[ad_1]
Snart kommer Google Analytics 4, eller kort sagt GA4, att ersätta de tidigare tre versionerna av Google Analytics. Samtidigt diskuterar Anil Batra, Managing Partner för Optizent, och Shawn Hessinger, Executive Editor för Small Biz Trends varför det borde vara något småföretag borde se fram emot istället för att frukta.
I detta avsnitt av SBT i 15 sitter de båda ner tillsammans för att diskutera vad GA4 är, hur det är en enklare datamodell, de huvudsakliga skillnaderna mellan den och tidigare versioner och andra viktiga takeaways.
För mer från Anil Batra och Optizent, besök: https://www.optizent.com/
Dessutom kan följande primers hjälpa till med GA4-implementering:
Vad är GA4?
Shawn: Vad är GA4 exakt och vad betyder det för småföretag?
Anil: GA4 är den kostnadsfria och senaste versionen av Google Analytics. Det heter GA4, vilket är en förkortning för Google Analytics 4. Varför ringer de nu 4? Jag tror att de har gått igenom tre stora iterationer innan detta, och det är därför de kallar det GA4.
Men ingen av de tidigare versionerna hette GA1, GA2 eller GA3, eller hur? Dessutom kallar många människor i branschen den tidigare och nuvarande versionen Universal Analytics, GA3, även om det inte är den officiella termen.
Google Analytics 4 vs Universal Analytics och tidigare versioner
Shawn: Vad kommer folk att se som skiljer sig från vad de ser nu?
Anil: Syftet med Google Analytics är att det ska vara ett digitalt analysverktyg. Den sitter främst på din webbplats och spårar en webbplatss användares beteende.
Så när användare kommer till din webbplats, vad gör de på webbplatsen? Var faller de av från sidan? etc.
Den digitala analysdelen av det är, där det också mäter prestandan för dina kampanjer. Så tänk på hela det digitala ekosystemet, en del data finns i Facebook-annonser, Google-annonser, etc, men när en användare klickar på annonsen kommer de till din webbplats och den kan mäta effektiviteten av dessa annonser och den kan ta reda på vilka användare gör när de är på sajten.
Att förstå och optimera webbanalys är avgörande för ett litet företag
Anil berättar för oss att definitionen av webbanalys är mätning, insamlingsrapportering och analys av data i syfte att förbättra kundupplevelsen, omvandlingar, annonsprestanda och marknadsföringsprestanda.
Nu spårar de flesta som använder Google Analytics bara sina rapporter – hur många personer kom till min webbplats? Vad de gjorde? etc.
Det yttersta syftet med varje mätning, och vi har undervisat om detta i flera år, är att förstå och optimera det och bestämma vilka åtgärder som ska vidtas. I verkligheten är det många som bara mäter, mäter, mäter.
Vad som har hänt under de senaste åren är att användare använder olika enheter för att komma till din webbplats. De kanske tittar på din annons medan de tittar på TV; de kan ringa, öppna telefonen – eller gå till din webbplats i en app och sedan komma tillbaka till sitt skrivbord och köpa därifrån.
GA4 sammanför appar och webben
Interaktionen mellan appanvändare och webben skapar en osammanhängande resa med den tidigare versionen av Google Analytics, säger Anil. Du kan inte riktigt förstå vad som händer när användarresan är bruten.
Under de senaste åren har det varit mycket uppståndelse kring datasekretesspolicyer, cookies etc. Så det finns en hel del diskussion kring de där lokala lagar finns – där varje land har sina egna lagar – till och med som stater har sina egna lagar —Användare kräver mer och mer kontroll över sin data. Dessa saker tas upp i GA4.
Appanvändning har också blivit mycket vanligt. Så när Goggle Analytics startade började det som ett webbanalysverktyg, som bara var för din webbplats. Sedan, när appanvändarna började använda appar, kom de med en produkt som heter App + Web, som gjorde att du kunde spåra dina appar som alla.
Resan hängde dock inte ihop. Så du har App + Web, även om de sa det, kan du bara lägga in två uppsättningar data.
För att förklara, om Shawn kommer till din webbplats, dyker han fortfarande upp som två: en via en app och en via webbplatsen. Shawn gör två besök på sajten eller appen.
GA4 inriktad på händelsernas paradigm
Anil berättar att GA4 är mer inriktat på hela detta paradigm av händelser istället för sidvisningar, som sker på webbplatser. Allt handlar om händelser som händer, och du kan spåra allt som ett evenemang på en webbplats.
Till exempel, någon som rullar, någon laddar ner något, någon som plingar servern eller någon som slutför ett köp på webben, är alla händelser du kan mäta som händelser.
Så de har kombinerat både app och webb. Genom att kombinera med samma termer och samma metodik för att spåra dem, kombinerar GA4 dessa två beteenden. Nu kan du spåra allt som ett enda, vilket ger dig en enklare datamodell.
Med hjälp av maskininlärning – med hjälp av data som Google har – kan den nu sy ihop allt så att den vet att det är samma användare.
Det finns andra stora skillnader, bland annat det faktum att användare har mer kontroll över datan. De kan till exempel be om radering av data som de inte behöver samla in från deras organisationer.
Med tanke på detta är min uppfattning om det viktigaste som har förändrats att det finns en mycket enklare affärsmodell, eftersom du får många fler händelser som du kan spåra i GA4.
Den tidigare versionen av Google Analytics låter dig bara spåra tre parametrar för en händelse. Å andra sidan, med Google Analytics 4, kan du ha upp till 25 händelseparametrar, vilket innebär att du kan berika data.
Så om någon rullar, istället för att bara säga vilken sida de rullar från, hur långt de har rullat – du vet att du kan spåra de sakerna – men nu kan du berika den informationen med andra attribut också.
Den här händelsen ägde rum på den här användarens lokala tid, den här händelsen ägde rum efter att användaren gjorde något, alla dessa saker, ja, du kan analysera det och få riktigt rik data. Detsamma gäller användaregenskaper.
Så händelsemodellen som GA4 har är två komponenter: en är en användare och en är en händelse. Det är allt. En användare kommer till din webbplats och de utför vissa saker, det är händelser. När du skickar alla dessa parametrar skapar du en berikad datamängd som du kan analysera.
Går vi tillbaka till definitionen vi talar om med GA4 och dess händelser, den har mätning, insamling och analys i syfte att optimera. Genom att veta att du har rik data kan du optimera den mycket mer än du kunde göra i de tidigare versionerna.
Se till att kolla in resten av videon där du hittar användbara och praktiska tips för småföretag som migrerar till Google Analytics 4 från Universal Analytics.
Här får du information om vad som förblir oförändrat, vad som kommer att förändras och vad du behöver göra när det är dags att byta om.
Anil diskuterar till exempel några vanliga mätvärden som företag använder som kommer att försvinna i GA4. Det inkluderar avvisningsfrekvensen. Han säger att du kan använda ett annat mått i GA4 som är mer vettigt att använda istället.
Så skjut inte upp att lära dig om GA4 genom att gå med oss för denna informativa video. Se också till att berätta för oss i kommentarerna om Figuring Out Google Analytics 4 och hur du planerar att införliva det på din webbplats efter att ha tittat.
Lyssna på SoundCloud:
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link