[ad_1]
Med start omedelbart förlänger Small Business Administration (SBA) anståndet för befintliga låntagare i COVID Economic Injury Disaster Loan (EIDL)-programmet i totalt 30 månader. Detta inkluderar kapitalbelopp och räntebetalningar på alla godkända COVID EIDL-lån från start.
SBA förlänger anstånd med EIDL-lån
SBA har gjort en samlad ansträngning för att hjälpa småföretag angående de lån de har fått från EIDL-programmet. Speciellt när det gäller att se till att de ansöker om efterlåtelse för dessa lån.
Den här gången ger SBA hjälp genom att förlänga anståndet med EIDL-lånen. Som SBA-administratör Isabella Casillas Guzman sa: ”Denna utökade kapital- och ränteanstånd kommer att ge ekonomisk lättnad till miljontals småföretagare – särskilt de som drabbats hårdast av pandemin och relaterade utmaningar på marknaden – så att de kan fortsätta att svänga, anpassa och växa .”
Med detta uppskov kommer småföretagare att ha en längre period med ökad flexibilitet för att hantera de fortsatta utmaningarna med pandemin och tillhörande problem. Med 3,9 miljoner låntagare och mer än 351 miljarder dollar i nödhjälp, kommer anstånden bokstavligen att hjälpa miljontals småföretagare.
Uppskjutningsdetaljer
Följande är detaljerna om anståndet som beskrivs av SBA.
- Denna anståndsförlängning gäller för alla COVID-EIDL-lån som godkänts under kalenderåren 2020, 2021 och 2022. Lån har nu ett totalt anstånd på 30 månader från datumet för noteringen. Ränta kommer att fortsätta att löpa på lånen under anståndet.
- Låntagare kan göra partiella eller fullständiga betalningar under anståndsperioden men är inte skyldiga att göra det. SBA rekommenderar att du använder www.pay.gov.
- SBA kommer inte att skicka månatliga SBA Form 1201 betalningsmeddelanden; SBA kommer dock att skicka regelbundna betalningspåminnelser via e-post.
- Befintliga COVID EIDL-låntagare kan hitta kontosaldon och betalningsförfallodatum i SBA Capital Access Financial System (CAFS) och lära sig hur man skapar ett konto i CAFS-systemet genom att logga in på Capital Access Financial System (sba.gov).
- Uppskov kan resultera i ballongbetalningar. Anståndet kommer inte att stoppa några etablerade förauktoriserad debitering (PAD) eller återkommande betalningar på lånet. COVID-EIDL-låntagare med en SBA etablerad PAD måste kontakta sitt SBA-servicecenter för att stoppa återkommande betalningar under den förlängda anståndsperioden. COVID-EIDL-låntagare som har upprättat en PAD genom Pay.Gov eller någon annan tjänst för fakturering är ansvariga för att avsluta återkommande betalningar under den förlängda anståndsperioden.
- Efter att anståndsperioden har upphört kommer COVID-EIDL-låntagare att vara skyldiga att göra regelbundna amorteringar och räntebetalningar med början 30 månader från datumet för noteringen.
Dra fördel av SBA-förbättringar
SBA fortsätter att göra förbättringar av EIDL-programmet för att hjälpa småföretag så att de bättre kan hantera ekonomiska svårigheter. SBA har ökat COVID EIDL-taket, etablerat ett 30-dagars exklusivitetsfönster, utökat den berättigade användningen av medel och förenklat anslutningskraven.
Se till att besöka SBA-webbplatsen regelbundet för att få reda på de senaste nyheterna. Du kan prenumerera på SBAs pressmeddelanden för uppdaterad information om SBA-program, tjänster och ekonomiskt stöd.
Om du har några frågor om anståndet kan du ringa SBA:s COVID EIDL Customer Service Center avgiftsfritt på 1-833-853-5638. Om du är döv eller hörselskadad eller har ett talsvårigheter kan du slå 7-1-1 för att få tillgång till telekommunikationsförmedlingstjänster. Du kan också skicka e-post till DisasterCustomerService@sba.gov för ytterligare hjälp och www.sba.gov/relief för ytterligare information om COVID EIDL.
Centret är öppet måndag till lördag från 8:00 till 20:00 ET med flerspråkiga representanter. Dessutom kan du besöka www.sba.gov/local-assistance för att komma i kontakt med SBA:s resurspartner.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link