[ad_1]
Många faktorer bidrar till en organisations övergripande framgång – från strategiformulering till företagsledarskap. Medarbetarledning bidrar också till en organisations förmåga att nå sina mål. Anställda är sannolikt mer produktiva och engagerade när de hanteras på rätt sätt.
Det är dock inte alltid lätt att vara en bra chef. Om du letar efter insikter om hur du hanterar dina anställda är du på rätt plats. I den här artikeln skisserar vi viktiga tips för personalhantering som hjälper dig att bli en effektiv ledare och få fram det bästa hos dina anställda.
Kommunicera mer effektivt
Ett av de bästa sätten att stärka dina medarbetares ledningsförmåga är genom att anstränga sig för att kommunicera effektivt med dina anställda. Anställda som ofta har en-mot-en-interaktioner med sina chefer är mer benägna att vara engagerade i arbetet. Men vad är den rätta kadensen för effektiv kommunikation? Du bör se till att du kommunicerar med dina anställda öppet, tydligt och ofta.
De flesta chefer uppmuntrar till att ha en-mot-en-möten med anställda varje vecka. Men varje anställd är unik och kommer att ha olika behov. En bra chef erkänner sina anställdas individuella behov och använder dem för att kartlägga en effektiv kommunikationsstrategi. En-mot-en ger en möjlighet att diskutera uppgifter, projekt och mål.
När du leder anställda finns det vissa saker att undvika. Du bör till exempel undvika att schemalägga för många möten ansikte mot ansikte och mikromanagera anställda. Använd istället andra kommunikationskanaler, som e-post, chattar och telefoner. Du bör också överväga att samarbeta med ett mjukvaruutvecklingsföretag för att skapa ett ledningssystem för anställda som möjliggör sömlös kommunikation över hela organisationen.
Kom ihåg att kommunikation inte bara handlar om att använda ord. Det handlar också om kroppsspråk. Som företagsledare bör du vara medveten om ditt och dina anställdas kroppsspråk. Detta är viktigt eftersom den mesta kommunikationen på kontoret är icke-verbal kommunikation.
Genom att läsa icke-verbala signaler kan du se vilket humör dina anställda är på eller om de är engagerade.
Hantera prestationsförväntningar
En bra chef bör sätta tydliga prestationsförväntningar och motivera medarbetarna att förbättra sig. Se till att du ger möjligheter för anställda att ge feedback. Tvåvägsfeedback kommer att göra dig till en bättre chef och uppmuntra anställda att hålla sig på rätt spår.
Det finns olika tillvägagångssätt för att hantera prestationsrecensioner, såsom 360-graders feedback från kollegor, arbetsledare och chefer och medarbetarrankningssystem.
Samarbetande målsättning är också en vanlig metod för resultatgranskning. Se dock till att du använder ett resultatstyrningssystem som gör att du framgångsrikt kan hantera anställda och förbättra karriärtillväxten.
Definiera din ledningsstil
En chef kan bara vara så bra som teamet av medarbetare bakom dem. Därför bör du ha en grundläggande förståelse för varje medarbetares roll. Med denna kunskap kommer du att förstå effekten av dina beslut på de anställda och den dagliga verksamheten i din organisation. Var tillgänglig på jobbet och se till att du förstår alla nyckelprojekt på varje avdelning.
Kontrollera inte dina anställda för mycket eftersom detta kan sänka deras självförtroende och självkänsla. Detta kommer i sin tur att leda till dåliga prestationer och högre personalomsättning.
Att ta sig tid att förstå din ledarstil, inklusive dess styrkor och brister, hjälper dig att bygga upp dina ledarskapsförmåga. Resan mot att bli en effektiv chef kräver själviakttagelse, reflektion och tillväxt. Ta varje interaktion med anställda som en möjlighet till lärande.
Du kan stärka dina relationer med anställda genom att vara socialt och känslomässigt medveten. Se dock upp för krusningseffekten. Om du fattar ett dåligt beslut som gör en anställd upprörd, kan effekten sippra ner till resten av dina anställda och påverka hela kontorsmiljön.
Medarbetarna fokuserar mycket på dig som sin ledare, och du måste se till att du upprätthåller positiv energi. Om du går runt på kontoret och ser orolig eller upprörd ut kan de anställda göra fel antaganden.
Belöna dina anställda
Erkänn och uppskatta de individuella kompetenserna och egenskaperna hos dina anställda. Lär dig att fokusera på din medarbetares styrkor, inte bara på deras brister. Istället för att göra antaganden, lyssna på dina anställdas åsikter och tankar. Anta aldrig attityden att du alltid har rätt och att dina anställda har fel. Ju mer engagerade medarbetare är i diskussioner om verksamheten, desto bättre.
Ett av de bästa sätten att få dina anställda att känna sig uppskattade är genom att erkänna och belöna dem genom att ge förmåner och incitament. Uppmuntra anställda att nå sina mål genom att fastställa ett mål som de kan arbeta mot. Ha ett sätt att visa dina anställdas framsteg och upprätta ett mått för att mäta deras prestationer.
Uppmuntra medarbetare som visar initiativ och självmotivation. Personifiera också metoderna för att belöna anställda för att säkerställa att belöningar har mer betydelse. Belöningar och incitament kan vara genom en löneförhöjning, särskilt erkännande, ledighet eller en huvudroll i ett uppdrag.
Lär dig att delegera
Titeln ”chef” kommer med många skyldigheter. Du kan inte effektivt hantera och leda anställda om du inte vet hur man delegerar. Se till att du planerar, lägger strategier och organiserar för teamet. Delegera sedan ansvar till medarbetare som passar för varje roll. Vid behov, coacha och mentor personalen om nya färdigheter. Delegera sedan uppgifter till dem för att hjälpa dem att stärka dessa färdigheter.
Vid delegering av arbetsuppgifter till anställda, var tydlig med vad som krävs för uppdraget. Svara på alla frågor den anställde kan ha när han hanterar de tilldelade uppgifterna. Detta betyder dock inte att du ska mikromanagera dina anställda. Låt dem istället veta att du kommer att finnas tillgänglig för att stödja dem om de behöver dig. Avsätt lite tid för att gå igenom de delegerade uppgifterna och diskutera resultatet med de anställda.
Hantera disciplinära åtgärder skickligt
Varje chef kommer sannolikt att stöta på en svår anställd någon gång. Du kan göra disciplinära åtgärder mer effektiva genom att diskutera frågan med den anställde. Till exempel, om en anställd underpresterar, bör du beskriva i detalj hur han/hon inte uppfyller förväntningarna. Informera den anställde om de potentiella konsekvenserna för fortsatt dålig prestation. Om du försöker allt och de disciplinära åtgärderna misslyckas, kanske du inte har något annat val än att säga upp deras anställning. Även när du hanterar disciplinära frågor, se alltid till att du förblir lugn och professionell.
Poängen
Att bli en bra chef tar tid. Men trots dina många ansvarsområden bör du sträva efter att göra din organisation till en trevlig arbetsplats. Även om det i slutändan är upp till varje chef att fastställa sin medarbetarledningsstil, kommer tipsen ovan att hjälpa dig att hantera dina anställda effektivt och förbättra deras produktivitet.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link