
[ad_1]
Från sin ödmjuka början på 1990-talet har skaparekonomin nu vuxit till en massiv industri. En del av den ”nya ekonomin”, tidiga skapare inkluderade författare, journalister, skådespelare, musiker, artister och andra. Men utan en tillgänglig marknadsplatsinfrastruktur som gör det möjligt för dem att tjäna pengar på sina kunskaper och talanger, kämpade många för att få en betydande efterföljare. Detta gjorde det extremt utmanande att vara en oberoende kreatör, där de flesta behövde ha ett eller två dagsjobb för att stödja sin passion.
Sedan kom plattformar som Blogger, YouTube, MySpace och Soundcloud. Plötsligt, vanliga människor samlade in miljontals följare och stora pengar genom att dela med sig av sina talanger på de nyskapade öppna marknaderna. Och tack vare dessa tidiga pionjärer, skaparekonomin är nu värt en kombinerad 104 miljarder dollar.
Kunskapsekonomin gör sin debut
2010 klev en ny spelare in på skaparscenen och öppnade en ny kanal för intäktsgenerering. Kajabi förändrat skaparspelet genom att göra det möjligt för människor att tjäna pengar på sin kunskap. Innan dess handlade skaparekonomin om att sälja sina kunskaper och talanger. Men tack vare Kajabi blev kunskap om nästan vad som helst en säljbar tillgång också.
”Kajabi är en innovativ allt-i-ett-plattform som gör det möjligt för kunskapsentreprenörer och kreatörer att dela och tjäna pengar på sina färdigheter, talanger och kunskap.” sa Ahad Khan, Kajabis vd. ”Med Kajabis robusta produktfunktioner har användarna ett enda ekosystem där de kan publicera, marknadsföra och sälja kunskapsprodukter som onlinekurser, livecoaching, produkter, nyhetsbrev, medlemssidor och gemenskaper. Det är den valda plattformen för mer än 55 miljoner dynamiska soloprenörer, team och företag.”
Rapporten om tillståndet för skaparens ekonomi
Kajabi är nu den ledande plattformen för kreatörer och entreprenörer att skapa, växa och hantera sitt innehåll, produkter och tjänster, och erbjuder det bästa sättet att omvandla kunskap till inkomst. Och nyligen presenterade företaget sin invigning Rapport om tillståndet för skaparens ekonomi. Rapporten avslöjar några av de största trenderna som tar form inom den växande skaparekonomin.
För rapporten inkorporerade forskare både kvantitativ och kvalitativ data som samlats in från industrikällor och de mer än 50 000 kreatörer som driver sina företag på Kajabis plattform. Insikter inkluderar pandemins inverkan på skaparens ekonomi, viktiga trender för intäktsgenerering och den mest populära och framgångsrika marknadsföringstaktiken som skapare använder. På frågan om vilken typ av kunskap folk delar mest, föreslog Khan att listan är nästan oändlig.
”Det finns bokstavligen miljontals fantastiska och fantasifulla användningsfall,” sa han. Vi har en skapare som lär människor att göra grytor, hundtrimmningsexperter, DJ:s, skotska piptrummisar, stickexperter, alternativmedicinare och mycket mer.”
Skapare som tjänar stora pengar
Enligt rapporten State of the Creator Economy tjänar Kajabi-kunder i genomsnitt 30 000 USD per år. Och i mars 2022 översteg de totala livstidsintäkterna för Kajabi-kunder 3,5 miljarder USD, vilket är en ökning med 350 % sedan 2020. Nuvarande vinstprognoser för alla Kajabi-användare bara under 2022 uppskattas till strax under 2 miljarder USD.
”Kajabis intuitiva plattform gör det enkelt för människor att skapa, växa och hantera kurser, poddsändningar, medlemskap, 1-mot-1 coachning och träningssessioner och mer”, säger Khan. ”I grund och botten erbjuder vi det bästa sättet att omvandla din kunskap till inkomst. Vi har en omfattande kunskapsbas som kunderna kan utnyttja för bästa praxis. Och vårt team av experter kommer även att hjälpa till med nya kunder. Oavsett erfarenhet kan vem som helst göra det. Advokater, konstnärer, kockar… you name it! Alla som har kunskap att dela kan tjäna pengar med Kajabi. Och det bästa av allt, till skillnad från andra tekniker på marknaden, behåller entreprenörer alla intäkter de gör på Kajabi-plattformen.”
Hur skapare tjänar sina pengar
När det kom till de ämnen som kreatörer främjade mest var personlig utveckling och hälsa och fitness de två bästa. Enbart intäkterna för dessa ämnen ökade med 94 % respektive 101 % från 2020 till 2021. Dessutom ökade Kajabi-kunder inom det akademiska området sina intäkter med 45 % från 2020 till 2021 och med 253 % i januari 2022 jämfört med januari 2020.
De mest populära och lukrativa produkterna för kunskapsskapare om Kajabi 2021 var onlinekurser och medlemssidor. Och kreatörer som införlivar poddsändningar i sina tjänster tjänade 26 % mer än de som inte gör det.
Vad kommer härnäst?
Enligt CB Insights, det finns mer än 50 miljoner människor som deltar i skaparekonomin. Och den enorma marknadsstorleken har fått investerare att satsa stort på plattformar fokuserade på kreatörer. Medlemsplattformen Patreon samlade nyligen in en $155M Series F. Men de stora pengarna verkar satsa på Kajabi. Hittills har företaget tagit in 550 miljoner dollar till en värdering på 2 miljarder dollar.
På frågan om vad som var nästa för Kajabi, svarade Khan: ”Vårt mål som företag är att minska bördan av att skapa och tjäna pengar på övertygande innehåll för våra kunder. All vår utveckling och innovation stödjer det målet, och vi kommer att fortsätta fokusera på att leverera en friktionsfri kundupplevelse.”
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link