[ad_1]
Det är trevligt när allt går ihop för en video som den gjorde med den här. Men innan vi dyker in i förberedelserna för en lågkonjunktur är det bäst att prata om vad en lågkonjunktur är. Vi vet att det inte är kul, men vad är en lågkonjunkturverkligen?
En lågkonjunktur är när ekonomin upplever en negativ BNP, fallande detaljhandelsförsäljning och ökande arbetslöshetsnivåer. Det orsakar monetära krympning till inkomst och tillverkare, tillsammans med andra företag under en längre tid. Det är del av en oundviklig del av konjunkturcykeln, och det ofta skapas betydande förödelse bland många småföretag när det händer.
I det här senaste avsnittet av SmallBiz i: 15, sitter Stoyan Kenderov Chief Operating Officer för företagsbetalningsplattformen, Plastiq, med Shawn Hessinger, verkställande redaktör för Small Business Trends, för att diskutera vilka resurser och verktyg ditt småföretag behöver för att ta sig ut lågkonjunktur och kanske till och med blomstra under lågkonjunktur.
Du kan hinna med Stoyan Kenderov kl https://www.plastiq.com/ om du behöver mer information efter att ha sett detta avsnitt.
Hför att överleva en lågkonjunktur: Likviditet är nyckeln
Shawn: Vilka tror du att de största riskerna är som småföretag står inför i en lågkonjunktur?
Stoyan: Den främsta anledningen till att företag går i konkurs är likviditet. Så likviditet är något som varje litet företag under lågkonjunktur eller lågkonjunktur måste fixa ASAP.
”Llikviditet är det enda varje företag måste fokusera på direkt när lågkonjunktursignalerna kommer in och fixar det så mycket som möjligt. Och det finns många sätt att göra det på.”
Shawn: Whatten är det precis vi pratar om när vi pratar om likviditet?
Stoyan: När vi pratar om likviditet är det pengarna som ett företag behöver för att klara sina åtaganden. Och varje företag tjänar lite pengar och beställer också förnödenheter och betalar arbetare på andra sidan. Och pengarna som ett företag behöver betala för dessa förpliktelser är det som håller verksamheten likvid.
”Det är sällsynt att ett företag köper material och säljer det samma dag, så vanligtvis kommer en del pengar in med en viss frekvens och några pengar går ut med en viss frekvens. Och att anpassa dessa två är inte bara ett redovisningsproblem; det är ett operativt ansvar för en företagsägare.”
Stoyan fortsätter med att berätta att små företag ”måste ha synlighet eller en instrumentpanel någonstans för att se om de fortfarande är likvida” och ställer sig frågor som: ”Överstiger åtagandena nu det beräknade kassaflödet? Vad är risken på min inkomstsida? Kommer några av mina kunder att gå i konkurs eller minska sin efterfrågan, och därför kan jag inte betala mina leverantörer senare? Så det är problemet med likviditet som många företag, särskilt tidigt, inte kan få rätt, inte vet vilka verktyg de ska använda, hur de skapar mer spelrum för sig själva, etc.”
Vad händer under en lågkonjunktur?
I denna avdelningdiskuterar Stoyan och Shawn Vad händer under en lågkonjunktur och whäre små företag kan göra ändringar för att hantera det.
Shawn: Hur sparar ett litet företag pengar och tid under en lågkonjunktur?
Stoyan: Lågkonjunktur är en bra tid att ställa i ordning ditt hus, och vi har nu accelererat digitaliseringen för alla små och stora företag.
”Små företag bör titta på var de organiserar sina betalningar, var de organiserar sina fakturor, sin bokföring och de efterföljande processerna. Och det finns nu så många bra verktyg där ute för front office-automation, dina sociala medier och din marknadsföringsautomation och din digitala butik där du säljer dina varor.
Men nu finns det också fantastiska verktyg för backoffice-automation som Plastic, där du kan lägga alla dina leverantörer, alla dina åtaganden, såväl som alla dina kunder, och alla dina fordringar på ett ställe, och se hur kassaflödet hänger ihop genom verksamheten.”
Hur man förbereder sig för en lågkonjunktur: Verktyg du kan använda
Shawn: Kan du diskutera hur du, åtminstone delvis, kan säkra din verksamhet i lågkonjunktur.
Stoyan: Om du vill veta hur man förbereder sig för en lågkonjunktur för att göra det lågkonjunktursäkert finns det sätt att gå tillväga. We råkar vara i stånd att hjälpa många företag i en lågkonjunktur.
”Så-Lyckligtvis, det finns verktyg som du kan använda om din leverantör inte ger dig den förlängning du behöver. Du kan komma till någon som Plastic där du kan betala med kreditkort.
Betalningen på kreditkortet går till säljaren direkt. Men du behöver nu 30 till 45 dagar för att betala av det kontot. Så du skapade bara rummet på den sidan, på leverantörsbetalningssidan för dig själv.
Följ med oss för resten av att förbereda ditt företag för lågkonjunktur med Stoyan Kenderov
Så är vi på väg mot en lågkonjunktur? Kanske så, men efter att ha lyssnat på thär senaste Small Biz i :15 du borde ha nu mer resurser och verktyg för att hantera det. Var noga med att ställa in och se resten av videon där Stoyan Kenderov också diskuterar andra nyckelpunkter som:
De stora misstagen företag kan undvika som en lågkonjunktur närmar sig,
Vilka företag är lågkonjunktursäkra,
Hhur du hanterar din likviditet, och
Andra användbara affärstips för att överleva en lågkonjunktur som du kommer att tycka är ovärderliga.
Lyssna på detta avsnitt på SoundCloud:
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
[ad_2]
Source link