[ad_1]
Direkt efter att Elon Musk satte sig vid sin tron gjord av doge och började skära igenom allt vi gillade med Twitter, började folk leta efter alternativ. Är Mastodont dit vi går? Är alla att flytta till Hive Social? Kommer vi helt enkelt att tvingas delta i Instagram-anteckningar?
Det var ungefär då Substack, en nyhetsbrevsplattform, lanserade sin chattfunktion(öppnas i en ny flik), ett utrymme för Substack-skribenter och skapare att vara värd för Twitter-liknande konversationer med sina prenumeranter. Det var – och är fortfarande – ett utrymme som känns mycket som AOL Instant Messenger eller en gruppchatt, och som ser mycket ut som Reddit. Det var dock inte precis ett substitut för sociala medier. Faktum är att när Chat lanserades sa Substacks medgrundare Hamish McKenzie till Mashable att han tror att ”folk är typ trötta på allt i sociala mediers offentliga bråk, och tanken på att ha ett utrymme där du kan umgås med människor som faktiskt vill umgås med dig och prata om saker som ni har ett gemensamt intresse av … ha större kontroll. Det är bara roligare.”
Nu lanserar Substack en ny funktion som faktiskt är mycket som andra sociala medier: Anteckningar. Nyhetsbrevskribenter kan redan rekommendera publikationer genom Substacks rekommendationsfunktion, men Notes-funktionen kommer att ”ge dem möjligheten att rekommendera nästan vad som helst – inklusive inlägg, citat, kommentarer, bilder, länkar och idéer”, medgrundarna Chris Best, Hamish McKenzie, och Jairaj Sethi skrev i tillkännagivandet. Funktionen kommer att vara tillgänglig för alla användare under de kommande dagarna.
”Vårt mål är att främja konversationer som inspirerar, upplyser och underhåller, samtidigt som de ger författare en kraftfull tillväxtkanal när dessa interaktioner hittar nya publik”, skrev Best, McKenzie och Sethi och lade till det otroligt realistiska: ”Föreställ dig att Kareem Abdul-Jabbar lämnar en kommentar till Margaret Atwoods anteckning om trender inom science fiction, eller Alison Roman som delar ett citat från ett fantastiskt recept utvecklat av en föga känd matskribent som sedan får en flod av prenumerationer. Tänk på dina favoritekonomer från Substack som nördar i en djup tråd om den senaste jobbrapporten; eller Joe Posnanski och Molly Knight som går fram och tillbaka om Major League Baseballs öppningsdag.”
Teamet medger att Notes kommer att likna andra sociala medier-flöden, men eftersom Substack-nätverket körs på betalprenumerationer kommer du inte att se annonser. Detta, säger Substack, ”ändrar allt.” Det bör noteras att även om Substack inte är reklammotiverad, så är den inte utan problem. Ta en titt på anti-transgender brittiska författaren Graham Linehan, som sparkades från andra sociala medier men vars trakasserier, transfobi och hatretorik fortsätter att florera på hans Substack-konto(öppnas i en ny flik) till tusentals betalda prenumeranter.
Men Substacks grundare är orubbliga i sin insisterande på att ta bort det annonsbaserade systemet kommer att möjliggöra ett mer nyanserat utrymme att blomstra.
”Livbloden i ett prenumerationsnätverk är pengarna som betalas till människor som gör ett fantastiskt arbete inom det”, skrev skaparna. ”Här belönas människor för att de respekterar sina publiks förtroende och uppmärksamhet. Det slutliga målet på den här plattformen är att konvertera tillfälliga läsare till betalande prenumeranter. I det här systemet går den stora majoriteten av de ekonomiska belöningarna till skaparna av innehållet. ”
[ad_2]
Source link