[ad_1]
Många entreprenörer drömmer om att nå miljoner med sin produkt eller tjänst, men vad händer om din kundbas bara är några tusen?
Patrick Palmer driver framgångsrikt sitt lilla företag, The Computer Guy, i en stad med mindre än 5 000 människor.
Här är han tillsammans med Shawn Hessinger, Executive Editor för Small Business Trends, på den här senaste utgåvan av Small Biz i:15, för att berätta mer om hur framgångsrikt starta ett litet företag i en liten stad.
Du kan ikapp Patrick Palmer kl här hemsida om du behöver mer information efter att ha sett detta avsnitt.
Kolla in hela intervjun med Patrick ovan på YouTube eller lyssna på SoundCloud med spelaren längst ner på sidan.
Etablera småstadsframgång av Building Trust
Shawn: Vad är den största skillnaden mellan att starta ett företag i en liten stad eller någon annanstans som en större stad?
Patrick: Den största fördelen för mig i en liten stad är att av mina 57 år har jag bott här i 54. Och det vill säga, du kan inte köpa förtroende.
”Några av samma människor som såg mig gå över examensstadiet eller som kände mig när jag var i pojkscouter eller från min radiotid – de människorna känner mig och litar på mig”, tillägger han.
Många, många människor säger till mig, ”Du vet Patrick, dörren är öppen. Gå bara in och fixa datorn och lämna räkningen till mig. Det är en liten stad när den är som bäst.
Min huvudstad, Hampton, är ungefär 4200 personer, så det är ungefär där jag är nu. Jag har använt den där småstadsnischen för att göra andra projekt i andra städer.
Jag använder typ radiostationsgrejen, där om de kan höra mig i det området, det är där jag kan tjäna. Jag gör i princip en gratis hämtning och leverans 45 miles från Hampton.
Och så det var så jag kom in i Mason City och Webster City, säger Patrick. Jag var också i Waverly och var medlem i fyra olika handelskamrar ett tag. Det hjälpte också till en viss punkt, tillade han.
Du måste vara aktiv och volontär och vara närvarande. Du kan inte säga att jag är medlem och det är allt som krävs.
Så att vara aktiv i vår stad och bland kommunfullmäktige i vår stad har förmodligen orsakat mig lite affärer eftersom folk får en varning om att deras gräs är för långt – de tror att jag skickade ut det.
Det har sina för- och nackdelar. Men i det stora hela skulle jag inte vilja åka in till en stor stad och starta ett datorreparationsställe med de värderingar och den moral och vad jag har. Jag tror att det skulle vara väldigt tufft.”
Förklara dig själv som expert inom din nisch
Shawn: Låt oss säga att du inte växte upp i en liten stad, eller säg att du gjorde det, vilken är den största utmaningen du står inför starta ett företag i en liten stad i motsats till en större marknad?
Patrick: Vad jag har gjort när jag har åkt till en mindre stad är att jag bara hävdar att jag är experten här. Jag planterar min flagga i marken. Och jag är experten tills någon säger att jag inte är det.
”Så jag tenderar att hitta smärtpunkterna hos den nuvarande datorreparatören,
’Åh, så det gjorde de inte…
Åh, de visste inte hur man gjorde det…
Åh, de tappade all din data…awwwww!’
Men att hitta dessa smärtpunkter, låter dig bygga förtroende med dem. Och då sprids ordet.”
Patrick fortsätter med att säga en av huvudorsakerna varför han inte är i Webster State Chamber längre var för att han byggde sin verksamhet tillräckligt stor för att inte behöva dem längre.
”Och ett par andra faktorer med Webster state gå in i det, så det är inte hela grejen. Hur som helst, jag promotade mig redan mer än vad de promotade mig, säger han.
Det fanns inga andra datorreparationstekniker som hade tegel- och murbruksbutiker, och om det fanns kunde jag fortfarande göra det billigare eftersom jag inte behövde betala hyra.
Så, jag kommer till stan och har ett fast schema på fredagar; Jag gick dit. Och jag har ett fast schema – jag åker hit och dit och folk vet bara att det är måndag eller onsdag – det är över dagen i Mason City, Iowa.”
