[ad_1]
TikTok har meddelat ett nytt partnerskap med Warner Music, som kommer att se att TikTok får licens till Warners fullständiga musikbibliotek för användning på TikTok, TikTok Music, CapCut och i TikToks kommersiella musikbibliotek, i varierande form.
TikTok har varit förhandlar med stora musikbolag i månader, mitt i pågående tvist om värdet av musikanvändning för appen. Warner, Universal och Sony har drivit på för TikTok att dela mer av sina annonsintäkter med dem och öka royalties som de betalar för deras musikrättighetervilket har låtit förhandlingarna stå stilla en tid.
Men nu har TikTok gjort ett genombrott, åtminstone med Warner, vilket kommer att bidra till att befästa sin position som en viktig musikfrämjande partner för Warner-artister.
Som förklarat av Tick tack:
”Som en del av affären kommer Warner Music Group och TikTok att hitta nya sätt att utnyttja TikToks intäktsgenerering och marknadsföringsmöjligheter, såväl som en mängd insikter. Dessutom kommer artister och låtskrivare att ha tillgång till nya sätt att arbeta med TikToks livfulla varumärkespartners, såväl som nya funktioner för fandomutveckling och intäktsgenerering, som varor, biljettförsäljning och digitala varor och tjänster, bland andra möjligheter. Vidare kommer affären att innebära en gemensam utveckling av ytterligare och alternativa ekonomiska modeller.”
TikTok har blivit en viktig plattform för marknadsföring av musik, med flera bolag som nu specifikt vill vinkla sina artisters spår för att anpassa sig till TikTok-trender som utvecklas. Vissa har till och med gått så långt som att ändra namnen på spår i linje med TikTok-användningoch med appen körning miljarder i rekordförsäljning genom virala trenderär det vettigt att etiketterna är uppmärksamma och försöker arbeta med sådana skift.
Nu, genom den här affären, kommer Warner att ha mer kapacitet att göra just det, vilket också kommer att säkra den framtida användningen av Warner-musik för både användare och varumärken. TikTok har varit experimenterar med att ta bort kommersiella spår heltsom en del av sina förhandlingar med etiketter, men nu, med den här affären, kanske det inte längre är en nödvändig väg för appen att överväga.
Det är en stor sak, som kommer att få en rad konsekvenser. Och när Warner kommer till festen kan du förvänta dig att de andra stora märkena snart kommer att följa efter.
TikTok kommer att meddela ytterligare utvecklingar som härrör från detta nya arrangemang under de kommande månaderna.
[ad_2]
Source link