med många onlineplattformar som försöker införliva betalningar, som ett sätt att bredda sina erbjudanden och cementera sin uppkopplingsnärvaro.
Meta är det mest direkta exemplet. Redan 2016 gjorde Meta en stor skjuts vidare lägga till mer funktionalitet i Messengeri syfte att omvandla dess popularitet till att bli enWestern WeChat’. Men vad den till slut fann var att Messenger-användare inte ville göra betalningar, eller spela spel – eller egentligen göra något annat än att skicka meddelanden i appen. Det tvingade så småningom Meta att minska sin funktionalitet, till förmån för att strömlinjeforma Messenger-gränssnittet, samtidigt som det också har ställts inför betydande pushback på flera marknader för att underlätta betalningar i appar.
Meta har sedan dess gjort WhatsApp och utvecklingsmarknader till sitt fokus på denna front, med betalningar som ryggraden i denna push.
Det arbetar fortfarande med detta, och efter år av utveckling är det inte i närheten av att göra betalningar i appar till ett nyckelfunktionellt erbjudande. Det verkar inte båda gott för Musks liknande push – men kanske, genom hans affärsförbindelser och kunskap om betalningslandskapet, kanske han kan få draghjälp där Zuck och Co. inte har.
Även om det knappast är lätt eller snabbt. Även med godkännande i tre stater har Twitter fortfarande en lång väg kvar att gå för att bygga detta element och bilda en mer gångbar väg för betalning och inköp.
Och även om det kan, finns det lite som tyder på att användare ens kommer att vilja ha detta, om det blir tillgängligt.
Men det är ett viktigt nästa steg i båda riktningarna, och eftersom Elon försöker bygga om Twitter i sin image kommer detta att vara ett nyckelelement att titta på.
[ad_2]
Source link