Shawn: Säg att jag är företagare eller entreprenör som bor i en stor stad och vill flytta för att jag gillar att bo i småstad – kommer jag verkligen klara mig i en liten stad med en mindre marknad? Vad tror du att fördelarna är?
Patrick: Beroende på vad verksamheten är, tror jag att du kan. 2020 sitter jag också i kommunfullmäktige så jag har liksom tillgång till den här informationen också, när allt var undergång och dysterhet med Covid hade vi 20 nya företag som startade i vår stad.
”För en stad med 4 000 invånare är det ganska stort! Vi hade inte bara en ny begravningsbyrå och en ny livsmedelsbutik, jag menar, det är två stora biljetter, utan vi fick nya frisörer i centrum, en ett par nya företag i centrum och massor av hembaserade företag runt om.
Och så, jag tror att det var en bra chans för människor att erbjuda tjänster i en pandemi som verkligen var nischfylld som kunde fungera.”
Shawn: När du undersöker vilken typ av företag du kanske vill starta i en liten stad, hur går du tillväga och vad skulle ditt råd vara till någon som börjar?
Patrick: Jag skulle definitivt gå till kammaren och ta reda på det vad som behövs i stan. Och säg att jag kan göra färdigheter A, B och C finns det en efterfrågan i den här staden?
Han tillade att att prata med borgmästaren, eller några personer i kommunfullmäktige eller på stadshuset kan hjälpa dig att ta reda på om det finns en efterfrågan.
Hans råd är att gå upp och ner på huvudgatan, gå in på några företag, bara presentera dig själv och sträcka ut handen. Han säger att det var så han gjorde det och tillägger att han är en folkmänniska.
Marknadsöverväganden för Main Street Business
Shawn: Vilken typ av marknadsöverväganden tycker du skiljer sig åt i små städer? Och angående finansiering nämnde du att inte ha omkostnader, men jag antar att overhead är en stor sak när du måste ha ett företag på huvudgatan när du precis har börjat. Vilka råd kan du ge människor i dessa områden?
Patrick: Jag hade ett driftstopp i cirka 3-4 år och anställde en anställd – och vad de inte berättar för dig är hur mycket den anställde kostar. Det är mer än bara timpriset, och Jag antar att jag inte var så informerad om det som jag borde ha varit.
Patrick fortsätter med att förklara att du måste betala skatten, matchningen och allt annat som hör till det. Jag sa till slut bara att det räcker, så jag gick tillbaka till mitt hembaserade företag. Jag tjänar mindre, men jag behåller mer, och det är vad det handlar om också.
”När det gäller marknadsföring, gjorde jag mycket av det när jag försökte konkurrera med folk i andra städer. Till exempel, säger han, brukade jag ha en skåpbil som hade mitt namn på, och allt var bokstäver.
Varje stad runt här har ett stadsfirande och parader. Jag hade frisbees, och jag skulle åka dit och kasta ut dem, säger han. De var precis som visitkort. De hade mitt namn på sig, min logotyp, min hemsida, vad som helst.
Efter att ha gjort 15 parader om året förklarar han att han hade minskande avkastning mot slutet av det. Han sa att jag började tänka att jag hade gjort tillräckligt många parader.”
Patrick berättar att när det gäller marknadsföring så lägger han inte pengar på det längre. Han säger, folk här runt känner mig, min mun till mun är bra. Jag finns på Facebook med mitt sidaerbjudande. Jag ger tips och jag följer 80/20-regeln för reklam: 20 % säljer, 80 % ger information. Om någon av den informationen hjälper någon ringer de mig.
Ta reda på mer om hur du framgångsrikt startar ett företag i en liten stad och bygger vidare på det
Var noga med att kolla in resten av videon där Patrick Palmer diskuterar nyckelpunkter ytterligare, såsom sätt att använda ditt framgångsrika småstadsföretag för att skapa nya underavdelningar och förutsäga de kommande kreativa nischer han tror verkligen kommer att leverera.
Även om du funderar på att starta ett företag i en liten stad nära dig efter att ha sett, var noga med att meddela oss i kommentarerna för Hur man framgångsrikt startar ett företag i en liten stad.
Lyssna på SoundCloud:
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
[ad_2]
Source link