[ad_1]
Franchising av ett företag har lönat sig för en lång rad stora namn genom åren, och det är inte konstigt varför många företagare överväger samma drag.
Det är ett beslut som erbjuder många fördelar för franchisegivaren och franchisetagaren, och en skalbar, hållbar färdplan för själva verksamheten – givetvis förutsatt att flytten hanteras väl och att verksamheten fortsätter att fungera smidigt.
Som franchiseföretag kan företaget få ytterligare marknadsdominans genom att expandera till nya områden utan att tvinga dig, franchisegivaren, att sprida dig själv genom att driva nya platser.
För franchisetagaren tar det en betydande investering av tid och pengar ur ekvationen att kunna lansera och driva ett företag, en produkt eller tjänst som redan har prövats och testats och som redan har fått en god status på sin målmarknad.
Men franchising är inte för alla företag – och även om det är rätt för ditt företag kanske det inte är rätt tidpunkt än. Av den anledningen finns det några tecken du bör hålla utkik efter innan du gör ett åtagande.
1. Du har slut på resurser
Att skala ett företag på det traditionella sättet är oerhört krävande för din tid, pengar och nuvarande arbetsstyrka. Företag kan drabbas av tillväxt och bli offer för sin egen framgång om de inte kan hålla jämna steg med nya krav.
Franchising innebär att låta andra hjälpa till med företagets expansion, vilket hjälper dig att undvika fallgropen med traditionell tillväxt.
Att hantera en omstrukturering av denna andel kräver expertis hos en specialiserad företagsjurist, så en stark arbetsrelation är av största vikt. Du kan klicka här för att ta reda på mer om vad en företagsjurist kan erbjuda ditt företag – före, under och efter att du gör en stor förändring som franchising.
2. Affärsmodellen är replikerbar
3. Du har redan byggt upp ett starkt rykte
Om ditt varumärke redan åtnjuter en hög nivå av trovärdighet, och tjänsten eller produkten är välkänd inom sin målmarknad, så har du en stark position för franchisen. Att få ut ditt namn genom marknadsföring, bygga ett starkt rykte och befästa din ställning gentemot konkurrenter är bäst att göra innan du börjar skala upp, snarare än under eller efter det.
4. Du har en USP
Franchising ger dig inte automatiskt marknadsdominans. Innan du börjar skala bör du se till att ditt erbjudande är tillräckligt starkt för att klara stormen av skalningskonkurrens. Allt, från marknadsföring till produktlanseringar, kommer att behöva kännas desto mer definierat av din unika position på marknaden.
5. Du kan visa lönsamhet
Ser du att ditt företag kryssar i de flesta av ovanstående rutor? Då bör du seriöst överväga franchising som ett alternativ.
Författarprofil
VD – ClickDo™ & SeekaHost™ | Började som SEO-konsult och hjälpte över 400 brittiska företagsägare att växa sin verksamhet med marknadsföring på nätet och Google-annonsering. Mer information om Fernando Raymond kan ses på hans blogg.
[ad_2]
Source link