[ad_1]
Elon Musk lovat att skapare på Twitter skulle börja få betalt för sina tweets…tillbaka i februari.
”Från och med idag kommer Twitter att dela annonsintäkter med kreatörer för annonser som visas i deras svarstrådar,” Musk twittrade(öppnas i en ny flik) den 3 februari.
Det tog lite mer än 5 månader, men torsdagen den 13 juli överraskade Twitter några kreatörer och började skicka ut betalningsaviseringar. ”Överraskning! Idag lanserade vi vårt program för inkomstdelning för annonsskapare”, det officiella Twitter-kontot Postad(öppnas i en ny flik) efter att kreatörer började ta emot och dela med sig av sina intjänade belopp för Twitters nya program för inkomstdelning.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Ändå verkar det, åtminstone hittills, att bara dussintals har betalats när hundratusentals tekniskt sett skulle vara berättigade.
Dessutom borde många av dessa lyckliga högavlönade användare också tekniskt sett inte vara berättigade till programmet för inkomstdelning, enligt Twitters egen intäktspolicy.
Musks favoriter prioriterade
Eftersom vissa användare delade med sig av sina tiotusentals i annonsandelsintäkter på Twitter, svävade många andra användare av chansen att få stora pengar för att tweeta. Så hur registrerar sig Twitter-användare och får betalt?
Enligt Twitters egna regler för intäktsgenerering, för att bli godkänd måste en användare prenumerera på plattformens betalda prenumerationstjänst, Twitter blå. Travis Brown, en oberoende forskare som spårar Twitter Blue-prenumerationsnummer, säger till Mashable att han uppskattar att det för närvarande finns cirka 790 000 Twitter Blue-prenumeranter.
Ändå var det bara dussintals som delade med sig av sina intäkter eller till och med avisering om inkomstdelning. Och det beror på att programmet inte är för alla, även om de är Twitter Blue-prenumeranter. Användare måste också få minst 5 miljoner visningar på sina tweets under de senaste 3 månaderna. Men även Twitter Blue-användare som träffade det kravet fick enligt uppgift inte betalningsmeddelanden.
En Twitter Blue-prenumerant med mer än 300 000 följare nådde(öppnas i en ny flik) ut till Twitter för att ta reda på hur de officiellt kunde ta del av intäktsgenereringsprogrammet efter att ha misslyckats med att ta emot ett eget betalningsmeddelande.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Twitter svarade och sa att ”skaparnas annonsinkomstdelning är endast tillgänglig för en utvald grupp människor” för närvarande.
Som Taylor Lorenz från Washington Post Pekat ut(öppnas i en ny flik)de användare som Twitter prioriterade i den här första gruppen kreatörer i programmet för intäktsgenerering innehöll en hel del högerinfluenser.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Den konservativa mediepersonligheten Ian Miles Cheong twittrade(öppnas i en ny flik) en skärmdump som visar hans intäkter på mer än $16 000. Högerkonto, ”@EndWokeness,” också visade(öppnas i en ny flik) en skärmdump av deras intäktsandel på mer än $10 000. YouTubern Tim Pool och både Benny Johnson och Ashley St. Clair från den konservativa organisationen Turning Point USA, alla delade också sina medel-till-höga fyra siffror i inkomster.
Men bortsett från högerorienterade personligheter fanns det andra som fick betalningsaviseringar också. YouTubes mest populära kreatör Mr. Beast delade med sig av sin utbetalning på 25 000 USD. Billy Markus, en av grundarna av kryptovalutan Dogecoin, twittrade en skärmdump som visar mer än $37 000 i intäkter.
Kreatörer som accepteras i programmet har också ett varierande antal följare. Vissa användare har bara tiotusentals följare. Andra har miljoner.
Om man tittar igenom listan över dem i programmet, finns det ett mer utbrett mönster i exakt vem som fick betalt: Användare som har någon koppling till Twitter-ägaren Elon Musk själv.
De flesta av kreatörerna som fick ett betalningsmeddelande interagerar ofta med Musk på plattformen. Många betalar till och med Musk direkt för exklusiva tweets med betalvägg som en del av ett annat av Twitters intäktsprogram, Prenumerationer. Ett antal Tesla-fankonton rapporterade att de tjänade tusentals dollar på programmet. Och, naturligtvis, många av de högerorienterade politiska personligheter som fick betalt umgås ofta med Musk på plattformen också.
Ingen verkar vara kritiker av Musk.
Twitters regler för intäktsgenerering
Enligt Twitters regler för intäktsgenerering finns det också innehållsrelaterade behörighetsregler. Vissa typer av innehåll diskvalificerar en användare från att tjäna pengar på Twitter.
