[ad_1]
TikToks meddelat en uppdatering av sina policyer kring den data den använder för att rikta in sig på användare med annonser, eftersom den ser ut att överensstämma med EU:s sekretesslagar som utvecklas, såväl som bredare branschskiften.
Den huvudsakliga förändringen är specifikt relaterad till tonåringsanvändare, där TikTok flyttar för att eliminera användningen av aktivitet utanför plattformen som ett inslag i dess annonsinriktningsprocess för ungdomar.
Som förklarat av Tick tack:
”Detta innebär att personer i USA i åldern 13 till 15 inte längre kommer att se personliga annonser på TikTok baserat på deras aktiviteter utanför TikTok och personer i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, Storbritannien och Schweiz i åldern 13 till 17 kommer inte längre att se personliga annonser på TikTok baserat på deras aktiviteter på eller utanför TikTok. Vi fortsätter att arbeta för att ge alla människor på TikTok transparens och kontroller så att de kan välja den upplevelse som är rätt för dem.”
Uppdateringen kommer att föra TikTok i linje med EU Digital Services Act (DSA)som träder i kraft under de kommande månaderna, och beskriver nya bestämmelser som begränsar användningen av data för att rikta in sig på unga användare.
I USA stoppar TikToks också användningen av aktivitet utanför plattformen, vilket är ytterligare ett steg mot att begränsa aktivitetsspårning och anpassa sig till nya förändringar mot mer avancerade skydd för tonåringar.
Uppdateringarna är nödvändiga, och de kan påverka hur du använder TikTok för dina kampanjer, särskilt med tanke på det två tredjedelar av amerikanska tonåringar använder appen. Branschomfattande förändringar i synsätt på dataanvändning har redan påverkat spårningen på många sätt, och i denna mening överensstämmer TikToks uppdatering med utvecklande standarder – men de omedelbara effekterna kan begränsa dina ansträngningar.
TikToks rullar också ut några nya uppdateringar utformade för att öka transparensen för alla användare.
Först och främst lanserar den en ny ”Rensa min aktivitet”-funktion, som gör det möjligt för användare för att rensa alla detaljer som reklampartner och företag har delat med TikTok.
”Aktivitetsdetaljer kan till exempel inkludera interaktioner med annonspartners appar eller webbplatser som kan ha använts för att visa dem annonser.”
Det är ett annat sätt att ge användare mer kontroll över hur deras personliga data används, vilket också kan hjälpa till att undvika oriktade kampanjer.
TikToks lägger också till nya etiketter för innehållstransparens, för att bättre förtydliga varumärkespartnerskap, samtidigt som det också lägger till en ny ”Begränsad dataanvändning”-funktion, för att anpassa sig till USA:s delstaters integritetslagar.
”LDU för Pixel och Events API hjälper till att ge företag mer kontroll över hur deras händelsedata används i TikToks system. Funktionen kommer att finnas tillgänglig i Kalifornien, Virginia, Colorado, Connecticut och Utah.”
Uppdateringarna, som nämnts, kommer att flytta TikTok mer i linje med regionala lagar, samtidigt som de ger användarna mer kontroll över hur deras personliga information används, och bättre lyfter fram influencers rekommendationer in-stream.
Och även om dessa är nödvändiga förändringar, kommer de också att påverka din TikTok-marknadsföring, och det är värt att överväga om och hur du kan behöva uppdatera dina strategier i linje med dessa förändringar.
Du kan läsa mer om TikToks senaste dataanvändningsuppdateringar här.
[ad_2]
Source link