[ad_1]
När lagstiftare över hela landet gör sitt bästa för att lagstifta TikTok från USA, har dess moderbolag, Kina-baserade ByteDance, varit oförskräckt och har satt fokus på en ny app för Gen-Z som heter Lemon8. Appen ökar i USA just nu, och när detta skrivs är den över 5 miljoner nedladdningar(öppnas i en ny flik) i Google Play Butik.
Lemon8 är inte nytt, men det är för amerikanska användare. Lemon8, som ursprungligen lanserades i Japan 2020, är ByteDances svar på en populär kinesisk livsstilsapp känd som Xiaohongshu (eller Little Red Book), som till stor del är populär bland unga kvinnor. År 2022 samlade Lemon8 över 5 miljoner aktiva månatliga användare över hela Östasien och var stealth lanserades i USA i februari(öppnas i en ny flik) i år då TikTok mötte ökande press från amerikanska lagstiftare på grund av oro för datasekretess. Eftersom det fortsätter att bli populärt i USA, här är vad du behöver veta om Tiktoks systerapp.
Vad är Lemon8?
Inte för att slå en död häst men varje beskrivare om Lemon8 kallar det ”Pinterest möter Instagram.” Och det är sant. Genom att kombinera de bästa aspekterna av 2016-erans Instagrams fotodelning med den typ av saker du hittar på Pinterest, är Lemon8 en app för sociala medier byggd för innehållskuration. Med tonvikt på foton över videor är Lemon8s användargränssnitt perfekt för dem som gillade den tilltalande, kurerade estetiken hos gamla Instagram och hatade alla gränssnittsförändringar som lades till som svar på, ironiskt nog, TikTok.
Appen tillåter också långa blogginlägg som lägger stor vikt vid livsstilsinnehåll som mat, mode, hälsa och resor. Även om Lemon8 fortfarande är i sin linda och inte är helt lanserad än, är Lemon8 också ett subtilt verktyg för shopping, vilket gör att modeskapare kan tagga kläder i sina foton så att användarna kan hitta design.
Men för en app för sociala medier finns det en brist på sociala aspekter. Lemon8 låtsas dock inte vara något och den är tydligt fokuserad på att vara en social media-app som riktar sig uttryckligen till innehållsskapare. Dess autenticitet bygger på oäkthet och enligt New York Times(öppnas i en ny flik)är appens vision ”att bygga den mest inspirerande och informativa plattformen för att upptäcka, dela och förverkliga idéer.”
Vem äger Lemon8?
Trots att den publicerades under utvecklaren Heliophilia Pte. Ltd., Lemon8 är en ByteDance-produkt. Dock, som Axios rapporterar(öppnas i en ny flik), Heliophilia är ett privat företag baserat på samma Singapore-kontor som TikTok. ByteDance är återigen TikToks moderbolag och Lemon8 är en av tre mycket populära appar som den kinesiska utvecklaren har släppt i USA (den tredje är videoredigeringsappen CapCut).
Är Lemon8 säker?
Appen fungerar som den annonseras, och det finns inga bevis hittills på att Lemon8 är en bluff, eller något spionprogram. Däremot delar appen enligt uppgift samma algoritm som TikTok.
Mitt i ökande regleringsvärme, som förbudet som antogs av Montanas lagstiftande församling, ByteDance gör en samlad ansträngning för att locka kreatörer till sin nya app. Företaget kompenserar kreatörer för att lägga upp innehåll på plattformen och har etablerat ett team i New York för att hantera partnerskap med kreatörer som en del av sin expansionsstrategi, enligt en tidigare rapport från Insider(öppnas i en ny flik).
Med RESTRICT Act övervägs i kongressen, vilket skulle förbjuda TikTok och ge regeringen carte blanche att förbjuda alla utländska appar som den anser vara ”en nationell säkerhetsrisk”, kan framtiden för Lemon8 tyckas osäker. Men med tanke på dess ökande popularitet verkar det inte finnas någon brist på Kina-länkade appar i framtiden som söker vinst på den amerikanska marknaden.
[ad_2]
Source link