Det verkar dock som att de reglerna inte gäller Musks utvalda fåtal.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Till exempel verkar den högst betalda användaren vara ett meme-konto som heter Internet Hall of Fame. En skärmdump delad(öppnas i en ny flik) av kontot visade intäkter på mer än $107 000. Kontot delar bara memes och foton som det hittar online. Många gånger består dessa bara av en skärmdump av en annan användares ursprungliga tweet på plattformen. Kontot lägger normalt inte till någon form av originalinnehåll eller kommentarer till sina inlägg heller.
Allt detta betyder att kontot tekniskt sett inte borde vara kvalificerat för intäktsgenerering, enligt Musk.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
”Alla som ägnar sig åt upprepade stölder av inlägg [will] demonetiseras,” Musk twittrade(öppnas i en ny flik) på torsdag kväll som svar på en annan användare som frågade om programmet uppmuntrar att stjäla från andra för att driva på engagemang för betalning.
Andrew Tate, en online influencer som för närvarande väntar på rättegång efter att ha varit åtalad för våldtäkt och människohandel(öppnas i en ny flik) i Rumänien, twittrade att han gjord(öppnas i en ny flik) mer än 20 000 dollar från Twitters intäktsprogram. I en serie onlinevideor, såväl som på sin numera nedlagda före detta webbkamera för vuxna, hade Tate ofta skröt(öppnas i en ny flik) om hans ”affärsmodell”. Till exempel i en serie videor på sociala medier beskriver Tate hur han använder ”Loverboy(öppnas i en ny flik)”-metoden, där han skulle övertyga en kvinna om att de är i ett förhållande och sedan tvinga henne att arbeta för honom. Rumänska utredare citerade specifikt Loverboy-metoden i sina anklagelser om trafficking mot influencern. ”Du får inte tjäna pengar på innehåll som skildrar eller beskriver kriminella beteenden inklusive men inte begränsat till … människohandel”, lyder en lista med innehåll som skulle göra en användare olämplig för intäktsgenerering enligt Twitters policy.
@WarMonitors publicerar ofta bilder från krig och väpnade konflikter hämtade från Telegram och andra kanaler. Våldsamt innehåll samt krigs- och konfliktinnehåll diskvalificerar också en användare från att tjäna pengar, enligt Twitters regler. Ändå påverkade det inte @WarMonitors från tar emot(öppnas i en ny flik) mer än $16 000 från Musk.
Ett Elon Musk-parodikonto, @ElonMuskAOC, hävdade också att ha betalats mer än $5 000, även om det är oklart om deras inlägg var en del av deras gimmick. Enligt Twitters ursprungliga policy för intäktsgenerering, kontot, som har en vänskaplig relation med Musk själv(öppnas i en ny flik) och ofta förväxlas för den riktiga Musken av Twitters användare, borde inte ha varit berättigad till betalning. Men på lördag, Musk twittrade(öppnas i en ny flik) att han tog bort policyn som gjorde att parodikonton och fiktiva karaktärskonton inte kvalificerade för intäktsgenerering.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
”Tänk på att den här fåniga policyn är borttagen från och med nu,” sa Musk och svarade på en annan användare som kritiserade den nu borttagna regeln.
Många av kreatörerna som granskats av Mashable lägger också rutinmässigt upp videoinnehåll de hittat online och laddar upp igen för att dela. ”Du får inte tjäna pengar på innehåll som du inte har rättigheterna att tjäna pengar på”, står det i Twitters policy för intäktsgenerering under avsnittet om oägt eller olicensierat innehåll. Twitter betalade uppenbarligen dessa skapare, oavsett.
Få det att tjäna cent
”Det tjänar många ören att skapa här!” Twitter vd Linda Yaccarino twittrade(öppnas i en ny flik) efter intäktsgenereringsprogrammet som lanserades på torsdagen.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Dock gör Twitters intäktsprogram bara känsla om en användare är en av Musks handplockade favoriter.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Enligt Mysk(öppnas i en ny flik), får användare i intäktsgenereringsprogrammet endast betalt för andra Twitter Blue-användare som får annonser i svaren på sina tweets. Det är en mycket liten delmängd av Twitters användarbas. Det är också en mycket specifik del av annonserna som Twitter visar.
Dessutom säger Musk att det inte är baserat på annonsvisningar ändå. Så exakt hur bestämmer Twitter hur mycket den ens kan betala sina utvalda användare? Är det ens verkligen baserat på reklam ändå?
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Förra månaden, Musk twittrade(öppnas i en ny flik) att Twitter lade av 5 miljoner dollar för att betala den första gruppen i sitt intäktsprogram. Intressant nog är det ungefär hur mycket företaget beräknas dra in från Twitter Blues prenumerationsavgifter på 8 $ varje månad. Är det verkligen därifrån den första blockbetalningen kommer? Och hur länge har Twitter råd att fortsätta betala ut användarna tiotusentals dollar när företaget är brottsligt på egen hand räkningar?
En sak är dock klar. Åtminstone för nu är Twitters intäktsprogram endast för Elons favoriter.
[ad_2]
Source link